Tips på dressyrsadel.

annelil_82

Trådstartare
Jag letar efter en dressyrsadel till min häst, vilket inte är helt lätt då hon behöver en bomvidd på 120 grader samt har en lite svängd rygg. Jag har en Wintec wide på henne som sitter bra men jag skulle så gärna vilja ha en riktig dressyrsadel till henne. Någon som har något tips?

Sv: Tips på dressyrsadel.

Jag letar efter en dressyrsadel till min häst, vilket inte är helt lätt då hon behöver en bomvidd på 120 grader samt har en lite svängd rygg. Jag har en Wintec wide på henne som sitter bra men jag skulle så gärna vilja ha en riktig dressyrsadel till henne. Någon som har något tips?

Jag har en globus som jag är jättenöjd med. Kostade ca 8 500kr ny och finns i breda bomvidder.

Griffin i XXW kanske kan vara något? Annars finns det ju en hel del märken som går att specialbeställa i den bomvidden, ex County, Arabian osv beroende på hur svängd rygg hon har.

Jag har tittat på Globus Clic dressyr och Globus crincle, men tyvärr blir de nog för raka i bommen. Hade jättegärna haft en dock för den är verkligen superskön att sitta i!

Griffin i xxvid har jag också funderat på och den skulle nog kunna fungera i bomvidden men frågan är om den inte är för rak i bommen? Wintec wide som jag har är det rakaste som går att ha på henne (och den ska väl vara svängd om jag inte minns fel).

Tack för tipsen!
Var inne och tittade på sommers hemsida men där står inga priser. Vet du vad de ligger i för prisklass? Har tyvärr inte allt för mycket pengar att röra mig med.

De har sadlar från ca 8-9000:- och uppåt. Går att hitta billigt från ett tyskt ställe om du vet vilken modell du ska ha. Skickar pm.

Jag upplever inte WW som svängd utan mer åt raka hållet. 500 serien är mer svängd.

Hur som, jag har WW till min yngling som ligger super, han är oinriden men jag ville ändå ha en dressyrsadel redan nu och valet var inte alls svårt.

Ligger WW bra så kan du köpa en Isabell Werth och stoppa i WWs järn, IWs kammare är mer öppen för övrigt så är de mycket lika i sin form och uppbyggnad under.
Jag är otroligt glad över att de är så lika så jag kunde hitta två kanonsadlar till hans breda rygg.

En som tycker som jag! Jag tycker nämligen inte heller att min WW är särskilt böjd, jag kan endast ha den på henne med det vidaste järnet. Har jag mellanjärnet blir den för rak, och jag tycker inte att hon har så jättesvängd rygg precis. Men tror du verkligen att man kan ha i det vidaste järnet på WW i en "vanlig" Wintec? Det hade varit kanon för jag gillar verkligen Wintec sadlarna.

Tusen tack för tipset DK!
Har tittat på sidorna du pm:ade men där står inte om vilka grader det är på bomvidderna. Du vet inte vilka grader det är? Fastnade lite för Sommer Magnus.

Eftersom IW är mer öppen och bredare i kammaren så tror jag inte ens att du kommer behöva ha de vidaste järnet i. Jag får gå ner ett nummer i vidd iaf för att inte sadeln skall hamna i framvikt när jag sedan sätter mig i den.

Men visst får man ta i lite när man skall vidga dem, men det kan ju vara tufft även att få i ett vitt järn i en ny 500 serie. Ett annat alternativ som jag använde för många år sedan innan jag började banka ut och WW hade kommit var att jag på dåvarande breda red utan järn i Wintecen jag hade då. Det fungerar det också, vet fler som gjort det och varit nöjda.

Om du kan ha smalare järn men behöver mer sväng så stoppa något mellan boss och undersida av sätet så får du mer sväng på bossen som ofta är tillräckligt för att det skall fungera mycket bra.

Ibland så får man ta till fantasin och göra det bästa man kan av de få möjligheter som finns.

Nu har jag ingen koll på sadlar eller så, men jag har en edinburgh som jag är gudomlig. Deusstom älskar jag min tränares Jaguar XKC (tror jag?) :love:

Hmm....man skulle kanske prova en IW då? Jag gillar ju Wintec sadlarna (för du menar väl Wintecs IW, inte Bates IW? Är ju samma tillverkare men viss skillnad i pris :)), så det hade varit kanon om man kunde ha en sådan. Är det IW med cair du också har? Har ju det i WW och både häst och jag trivs med det.
Tusen tack för tipset föresten!

Ja det är Wintecmodellen jag har, jag är förtjust i moccan och jag :love: Wintecsadlarna över lag. När jag hittade rätt str. så var jag fast!

På denna har jag bara cair, hittils har ingen ullstoppad sadel legat still och följt hans rörelser utan åkt åt alla håll och kanter trots rätt passform, men därmot alla cairmodeller och då har jag provat 6 olika i varierande str. har legat still.
Så jag hoppas han alltid kommer kunna ha dessa sadlar. När han blir äldre kanske han kan få en Bates IW

Vet inte exakta gradtal. Har däremot en bild på en 36:a, om jag minns rätt var den ca 120 grader.
De går att få upp till 38 bom. De har också ändringsbar bomvidd. (vilket den svenska ÅF borde kunna göra)

114_1404.jpg

Jag har en Globus Clic CC. Den är skön men åker fram ganska mkt när man rider, iaf på min ponny.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 321
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka