Tips på bakbensskydd till kräsen häst

Wembley

Trådstartare
Undrar om någon har samma bekymmer som jag med att hästen vägra acceptera långa bakbensskydd? Hur har ni löst det i terrängen? Jag har försökt vänja hästen vid skydden, men han kosparkar och blir alldeles tokig av mina Picasso bakbensskydd :D
Har verkligen försökt :crazy: men är rädd att han ska sparka sönder sig själv i sin irritation.

Finns det några smidiga, kortare, väl sittande och väl skyddande bakbensskydd att rekommendera? Det känns inte bra att rida utan och han blir skitsur om inte skydden sitter på plats.

Tacksam för tips! :bow:

Senast ändrad:
Sv: Tips på bakbensskydd till kräsen häst

N.E.W har börjat göra med hård skena bak igen, de glider inte runt som de mjuka gör. Kanske kan vara bra?

Tack för tipset! :bow: Det är ju synd att man inte kan testa före köpet, känns lite surt att lägga ut 1000 kr i onödan om de inte heller passar herrn, då har vi provat bakbensskydd för 1600 kr :crazy:

Jag kanske får kika runt på GHS och känna på lite olika modeller.

Tja... Inte för att jag rekommenderar att rida utan skydd i allmänhet, men det finns alltid undantag!

Om en häst hatar skydd är det nog lika bra att rida utan. Risken att hästen skadar sig av skydden är större så att säga.
Teddy O´Connor går tex utan bakbensskydd, och de kan inte heller kyla/linda honom efter terrängen...

å den e ju helt fantastist så de går nog, bara man har en häst som e rädd om sig. fast de bör dom ju va om man rida FT så

Men kan du inte träna honom att acceptera dem då?

Satte på ett par långa skydd på min nya igår när vi skulle ut och träna i backarna samt gå i skogen, då han "dansar" rätt mycket med benen vilket ökar risken för att han trampar sig.

I början gick han med rejält uppdragna ben (där snackar vi bakbensaktivitet :D) och kickade och sparkade om varannat. Släppte honom dock i paddocken först, och efter 15 minuter hade han accepterat dem iaf så att det gick att rida honom på ett normalt sätt.

Din häst kanske bara behöver tid att vänja sig vid dem?

Trodde det också först :D Har longerat honom med dem, har varit ute och gått med dem på o s v.

Det roliga är att när jag tror att han accepterat dem kommer kosparkarna rätt var det är tillbaka. Ju mer uppe i varv han är, ju mer frekventa blir sparkarna. Jag var ganska envis med att jag skulle vänja honom vid dem, men hans andra ägare var livrädd när hon såg honom och trodde att han skulle sparka sönder det andra benet på sig själv.

Det gör mig också tveksam för den risken är det inte värt. Lutar nog åt att skaffa ett par lägre, välsittande benskydd till bakbenen (han accepterar korta strykkappor) alt. att rida helt utan bak.

Klarar hästen av lindor? I såna fall går det alltid att linda och sen sätta ett par kortare skydd utanpå. Ger ju i vilket fall lite mer skydd.
Alternativt låta hästen gå med skydden på i hagen ett tag (om den inte blir helt knäpp förstås) så borde den vänja sej.
Annars så kanske man får nöja sej med korta skydd om det är det enda som fungerar.

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
5 141
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?