Tips på bett

Sv: Tips på bett

Ser att denna tråd varit aktiv emellanåt så tänkte uppdatera lite, och samtidigt tacka för alla svar! :)

Hästen fick fem veckors vintervila efter en tuff säsong men är nu igång igen och ska börja hoppa. Hon har ju alltid gått på tredelat tränsbett med remontnosgimma men införskaffade ett träns nyligen med achennosgrimma då jag tänkte att en låg nosgrimma blir ivägen för vissa bett.

I vilket fall, tänkte att jag kunde börja att testa med ett vanligt takt bett, eftersom det är ergonomiskt och förhållandevis snällt, om än lite skarpare än det delade. Så har prövat det i markarbetet några dagar. Jag har då testat det ihop med nya tränset vilket kanske inte är optimalt då det är svårt att avgöra vad som påverkar vad, men jag hade inte en tanke på att nosgrimman skulle spela någon jätteroll så fick bli så av praktiska skäl.

Grejen är den att min känsla ä riktigt bra på det bettet, jag känner att jag har full koll på henne och håller henne lättare inom ramen. Hon är visserligen ingen slingrig häst annars heller men nu får jag verkligen känslan att fånga upp varenda milimeter hon slutar att spåra. Jag får ett jämt och fint stöd mestadels, hon känns mjuk men ändå framme till bettet. MEN, uppenbarligen är hon inte så tillfreds som känslan uppifrån säger. Tungan går nämligen som en popeller utanför munnen :crazy: Det blir bättre i slutet av ridpasset men det är alltså ganska myket hon vevar fram och tillbaka med tungan vilket hon aldrig gjort tidigare på det vanliga bettet. Nu har hon visserligen också hög nosgrimma. Funderar på att även pöva bettet ihop med gamla nosgrimman då den konstalationen ju faktiskt funkar bra ihop innan jag avfärdar det.

Jag antar att hon inte riktigt acepterar bettet, att det känns lite skarpt? Och jag är fullkomligt livrädd att hon blir en tunghäst. Idag så tömkörde jag henne med vanliga tredelade och remontnosgrimman, den första minuten började hon direkt med tungan innan hon kände att det var det "vanliga" och då slutade hon och var lugn i munnen.

Så, hur skulle ni göra? Ge bettet en chans eftersom känslan egentligen är bra på det? Rata det helt med detsamma? Avfärda alla typer av skarpare bett som är raka och satsa på något annat delat istället?

/Maria

I vilket fall, tänkte att jag kunde börja att testa med ett vanligt takt bett,
Gissar att du menar Rakt bett, så jag svarar dig utifrån det: Vissa hästar gillar INTE tryck på tungan så som det blir av ett rakt bett vilket leder till att tungan åker UT. Kan vara så att din häst är en av dessa.

Kanske bra att du råkade byta nosgrimma, det synliggör problemet på ett helt annat sätt.

Till den hästen skulle jag tittat vidare på tredelade, tvådelade eller stång med tungfrihet, och utesluta raka och tjocka stångbett.

Jaktkandar är ett förslag att testa.

kanske prova ett rakt med tungfrihet? förhoppningsvis kanske det blir det bästa av två världar

Vi har gjort så att hon helt enkelt får fortsätta med det vanliga tredelade nu. Piloten tycker det funkar bättre än förra säsongen även om det kanske inte är helt optimalt. Men vi vill inte in och exprimentera nu när tävlingssäsongen börjat och kvalen är igång. Tanken var ju att komma fram till nått under vintern men eftersom tiden rann iväg och det plötsligt blev dags för tävling så kör vi vidare på det här eftersom hon mognat endel :)

Gissar att du menar Rakt bett, så jag svarar dig utifrån det: Vissa hästar gillar INTE tryck på tungan så som det blir av ett rakt bett vilket leder till att tungan åker UT. Kan vara så att din häst är en av dessa.

Kanske bra att du råkade byta nosgrimma, det synliggör problemet på ett helt annat sätt.

Till den hästen skulle jag tittat vidare på tredelade, tvådelade eller stång med tungfrihet, och utesluta raka och tjocka stångbett.

Jaktkandar är ett förslag att testa.

Ja så kan det mkt väl vara, har inte tänkt på det med de raka. Jag har aldrig behövt exprimentera speciellt mkt med bett under åren på mina hästar, dock funkar min andra bra med rakt bett i dressyren och rakt pelham i hoppningen. Men som sagt hästen det handlar om i tråden är tuff men samtidigt väldigt känslig på samma gång så det raka bettet verkar ge fel inverkan på henne.

Du ska inte testa ett Sprenger Dynamic RS? :)

Jag har ju ett sånt till min, 3-delat (finns även som pelham och andra typer) men mundelen är speciellt utvecklad för att ligga bra och med tanke på D ringen så får man lite extra styrka så att säga!

Min är ju jättetrevlig och känslig som attan i munnen, men vill gärna smita iväg lite i galoppen! ;)

Det skulle jag kunna kolla upp och testa, blir ju förhoppningsvis inte såpass stor förändring att det blir allt för exprimenterande nu i tävlingssäsong :) Får se om jag hittar nån i närheten som har som jag kan låna eller om jag hittar någon butik som hyr ut på prov för Sprengerbetten brukar ju vara dyra så mkt pengar att lägga om det inte funkar.

Bor du inte jättelångt bort kunde du fått låna mitt, 11,5! Min rids ju ändå inte nu! ;)

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 911
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 918
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 221
Senast: user19728
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama