Tips på ett bra aggregat

• Anläggning
  • Trådstartare Trådstartare Annab79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 556
A

Annab79

Tips på ett bra aggregat som håller hästarna inne.
Vi har bra band och rep i våra hagar, men när det är så här tuffa förhållande räcker inte vårat aggregat till. Vi måste helt enkelt ha ett för tuffa förhållande och ganske långa stängsel.
Tips något?
Vi har bra skarvar och allt, det är bara rätt aggregat som fattas.
Förstår inte allt som står om aggregaten.
Tack på förhand!

Sv: Tips på ett bra aggregat

det största de har på odal, kolla vilken längd det räcker till, det står alltid och räkna med att de siffrorna är för bra förhållanden, dela upp hagarna i två sektioner och ha två aggregat.. kolla också uteffekten i joule, du vill ha ungefär 4 joule ut.
Är det mycket snö sätt strömmen bara på det övre repet, bra jord är också viktigt, 3 kopparrör förbundna med varandra och nergrävda är bra, de jordar hyfsat även på vintern

Vi har 9 hagar som aggregatet går på.Två lite större hagar och resten hyffsat små hagar.
4 spett i backen. Men hagarna sitter ihop. Det är bra ström i vanliga fall, men inte nu med all kyla och snö. VI har redan kopplat bort den undra tråden och kör bara på den övre. Vi kan tyvärr inte sätta i ett till aggregat då vi inte har mer än fyra spett i backen som redan försörjer de andra aggregatet. Lite svårt att få ner fler spett i backen nu.
Men ett starkare aggregat kanske inte hjälper när det kansek ska ha 8 spett i backe och vi bara har 4????

nej du behöver inte fler spett för ett större aggregat så kolla du om du hittar nåt större.

Det hjälper inte att skaffa ett större aggregat om man tycker att strömstyrkan inte är tillräcklig nu, för det är pga av snötäcket som hästen står på som det inte jordar dvs hästen känner inte strömmen hur mycket "kräm" man än har i repet/bandet!!! Det enda som hjälper är att jorda en tråd/rep precis under det ordinarie repet/bandet, så att hästen går emot båda repen/banden samtidigt.:D

Det ska väll finnas speciella elband också som är " självjordade"? Då får de ju en stöt även om de inte nuddar marken. ( typ fåglar). Min granne pratade om det när inte våra staket funkade pga snön, men har inte kollat upp det nogare.

Det ska väll finnas speciella elband också som är " självjordade"? Då får de ju en stöt även om de inte nuddar marken. ( typ fåglar). Min granne pratade om det när inte våra staket funkade pga snön, men har inte kollat upp det nogare.

Ja. Kan göras på egen hand också. Koppla övre tråden till vanlig el och nedre tråden till jord. Samma effekt. Dock är det viktigt att stängslet är välskött med väl separerade kretsar för övre och undre tråd. Annars smäller det så det står härliga till - med ev. aggregatskada som följd.

Ett tips är att göra detta i en mindre hagdel - ställ in de trilskande hästarna där och låt dem få ett par smällar. Sedan håller de sig undan allt staket ett tag framöver.

Men det finns färdiga band också med denna funktion inbyggd.

du menar kabeln från aggregatet:) vanlig el vill du nog inte ha, utan man kopplar ena kabeln från aggregatet på den över och jorden på den undre, eller hur det nu var

Tack och hoppsan. Med vanlig el menade jag ABSOLUT INTE ur vägguttaget utan den vanliga anslutningen till tråden på aggregatet.

Det andra tolkningsalternativet har god potential att skapa en dödsolycka.

Är detta ett bra aggregat?
Står så här:
110-240V-50hz
Laddenergi:8.4 joule
Pulsenergi: 6.1 Joule

uteenergin ska då bli runt 6 joule, men så mycket får du nog inte ut om du inte har en ren ståltråd runt hela hagen:)
men det ska vara ett bra aggregat det tror jag

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
679
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 405
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 363
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka