tips på bra mineraler.

_jeanette

Trådstartare
min häst är som många redan kanske läst, mager och ful i pälsen (dock mycket bättre och veterniären är här regelbundet och kollar honom och blodprov är taget och han är frisk på dessa)

min svärmor ger alger från algbörje till sina hästar och nr jag läser om dessa verkar det ju bra men många skriver dåliga saker.
Vad för mineral källor kan ni rekomendera. jag ska rådfråga min vet vilka jag ska ge men tnkte ändå se vad ni ger. helst något som ger många mineraler samtidigt om ni förstår - såsom alger

Sv: tips på bra mineraler.

För att få reda på de absolut bästa mineralerna behöver du en höanalys. Detta eftersom det finns kvoter, t ex mellan Calcium och Fosfor, som bör ligga inom vissa värden. För stora obalanser kan hämma upptaget av andra viktiga ämnen eller rent av vara skadligt.

Eftersom grovfodret är den största delen av foderstaten så är det bra om man vet vad man kan komplettera med. Under vintern hade vi såpass högt calcium i höet så vi inte behövde mera.

om hästen är ful i pälsen så ge lite majsolja och foderjäst

Hej!

Jag ger vitamin och mineralblandnignen Vitafor Solid (förutom hösilage och myslie förståss). Lätt att hantera och dosera.
Därtill linfröolja, knapp dl per dag. (D-ponny).
Jag tycker det har blivit skillnad i pälsen på mina hästar!

Det är så klart individberoende. Men börja inte med för många saker samtidigt! Prova en sak i taget, vänta ut resultatet i minst 1 månad gärna 2 månader. Viktigt!
Prova gärna med alger, många mår bra av det.

Lycka till!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag ger mina Steel Joint och har inga planer på att byta! :love:

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter och letar ett bra foder till mina hästar. Är själv inte super vass på vad man ska titta efter och jag vet att det finns så många... 2
Svar
20
· Visningar
2 714
Senast: mackan
·
Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
3 039
Senast: Docka
·
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan... 2
Svar
24
· Visningar
4 649
Hästvård Har en gammal travare som jag har följt ända sedan han var 3 år gammal . De första 6 åren gick han inom travet och sprang lopp mm, sedan...
Svar
3
· Visningar
788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka