Tips på bett till stark häst önskas!

WBanna

Trådstartare
Min häst blir jättejättestark när vi hoppar, han drar mig nästan ur sadeln. Så jag skulle vilja ha tips på något lämpligt bett som skulle kunna hjälpa mig att orka med honom. Han är lydig annars när man rider på marken och jag har verkligen försökt att rida på vanligt bett, så jag vill inte ha massa förmaningar om att jag ska träna lydighet osv, utan jag tänker försöka att ta en liten genväg genom att byta bett (endast vid hoppning). I vanliga fall rider jag på 3-delat tränsbett. Det funkar inte med pessoa eller pelham, då blir han hysterisk. Har just nu ett kombinationsbett när vi hoppar, det trivs han med, men blir ändå väldigt stark.
/Anna

Om du inte kan hålla hästen är det antagligen inte bettet du ska byta. :mad: Tycker att alltför många byter bett och gör hästen illa i munnen i stället för att titta på sig själva och sin egen ridning. Min häst som flera tycker jag skulle ha på pelham eller pessoa rider jag på en rakt äppelbett. Det trivs hon med, och då lyssnar hon. Men om man gör illa hästen med ett för skarpt bett trivs den inte och kanske börjar vägra eller liknande. En häst som har respekt för sin ryttare lyssnar alltid, om den inte blir väldigt skrämd... :smirk: TÄNK är mitt råd!

Jag har tänkt o tänkt o tänkt, har även haft andra personer som har hoppat honom, han är alltid lika stark osv. Jag har inte sagt att jag ska byta till ett jätteskarpt bett, utan jag vill ha tips på andra bett som kan funka bra. Har ett rakt äppelbett liggandes, så det kan ju vara värt att prova. Och göra illa honom är ju det som jag INTE vill göra, därför vill jag testa olika alternativ utan att behöva slita och dra o.dyl för att inte flyga över hindren i 110 km/h. Men tack för tipset om äppelbettet, ska testa det ikväll! :)

Hoppa honom inte förrän han är lydig! :crazy:
Han ska lyssna på dig! Hur är han i dressyren?
När han fungerar där kan du kanske börja rida över bommar, låga studs osv. Du ska kunna stanna närsom helst! Lägg ut en bom och sätt sen två koner i bredd med varandra bakom bommen. Öva att stanna honom precis mellan konerna!
Ta hjälp av tränare!

Nirak

Han är jättelydig i vanliga fall , lyssnar jättefint o är känslig, det är bara i hoppningen som han blir jättestark. Han tycker det är skitkul, därför han blir så hetsig. Tänkte jag skulle hoppa studs ikväll, så han får lite extra att tänka på.

okej, vissa hästar kan ju bli så..
Jag tycker att det låter som en bra idé att hoppa studs, rida övewr bommar, träna lydnad. För det är ju där det brister. Jag skulle inte rida hela banor med honom och aldrig låta honom rusa iväg, utan direkt ta ner honom till skritt/halt och tex. flytta lite på honom..

Nirak

Drar hästen upp huvudet när han sticker? I så fall kan du ju prova me martingal, det hjälpte väldigt bra på min häst som är (var) ungefär likadan. En martingal är ju inte direkt ngt "skarpt".
Det finns ju gummiklädda pessoa o "halvpessoa" du kan ha ngn gång vid hoppningen, som inte känns så starka som vanligt pessoa.
Tkr inte det är fel att prova ett starkare bett ngn gång, du lär ju knappast behöva det annat än i hoppningen, eller hur? Så länge du är mjuk i handen o följsam tror jag inte det ska va några problem.

Har provat ett waterfordbett (kulbett) på min pålla, har bara ridit med det 2 ggr men det har funkat bra än. Har många brytningspunkter vilket gör det lite skarpare. kanske vore ngt? Finns på bl a Börjes.

Hoppa mkt i trav, ex på volter o gör inga långa anridningar! försök att sakta av/göra halt efter varje språng, i början kanske det tar 2 långsidor, men hästen lär sig snabbt att den ska stanna efter hindret om du ber den om det.

Precis, det är bara i hoppningen som jag behöver det. Han drar ner huvudet, drar mig nästan ur sadeln. Har testat kulbett, det funkade okej, men inte jättebra. Igår provade jag ett stångbett med kopparrulle, det var kanon. Han trivdes med det och jag fick mycket bättre kontroll samtidigt som jag fortfarande kunde vara lätt i handen.
Tack för dina svar!
/Anna

Stanna bara inte varje gång, då har du snart en häst som vägrar..... :smirk: Sätt hindret så du har ett hörn att stanna i till ex., hoppa låga hinder, kombinationer, travbommar mellan hindren.

Försök att hoppa oftare, om han tkr det är superkul och du bara hoppar nån gång ibland, så blir han ju helt galen av bara spänning. :)

Skulle nog också prova på en annan betsling, när han blir mer "hoppvan" kanske inte det är lika upphetsande längre, och du kan byta tillbaka till ditt vanliga bett.

vad är det för pelham du har prövat? är det ledat så har det samma effekt som pessoa men

ett rakt pelham har lite annorlund effekt..

Testa ett gag med två tyglar. Rid som vanligt med tränstygeln och ta i gagtygeln endast när det behövs. Funkade bra på min hoppglada och starka häst innan jag fick igenom markarbetet ordentligt.
/M.

Ett bett med dubbel mundel ett så kallat saxbett är typ lika starkt som ett pelham men utan hävstångs effekt. Du kan ju prova det.

okej, jag tar tillbaka att jag lät så otrevlig... att börja om från början är ju en grej och sånna där övningar som att hoppa en bana men göra halt efter varje hinder! har tränat mycket på just det på hoppträningarna... :smirk: på vilket sätt blir han stark?? tung eller flack?

Jag menar att hon ska stanna hästen EFTER hindret, före ett hinder ska man aldrig stanna oavsett vad för häst man har.

Perfa att du hittat ett bett som passar vid hoppningen. Efter ett tag kan du ju prova ett "halvstarkt" bett att hoppa på, kanske bara lite bommar o nåt litet språng o se om du har kontroll. För målet måste ju va för alla att kunna rida sin häst med snällt bett i alla lägen.
Lycka till

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 053
Senast: Gimlan
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 161
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka