Smala i bommen? Min häst har stl 32 i bommen på dressyrsadeln (utpassad av erkänt duktig sadelmakare) och är alltdå bred över, men jag köpte en gammal Stübben att hoppa i, med vid bom, ligger kalas.
Men visst, att rida dressyr i tycker jag också de gamla sadlarna kan vara hårda, det får jag hålla med om.. Men jag provred den nya Stübbensadeln för dressyr och den var mjukare! Den ligger på 15000 ny dock... Men ngn av de nyare modellerna som begagnad -de är mjukare -borde inte behöva bli allt för dyrt.
Men hur mkt hade trådskrivaren att lägga?
Jag skulle VARMT rekommendera en Morris & Nolan begagnad!

En sån har jag och jag älskar den sadeln mer för varje dag som går. Har fått många reaktioner från folk runtomkring "åå har du en M&N de är ju så sköna" och min är mjukare än nya Stübben -provred i båda. Denna är extremt mjuk i sätet.
Men det beror ju mkt på hur hästen ser ut också, vilka sadlar som passar. Sadelmakaren sa iaf till mig att eftersom min häst har en ganska rak rygglinje så ligger M & N jättebra.
Min sadel ser ut såhär:
http://community.webshots.com/photo/86917598/86919564BwEcJs
Lycka till i sadeldjungeln! Men om du köper Kieffer vill jag bara tipsa dig om att INTE köpa den modellen där bossorna är upphängda på krokar (inuti- fästes med skruvar mitt bak) för de blir lätt sneda.