Tips på bett?

C

catrinekarlsson

Jag rider min ponny på tre -eller tvådelat tränsbett, fullcheek samt hackamore i dressyren och hoppningen, även när jag rider ut själv. Men när jag ska rida ut i grupp blir han grymt stark i galoppen, tips på lite skarpare bett att använda? Rider hellre med ett lite skarpare bett än sitter och sliter i ett tränsbett.

Pessoa kommer jag aldrig att sätta i munnen på honom, så det behöver ni inte ens föreslå ^^ Inte heller dom skarpaste betten, typ jaktkandar.

Sv: Tips på bett?

Har en häst som din och fick bra tips om sk jaktbett, kimberwick. Tyvärr gav det mig ej önskad efekt o han tyckte inte om det. Jag hittar tyvärr inget som funkar bättre än pessoa, med detta rider jag ofta på lång tygel, eller bara lätt kontakt med munnen, bara ibland måste jag ta i honom och då är jag mkt försiktig o han lyssnar direkt. Andra bett måste jag ta hårdare, sitta o hålla, eller i värsta fall såga, inte bra! Använder 3-delat oftast ute, det är precis som med din, då vi är fler än 2 eller om vi ska rida över ängarna som jag behöver ngt mer.
Har du testa hackamore? Funkar på många, min blir tyvärr bara framtung.

Varför tycker du att kimblewick är skarpaste betten?

Kimblewick och pelham tycker jag är perfekta bett om man behöver betsla upp. Framförallt pelham. Just för att du kan rida på två tyglar och avgöra själv hur mycket du vill påverka med stången. Kimblewick kan man ha väldigt milt om man rider på en tygel och du kan ha två tyglar på dem med.

Vad har du annars för förslag på ''skarpare'' bett om du direkt kastar bort kimblewick? Som jag anser är ett av de mildaste ''skarpa'' betten just för att du kan reglera stångverkan själv med hjälp av två tyglar och för att den har kedja.

Jag har problem med "bromsen" när jag rider jakt. Provade jaktbett men det blev för skarpt!
Då analyserade jag lite mer och kom på att hon blir som jobbigast när hon blir trött och jag vill göra en halvhalt. Då blir hon 100kg i handen och lång som en giraff i halsen..
Alltså behövde jag mera få ihop henne så jag satte på en ponnysporre och sporrar henne lite i samband med halvhalterna och nedsaktningarna. Det är såklart viktigt att man sitter till ordentligt så man visar vad man vill.
Funkade utmärkt at stanna henne trots att övriga jaktfältet galopperade tom!!!

Jag har ingen större koll på hur starka olika bett är, men jag skrev "inte dom starkaste betten", eftersom att jag vill kunna lösa det med ett så milt bett som möjligt. Men gärna mer info om kimblewick då tack!

Så milda bett som möjligt då är det bara behålla dem du använder idag. :)Ska du betsla upp skulle jag ta pelham just för att du kan rida på två tyglar. I huvudsak på den rätta tygeln så är det helt som ett tränsbett (dock med minimal hävstång, men det märker du inte av) och om du behöver lite skarpare så räcker det att krama om stångtygeln lite. Bättre än så kan du inte få det om du vill rida på så milt bett som möjligt men känner att du behöver betsla upp för han blir stark och du inte vill ta i han hårt. Pelham skall INTE ridas på delta. Då förlorar man hela den fina effekten och verkan ett pelham har.

Så milda bett utöver tränsbett, "det bästa av det värre" typ. Även fast jag inte tycker att det är fel med skarpare bett :) Men jo, jag har också funderat på det alternativet. Det enda är att jag måste bli bra på att rida på två tyglar först, hehe. Vet du hur stor skillnad det blir i "skarpheten" mellan ett vanligt pelham och ett babypelham förresten?

Ett bett med D-ring är ju aningens skarpare än vanligt tränsbett, kan ju vara ngt :)

Jo, men vad gör kopparrullarna och det andra krimskramset som finns på typ alla D-ringsbett? :) Han kan vara lite tjaffsig i munnen ibland, så de kanske bara ger bra effekt?

Ju längre stång ju skarpare bett. Hävstången blir ju längre på ett vanligt. Tänk dig skillnaden bända upp en dörr med kort kofot och med lång. Du blir grymt mycket starkare med den längre. Med den kortare kommer du få slita ihjäl dig.

Ett babypelham har mycket kortare stång och hävstången minskar bra mycket därmed. Så den kan vara ypperlig om du bara vill ha aningens kännbar hävstång att krama till på om du behöver det.

Lär dig att rida på två tyglar MED pelhamet. Ha stångtygeln ganska lös så du inte inverkar på den när du inte vill. När du känner att du börjar få koll på dem så korta upp den mer och mer.

Men var noga med handhållningen och vart du placerar tyglarna så du får rätt inverkan. :)

Jo, men vad gör kopparrullarna och det andra krimskramset som finns på typ alla D-ringsbett? :) Han kan vara lite tjaffsig i munnen ibland, så de kanske bara ger bra effekt?

Min erfarenhet av bett är sån att det är väldigt svårt att veta hur en häst reagerar på olika bett, bara att testa mao. Min häst som går bra på vad skrot som helst i munnen hatade det hyllade och snälla novabettet tex.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 129
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix