Tips på bett!

Zack

Trådstartare
Till häst som inte vill stödja på bettet?

Rids i nuläget på tredelat bett med fasta ringar och söker hela tiden efter ett visst stöd, men så fort man tar i tyglarna drar hon upp huvudet.

Upplever henne som känslig i munnen och har haft hästtandläkare ute som kollat tänderna och dom är ok.

Fick tips av förra ägaren att testa rakt gummibett som hon tidigare körts på, testade att betsla med samma bett men beslöt mig för att inte testa då hon inte ens fick ihop munnen med bettet i :banghead:

Lånade ett tredelat gummibett som jag red henne på vid 3 tillfällen, sedan var det söndertuggat. Detta är dock det enda bettet där hon låtit mig ta henne i munnen och där jag kände att jag kunde ge henne ett visst stöd, utan att huvudet åkte upp i protest. Har hört att dessa bett kan ge upphov skav då det skapas friktion? Vill jag ju inte heller...

Vad ska jag hitta på för nåt, nån med förslag?

Senast ändrad:
Jag smörjer min häst mungipor med vanligt vaselin när jag rider på Novat, just på grund av friktionen. Min häst är precis likadan som du beskriver. Dock fungerar hon på tredelat med sötmalm, men rider mest på Novabett.

Jag smörjer min häst mungipor med vanligt vaselin när jag rider på Novat, just på grund av friktionen. Min häst är precis likadan som du beskriver. Dock fungerar hon på tredelat med sötmalm, men rider mest på Novabett.

Finns det olika typer av Novabett? Eller är det dom raka gummibetten man syftar till då?

Till häst som inte vill stödja på bettet?

Rids i nuläget på tredelat bett med fasta ringar och söker hela tiden efter ett visst stöd, men så fort man tar i tyglarna drar hon upp huvudet.

Upplever henne som känslig i munnen och har haft hästtandläkare ute som kollat tänderna och dom är ok.

Det är ganska vanligt att den här typen av problem beror på något helt annat än munnen och tänderna. Hur jobbar hästen med övriga kroppen? Trampar den under sig ordentligt på lång tygel? Ligger sadeln bra?

Jag hade tömkört hästen till att börja och utan speciellt mycket kontakt i munnen med för att se hur den rör och balanserar sig själv utan ryttare.

Japp, som jag skrev i mitt första inlägg rider jag mest på nova men har börjat variera lite med tredelat sötmalmsbett som även det funkar bra på min känsliga dam.

Hej!

Av egen erfarenhet har jag lärt mig att det inte bara är tänderna som måste kollas utan även bettläget. Min tjej har en vargtand bortopererad på ena sidan, men har alltid avskytt bett. Hon är kollad minst 1 gång/år av veterinärer med hela tandutbildningen och först nu har en känt igenom bettläget och hittat en kalkinlagring/vargtandsrest? som sitter precis under bettet. Inte konstigt att fröken avskyr bett!

Nästa steg blir att operera bort denna sak, men tills dess blir det bettlöst och en nöjd och glad häst:-)

/Lavinia

HUR ser munnen ut? Det är ju jättebra att tänderna är fina, men det är ungefär som att prova ut sadel genom att konstatera att hästen inte har ont i ryggen.

Platt gom, välvd gom? Hur ligger tungan i munnen? Hur ser lanerna ut? Bettläget?

Om hästen har kända problem med bettet är det ju ett måste att ta reda på förutsättningarna. Att bara prova runt på måfå känns inte bra eftersom hästen visar så tydligt obehag.

Tack alla för råd och synpunkter!

Den här hästen har problem och har tagits till flera olika yrkeskategorier för utredning. Ingen har hittat något fysiskt fel, och då har häst och ryttare granskats under lupp både i ridning samt vid markarbete.

Senast åkte jag med henne till en erkänd kompetent fysioterapeut, hans utlåtande var att denna häst är väldigt stressad. Han trodde han skulle hitta nåt avvikande i rörelsemönstret efter vad jag beskrivit men han tyckte hon var mycket fin i kroppen.

Jag vet att man bör vara kritisk och granskande men jag känner lite att snart har vi testat allt som går att utreda och om ingen kan hitta något, bör jag då fortsätta? Jag har alltså en häst som är glad i att arbeta, trevlig på alla sätt och vis om än het i ridningen och en riktig prinsessa. Alldeles för övertydlig om vilken typ av utrustning som är godtagbart och nu vill jag helt sonika hitta henne ett bett hon kan trivas med.

Har testat henne på bettlöst (sidepull och hack) men det fungerande inte alls. Blev mer stressad än vanligt och reste sig till slut, aldrig någonsin hänt tidigare.

Ska absolut göra eftersökningar om bett-utprovare här i närheten.

Hej!

Min funkar inte jättebra på hack heller, sidepull har vi aldrig testat. Med prinsessor måste man (som du säkert insett) vara lite mer kreativ:-). Min går bäst på en hemmagjord kapson (spärrgrimma från Börjes som är lite omsydd) med extra ludd över nosen "för det känns så himla mycket, matte". Tandveterinären vi var hos senast tipsade om att man kunde sätta kapsonen längre ner om man ville ha hästen mer känslig, men det behövs verkligen inte på min prinsessa.

Jag hade testat att rida med bett och nosgrimma med dubbla tyglar. Så började jag rida bettlöst, för jag är stenhårt skolad att bettlöst kan man inte rida på alls, det är en säkerthetsrisk av monumentala mått. Ibland kan man behöva vänja in hästarna lite (och sig själv). Och som sagt, min tjej har undersökts av flertalet tandutbildade veterinärer och bara en har hittat den lilla lilla resten av "nåt" i bettläget. Antar att tumören på andra sidan varit mer intressant för de flesta...

Skickar med en bild på vår "kapson" också, enligt vet sitter den jättebra om man inte vill ha så mycket påverkan :-)
11535799_856181521084369_3820889514424230243_n.jpg

/Lavinia, vars prinsessa också kan stå på bakbenen när saker inte duger, främst om hon känner sig trängd mellan hjälperna.

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 633
Senast: villhöver
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 262
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 271
Senast: user19728
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka