tips på extraordinär ponnyhingst!

snigelfarmor

Trådstartare
Vill ha det lilla extra, vill ha en supersnygging!

Vilka ponnyhingstar finns det som ni har fastnat för som har det där lilla extra? max 138 höga.

Jag söker hos min drömhäst: fyra vita ben, skritten o traven extra viktiga, folk ska vända sig om när han går i hagen och titta en extra gång. Isabeller är jag svag för, men även svarta eller fuxar med mycket vitt på. Mycket man. Ej skäck. Gillar ponnylook!
Kommer användas till körning.

Jag har ett mysigt stycke FUXhbl sto med fullblodspappa och bra gång att avla på. lite nervig i psyket tyvärr. Kan inte åka längre än upp till stockholm. Hästen finns i skåne.

Sv: tips på extraordinär ponnyhingst!

Henfynyw Tywysog. Utstrålning, ridbarhet (SM Dressyr) isabell, maxad B ponny.........

Tänkte precis på den hingsten oxå! Min kopis betäckte sitt sto medd en, blev en fin liten fölis!!

Jag har sett hingsten och han har verkligen en härlig rörelsemekanik!

Jag har dessutom sett flera avkommor till honom med olika mödernen där alla varit väldigt tilltalande:d

Jag kan lägga till en själv förresten, Dizney! Känner en av hans ägare då vi tävlade för samma klubb om än dizney i en annan liga :) Varje gång man sågs så tittade man bara på hästen, så jäkla fin och väluppfostrad! detta var 88-93, men jag tycker han ser lika fin ut idag.
Jag har två drömbetäckningar och det är Urbino och dizney..Urbino finns ju inte längre, men jag har urbino som morfar i mitt hbl och kanske kan jag få till det på nåt sätt :)

Fjordglimt Sir Thomson RWD 17 är ju lite större, men såå himla snygg... :love:
länk borttagen av moderator
Står utanför Gbg.

Senast ändrad av en moderator:

Shit, den var läcker!!

Varför är man inte i B-ponnyåldern (eller har barn i den)?

Men hur sjutton uttalar man namnet?

Henfynyw Tywysog uttalas ungefär ” Henvenju Toasogg”. Henfynyw är stuterinamnet (namnet på en liten by utanför Aberaeron i Wales), Tywysog betydet prins på waelsiska.
Lite kuriosa: HT äger jag och FST kom till mig som litet föl och växte upp hos mig (såldes när han var tre år).

Vilken tur att man inte är speaker ... Får skicka med en fonetisk skrift när han tävlar ;)

På utställningar så brukar domaren ha tränat på lite innan de kommer. Har dock varit med om att domare valt att inte läsa ut namnet då de inte vet hur det ska läsas. Har haft några avkommor till denna hingsten och de har alla haft utstålning och exteriör. Vårt ena sto fick avelsdiplom i somras med 9a på skritten. Alla mina visade avkommor till honom har blivit fölchampions.

När jag visade Hanacoz förra året så sa aldrig Morgan namnet..
Ändå uttalas det som det stavas.
Han fick heta Kalle.

Grundregeln är ju att c framför hård vokal uttalas som k.
Så det skulle jag gå på ...

Intressant. Jag har läst kymriska på universitetet och uttalsreglerna är lätta, dvs det finns inga undantag från uttalet som tex i engelska. Så på det hela taget är det lätt att uttala bara man får till "ch" (som i tyska) och "ll" där man har tungan i mitten av munnen och ljudet ska komma ut på sidorna nästan som ett sche-ljud. :idea:

Fjordglimt Sir Thomson RWD 17 är ju lite större, men såå himla snygg... :love:
länk borttagen av moderator
Står utanför Gbg.

han står i stallet mit emot min kompis:p

och hon som har han på foder nu går i min systers klass:)

han e så vacker!!

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka