Tips på enkla hoppövningar

ulle.j

Trådstartare
Jag har lyckats skrapa ihop lite hinderstöd och bommar och tänkte börja hoppa lite hemma,innan det bär iväg på "riktig" träning...:) Behöver massor med tips på enkla övningar. Hästen är väldigt hoppglad och själv är jag lite feg pga en krasch för många år sen,men man måste ju börja någonstans.. Jag åker och löshopar pållan var fjortonde dag ungefär och det fullkomligt älskar hon,så nu har jag oxå börjat bli lite sugen. Börjar gärna på "simpel" nivå eller vad man ska kalla det. Tack på förhand! :bow:

Sv: Tips på enkla hoppövningar

TACK!!:bow: Ska kolla den sidan. Hästen har hoppat mycket och tävlat en del tidigare,men det är ett bra tag sen pga föl och lilla fega jag...:smirk: Om man har markbom innan hindret,vad ska avståndet vara då?

beror på om det är stor häst eller ponny och om det är trav eller galoppbom...

själv har jag alltid ridit storhäst så jag brukar tänka såhär:

när jag travar över vanliga bommar har jag ca 1,20 mellan varje bom. säg att jag då lägger ut fem travbommar:
I-I-I-I-I
med 1,20 mellan varje, vill jag sen sätta upp ett hinder använder jag de två sista travbommarna till, säg ett kryss, och då ser det ut såhär:
X--I-I-I
de tre första bommarna ligger kvar på samma ställe, och krysset är uppbyggt där den femte bommen låg, alltså är det dubbla travbomsavståndet mellan travbom och kryss, dvs. i det här fallet 2,40.

avstånd för travbommar för stor häst brukar variera mellan ca 1,10 och 1,30 beroende på hur stort steg hästen har och om man vill träna på att t.ex. länga/korta steget.

Galoppbom brukar ligga ca 3,5 meter före hindret, dvs. lika långt som ett ungefärligt storhäst-galoppsprång. Vill man lägga en bom efter hindret ska den ligga ca 3 meter bakom.

Här hittade jag en ganska bra sida om olika avstånd

Senast ändrad:

om det är så att du är lite osäker, så tycker jag att ni ska börja på låga hinder, max 50, och något som är roligt är studs, som dessutom hjälper hästen att hoppa mer med ryggen :) om det är för stor häst så är avståndet mellan hinderna 3 m, vet dock inte vad avståndet är för ponny :)

Jag har varit i en liknande situation som du. Som ung hoppade jag mycket och tyckte det var väldigt kul. Men jag fick hoppa många svåra hästar på ridskolan och råkade ut för flera krascher. Efter det har jag blivit mer osäker. Men jag tycker fortfarande att det är lika roligt.

Min lösning på problemet är att hoppa ofta, minst en gång i veckan, det behöver inte vara (och är oftast inte) speciellt höga hinder. Men regelbundenheten har gjort mig mycket säkrare igen. Det har också fungerat bra för hästen som älskar att hoppa. I och med att jag hoppar regelbundet så har han varit mycket lugnare men tycker fortfarande att det är lika kul.

Jag tycker att "5 å halvan" är en bra övning, först en trav bom och sedan ett kryss efter det 5,5 m och sedan ett till hinder.
Ungefär: I-X--I
Det gör att man kommer in i trav, får hjälp av markbommen och sedan galopperar ett språng och sedan nästa hinder. Det går oftast av farten och man behöver som ryttare mest se till att komma in rakt och rama in hästen. Du kan behöva ändra avståndet lite beroende på steglängden.

Lycka till!

Oj, så nu att det var en gammal tråd...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

M
Hoppning Jag har bara hoppat mitt varmblod 4 gånger då vi verkligen tränat hoppning. Vi har löshoppat 3 gånger och hoppat lite då och då över...
Svar
3
· Visningar
862
Senast: Mos410
·
Islandshäst Hej! I sommar kanske jag ska ha en islandhäst på lite utbildning. Jag har ridit islandshäst i flera år samtidigt som jag har ridit...
Svar
4
· Visningar
1 124
Senast: Fille
·
Träning Hej! I sommar kanske jag ska ha en islandhäst på lite utbildning. Jag har ridit islandshäst i flera år samtidigt som jag har ridit...
Svar
2
· Visningar
767
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024