Tips på enkel och billig förrätt

Ponsse

Trådstartare
Fick äran att göra förrätten till fredags trerättersmiddag.. Den ska passa till 5 tjejer runt 20-årsåldern och vara jätteenkel att göra och billig. God är ju ett plus också :D Jag vet varken vad huvudrätten eller efterrätten är ännu..

Senast ändrad:
Sv: Tips på enkel och billig förrätt

Hur gör man toast skagen?

Inte soppa.. Soppa = smalmat i min värld ;)

2 msk majonnäs
3 msk gräddfil
100 gram räkor, skalade
2 msk dill
2 msk röd lök(ar)
4 skiva(or) formbröd
100 gram löjrom
4 skiva(or) citron(er)

1. Blanda majonnäs, gräddfil, grovt hackade räkor, dill och rödlök.
2. Kantskär brödet och stek skivorna gyllenbruna i smör Det går också bra att rosta brödet.
3. Fördela räkmajonnäsen på brödet. Toppa med rom och garnera med dill och citron.

Inte om du gör avocadosoppa! Supergott och enkelt att göra :)

Låter gott, men det känns lite... Vad ska jag göra med resten av majonäsen lixom? Jag gillar inte det så den kommer slängas.. Samma sak med gräddfilen.. Och dillen.. Och rödlöken. :p Och blir det inte rätt dyrt? Löjrom är ju inte så billigt..?

Avacado... :cautious::wtf:

Förlåt att jag är så omöjlig! :(

Resten av majon gör du någon smarrig sås av till huvudrätten! :)
Dillen hackar du ner till en dipp som ni kan använda att dippa grönsaker/chips i.
Rödlöken kastar du ut eller låter ligga i kylen tills den möglar eller någon äter upp den. :D

Jag avskyr nästan allt på en toast skagen, men det är faktiskt gott tillsammans så jag brukar äta lite de gånger som det bjuds. :)

Gå in på studentkrubb.se och kika. Där finns massor av billiga och lätta maträtter!

Låter gott, men det känns lite... Vad ska jag göra med resten av majonäsen lixom? Jag gillar inte det så den kommer slängas.. Samma sak med gräddfilen.. Och dillen.. Och rödlöken. :p Och blir det inte rätt dyrt? Löjrom är ju inte så billigt..?

Någon av de andra tjejerna kanske använder det du inte vill ha?
Och det behöver ju inte nödvändigtvis vara löjrom, kolla i hyllan och välj något billigare alternativ?!
Eller köp en färdig, tråkig röra och släng på toasten..

Skitenkelt, köp en honungsmelon skär upp den i skivor ("båtar") och ta bort skal och kärnor såklart. Köp parma- eller Serranoskinka (lufttorkad iaf, kvittar väl vilken) och linda runt bitarna av melon. Supergott, enkelt och fräscht.:d

Bästa förrätten är denna:

1-2 paket lufttorkad skinka från IKEA (billig, bra och god :D)
Ruccola + spenat (enbart några blad per tallrik)
Körsbärstomater (ca 4 per tallrik)
Mozzarella (ICA basic fungerar bra, faktiskt riktigt god mozzarella, och superbillig!) (märks det att jag gått in i studenttänket? :angel:)
Balsamico + olivolja (som man ringlar över)
Några flingor av salt

Går jättesnabbt och enkelt (och ser superfräscht ut) att slänga ihop, och man kan ha många fler tillbehör beroende på vad kylskåpet (och plånboken!) innehåller :) Vi tar ibland lite rostade pinjenötter, lite melon eller äpple, oliver etc etc.

kl

Varför inte en paj? :)

Bara margarin, mjöl, vatten, salt till degen och ägg, salt och mjölk eller vatten till äggstanningen och sen kan du ha i vad du vill :).

Billigt, enkelt, gott och fint:)

//r

Skiva ett gott bröd, på med lite olivolja, lägg på skivad mozzarella (ta en god sort, inte den absolut billigaste) och skivade tomater i något finurligt mönster, några flingor flingsalt om du har och lite svartpeppar, in i ugnen på runt 200 grader tills brödet fått fin färg. Förvärm gärna plåten så att det blir rejält med färg på undersidan.

Små piroger med olika fyllning?
Roligt och enkelt :)

Minipizzor, pajer, räkor och aioli, örtvåfflor med färskost?

2 msk majonnäs
3 msk gräddfil
100 gram räkor, skalade
2 msk dill
2 msk röd lök(ar)
4 skiva(or) formbröd
100 gram löjrom
4 skiva(or) citron(er)

1. Blanda majonnäs, gräddfil, grovt hackade räkor, dill och rödlök.
2. Kantskär brödet och stek skivorna gyllenbruna i smör Det går också bra att rosta brödet.
3. Fördela räkmajonnäsen på brödet. Toppa med rom och garnera med dill och citron.

Minus gräddfil, minus löjrom, inte hacka räkorna och + lite salt och finmalen vitpeppar så får man en bra skagen ;)

Vi kryddar vår med en speciell "fiskkrydda" som dock inte går att köpa i vanlig butik mig veterligen, men lite salt och lite finmalen vitpeppar funkar fint det med

<<-- Gnist kökschef och chefskock

Ts: Köp bara en tub med majonnäs, en liten påse skalade räkor, en liten rödlök och en liten frp frusen dill så blir det typ inget över :)

Kl

Getosttoast:) gott och enkelt.

När jag gör skagenröra har jag alltid i gräddfil eller c-f, tycker att syran tillför och att det blir för fett med bara majonäs. Hela räkor, massor av dill, citron, salt och peppar. Jag har gärna i rom, men tycker löjrom blir för grynigt och är godare som det är.

Minus gräddfil, minus löjrom, inte hacka räkorna och + lite salt och finmalen vitpeppar så får man en bra skagen ;)

Vi kryddar vår med en speciell "fiskkrydda" som dock inte går att köpa i vanlig butik mig veterligen, men lite salt och lite finmalen vitpeppar funkar fint det med

<<-- Gnist kökschef och chefskock

Ts: Köp bara en tub med majonnäs, en liten påse skalade räkor, en liten rödlök och en liten frp frusen dill så blir det typ inget över :)

Fast då blir det typ en kladd majonnäs med nån räka, lite lök och dill på en bit bröd?
Låter fantastiskt tråkigt i mina öron.. ok om man lagt till ägg, men bara det?

Jag tipsar om rödbetor med chevreost. Köp 2-3 st färska rödbetor, kok och skala. Skär i tunna skivor, lägg i fem stycken platta högar på en ugnssäker form. Skär 1 cm tjocka skivor av chevreost och lägg en skiva på varje hög. Chevreost kan köpas i lagom små bitar. Värm i ugn på 150 grader i ca 5 minuter eller tills osten precis smällt. Lyft försiktig upp varje portion på tallrikar. Ringla över lite honung och garnera med pinjenötter, solrosfrö eller några andra goda frön du har hemma. Lyxig förrätt som är billig, dessutom lätt att göra till många gäster. Lyckas till!

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 990
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
1 030
Senast: Twihard
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar