Hej! Min dotter har ridit i snart 2 år (privat tränare, egen ponny) och är främst dressyrintresserad vilket mest beror på lite hopprädsla. Nu vill hon ändå prova lite och vi har en ponny som hoppar snällt och hyfsat mjukt på lägre höjder. Vi har nu testat vid två tillfällen men problemet är att hon inte riktigt hänger med i hoppet utan hon är med upp (står bra med tyngd i stigbygeln och håller i manen) men på väg ner hamnar hon efter om ni förstår hur jag menar. Visst skulle vi kunna ta hjälp av tränare men hon tycker det känns lite pinsamt (hon är 12 år så de flesta i hennes ålder har ju ridit mycket längre) och vill nog kunna åtminstone hoppa över små kryss utan att hamna efter innan hon vill vara med på hoppträning. Så har ni några tips vad hon ska tänka på eller övningar som underlättar? Det jag har tänkt på är att vi ju inte övat lätt sits särskilt mycket eftersom hon mest dressyrtränar så vi kan ju absolut öva mer på den lätta sitsen och balansen i den men när det kommer till själva hoppet?