Tips på bett

maria_b

Trådstartare
Nu när femårstävlingarna är över och man därmed inte måste rida på vanligt tränsbett längre, tänkte vi pröva lite alternativa bett till hästen.

Hon blir rätt på i handen emellanåt i hoppningen, då hon blir taggad. Detta gör att dels förhållningarna ibland går igenom försent samt att hennes känsliga mungipor blir lidandes.

I samråd med ryttaren så kan det vara intressant att testa henne på lite andra alternativ. Hon är endast van vid tredelat tränsbett vilket funkar super i markarbetet där hon är mjuk och lätt i handen och väldigt lyhörd.

Jag har en gång prövat att rida henne på vanligt pelham, rakt i metall i markarbetet. Då med sporrem som delta. Detta blev på tok för skarpt och resulterade i att hon tappade bjudningen och tjurade ihop fullständigt så det är nog ingen ide att ens pröva att hoppa på.

Ryttaren är inne på babypelham i gummi eller delat pelham.
Någon som har andra förslag eller åsikt om dessa bett? Jag vill inte påstå att bett är min starkaste sida i hoppningen då mina andra har gått på tränsbett, rakt bett eller vanligt pelham och jag har aldrig behövt testa nått annat...

Sv: Tips på bett

Jaktkandar (rakt) med tygeln på "snällaste" skåran är mildare än pelham upplever jag, kanske jämförbart med babypelham?

Flippanbettet?

Nathe F bett hel stång eller nått sånt heter det :)

Ja det har jag funderat på med! Ska kolla upp om det går att låna av nån och pröva för har för mig att de är rätt dyra i inköp och jag har fått väldigt blandade åsikter om bettet bland vänner som testat. :)

Jaktkandar (rakt) med tygeln på "snällaste" skåran är mildare än pelham upplever jag, kanske jämförbart med babypelham?

Får kolla upp det. Men vad är skillnaden på jaktkandar mot vanligt kandar? KAn ju iof googla det...

Jag har ett delat babypelham från pessoa till min ena häst. Tycker att hon går mycket bättre på det än ett vanligt pelham som blir för skarpt.

Jaktkandar är bara ett bett, ser ut som ett rakt d ringsbett ungefär med kedja, finns både med o utan tungfrihet.
Till min häst som är både het o känslig men gärna blir lite stark har jag nu ett rakt nathe bett med tungfrihet.

Jag har en gång prövat att rida henne på vanligt pelham, rakt i metall i markarbetet. Då med sporrem som delta. Detta blev på tok för skarpt och resulterade i att hon tappade bjudningen och tjurade ihop fullständigt så det är nog ingen ide att ens pröva att hoppa på.

Provat att rida med två tyglar på pelham-bettet? Då använder du bara stång-verkan när det behövs och bara så mkt som det behövs.

Dottern hoppar med babypelham (rakt med gummi) på ridskolehästen hon rider.
Han är jättestark och biter gärna fast i ett tredelat och bara drar järnet.
Funkade också ganskaa bra när hon provade rakt Kimberwik-bett (delade gick inte alls) även om hon tyckte han blev stummare i munnen på det än på babypelhamet

Får kolla upp det. Men vad är skillnaden på jaktkandar mot vanligt kandar? KAn ju iof googla det...

Jaktkandar = kimberwick/kimblewick, kärt barn har många namn - jag använder det svenska.
Utan tungfrihet är nog oftast att föredra, men det skiljer sig såklart beroende på hästens preferens.
Kedjan gör att bettet ligger mycket stilla i munnen, vilket gillas av en del känsliga hästar. Hävstångsverkan är minimal på "snällaste" tygelläget, vilket gör att du förmodligen inte heller behöver kindkedjetunnel (men prova dig fram).

Tack för alla svar, nu har jag lite att testa i vinter:) Tror dock jag väntar till efter sista tävlingen i mitten av november, hon ska debutera 130 då så känns sådär att börja exprementera precis innan. Men sen hoppas jag att vi kan hitta nått som hon funkar bättre på och nu har jag mer kött på benen inför det :)

Provat ett bett med dubbla bettringar? (scourrier/cornish/brandon). Eventuellt gummi pelham. Jag tycker det förstnämnda är jätte bra, inte skarpt men låter inte hästen bli stark neråt och passar utmärkt till känsliga hästar som lätt tappar bjudningen och krullar ihop sig om man bettslar upp för mycket :)

Senast ändrad:

Provat ett bett med dubbla bettringar? (scourrier/cornish/brandon). Eventuellt gummi pelham. Jag tycker det förstnämnda är jätte bra, inte skarpt men låter inte hästen bli stark neråt och passar utmärkt till känsliga hästar som lätt tappar bjudningen och krullar ihop sig om man bettslar upp för mycket :)

Hur fungerar det med dubbla bettringar? Hon blir dock inte stark neråt, är väldigt lätt i fronten men blir ganska "på" och skulle vilja ha ett bett som gör henne jämnare i handen men så att hon ändå inte tappar stödet såklart. Ska nog börja med gummipelham, delat pelham o flippanbett så får vi se om det inte funkar, om kanske det där med dubbla ringar eller andra alternativ kan vara något.. :)

Jag upplever att gummipelham funkar bra på många hästar. Lite lättare att få igenom förhållningarna samtidigt som de vågar ta stöd.

det blir som ett tryck när man tar ledande tygeltag. Hästen blir mer lättsvängd och bettet ligger mer still i munnen (glider inte igenom). Det är som sagt bra på sånna som gärna blir tunga i handen eller biter i bettet och blir stark neråt. Jag själv har en häst som har blivit uppbetslad utav tidigare ryttare pga av rädsla. (inriden på pelham) vilket gör att han är otroligt känslig i munnen samtidigt som han blir JÄTTE stark i hoppningen = stoppar jag in ett för skarpt bett krullar han ihop sig och vi kommer ingenstans. Med dubbla ringar gör att jag ändå kan få tag på honom och han tappar inte stödet utan jag kan få honom till hinder med sug på bettet och sen få tillbaka honom även efteråt :) jag tycker det är ett kanonbett som också helt klart är prisvärt!! :D

KL

Baucher funkar på vår unghäst som snäpper av på kimblewick men som blir för stark på vanligt tredelat

Baby pelham med dubbla tyglar så blir hästen för på så kan man ta i tygeln på under delen och annars kan den vara lös i princip :)

Red en häst förut som också gick på vanligt tränsbett i den mesta ridningen med blev lite stark i hoppningen emellanåt. På henne funkade ett tredelat låsbett jättebra! Som ett vanligt tredelat när hästen är eftergiven men låser sig i rakt läge när hästen drar på och blir ju då skarpare. Även gough(eller hur det stavas) funkade jättebra! I perioder var det lite skarpt men då satte vi en extra tygel i själva bettringen och red på dubbla :) Hoppas du hittar en bra lösning :)

Låter som att ett kimblewick (flippanbett) från Beris eller Nathe kan vara något för din häst. De är super för lite heta men ändå känsliga hästar. De vågar ta stöd och krullar inte ihop sig. Sedan går det ju att flytta tygeln lite beroende på hur skarpt man vill ha det. Ett superbra bett!

Oj!
Ett sånt vill jag ha!!!
Får väl börja spara eller nåt... :angel:

Rider just nu på ett vanligt rakt jaktkandar med tungfihet som jag har bett tejp på. Han föredrar gummibett då han har ojämn tandrad på ena sidan men gummipelham funkar inte då han vill ha tungfrihet annars lägger han tungan över bettet...:/

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 911
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 918
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 221
Senast: user19728
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama