Tips på dokumentär.

Sv: Tips på dokumentär.

Tror det var den som sändes i TV för nått år sen med det svenska namnet "ett renrasigt helvete".

Handlar om folk som avlar på sjuka individer, diverse rasrelaterade problem osv.

Migo: Kan nog stämma!

Edit:
Hittade avsnittsbeskrivningen

Ett renrasigt helvete
Hundar som inte kan gå, som skriker av smärta eller som knappt kan äta för att nosen är för kort. Många renrasiga hundar avlas fram för sitt utseendes skull - med katastrofala konsekvenser. I förra årets mest uppmärksammade brittiska dokumentär avslöjas hur ett stort antal hundar plågas helt i onödan. Allt för att ägaren vill ha en champion.

Tittade på filmen och tyckte verkligen synd om hundarna. Jag tycker verkligen inte om uppfödare som avlar på sjuka individer. Det är så onödigt och skapar bara smärta för både hunden, familjen och familjens plånbok.

Kan inte annat än att hålla med..
Samtidigt tycker jag vissa av ägarna inte är bättre, t.ex. den första cavalieren som haft problem i 18 månader..
Vad är det för hundliv?

Min tanke också. Aveln är fruktansvärd, och majoriteten av hundarna som visas borde avlivats för länge sen:(

Sen tycker jag att programmet vinklas lite väl illa med paralleller till nazismen. Stamtavlor kan mycket väl användas för att få fram bättre hundar - men det kräver ju att det är friska individer bakom!!

Är glad att SKK iaf inte tillåter så nära inavel, och hoppas att de inom kort tar sitt förnuft tillfånga ang avelsförbud på en del raser.

/Migo

Verkligen..

Ja, håller med dig helt. Sen tror jag man ska ta de flesta dokumentärer med en nypa salt eftersom det så gott som alltid ska
överdrivas med paralleller och relateringar. För det mesta är allt svart eller vitt och det finns nästan alltid gråzoner.

Verkligen, förstår inte hur det fortfarande kan vara tillåtet..

*kl
Tycker så synd om dem cavalier hundarna, håller på och kolla på dokumentären nu

Jag har inte sett dokumentären och har inte tid just nu. Är mopsen med? Som mopsägare är jag såklart intresserad av att lära mig mer om den dåliga avel som jag är säker på bedrivs. Nu råkar jag gudskelov ha två bra exemplar som kan leva normala hundliv på det hela taget, men jag reflekterar ändå över det faktum att de är så känsliga för värme m.m.

Minns inte, det var flera år sedan jag såg programmet när det gick på TV.
Vad gäller mopsars hälsa så finns det ju gott om folk på olika fora som har friska, välmående mopsar.
Du kan kolla på www.friskafrallor.se o klicka på friska mopsar.

Dokumentären "Ett renrasigt helvete" är ungefär lika trovärdigt/opartiskt som Ascbergs produktioner.
Dessutoom beskriver det Engelska förhållanden o där är de lite mer hysteriska än här hemma vad gäller utseende o hälsa.

Visserligen finns alla de problem som de tar upp ang de olika raserna, men inte i den omfattning de vill ge sken av.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
796
Senast: Soapbubble
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 056
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar