Tips om träning önskas.

M

millenia

Har ett fyraårigtvarmblodssto som troligen inte blir något på banan som jag tänkte börja rida distans med. Hon är idag inte inriden men som alla som hållt på med travare vet så brukar det inte vara något större problem att rida in en travhäst.

Hon har varit i proffsträning sedan ettårsålder med undantag av förra sommaren då ägaren saknade pengar. Grundkonditionen är ju därmed god, hon är ordentligt tränad i vagn och går varje jobb runt 2-3 mil allt som allt i varierande tempo. Relativt lågpulsad.

Vad gäller för en fyraåring rent tävlingsmässigt? Får de gå clear Rounder? Är det för tidigt att titta på en clear round i augusti om hon rids in efter påsk, det är väl andra muskler antar jag som det gäller, hinner jag bygga dessa på ett par månader? Hur ska jag träna henne tycker ni?
Vad gäller för mig för att gå ut och tävla clear rounder? Måste jag ha seniortävlingslicens då? Måste hästen ha licens?

När får jag vara med i tävling med henne? Var kan jag få tag i info om detta?

Mvh Maria

Sv: Tips om träning önskas.

CR får du tidigast rida när hon är 5, och tävling när hon är 6 år, så du kan ta det rätt lugnt, du har massor tid på dig. Och det är ju bättre att ta det lugnt och få en hållbar häst.

För CR behöver du lokal licens, hästen behöver ingen.

Läs gärna TR på ridsportsförbundets hemsida. Där hittar du regler.
// Linda

Aha, hade för mig att de fick gå cr som fyraåringar, men då är det ju som du säger gott om tid.

Några andra tips? Hur lägger man upp träningen för en distanshäst? Just nu joggar hon en halv mil som uppvärmning, en halvmil som nedvarvning och sex 800 meters intervaller i 30-tempo (travtempo avses då) och lugn jogg mellan varje intervall 2 dagar i veckan och går lugn motion 1 h (c:a 2 mil) 1 dag i veckan. Detta i vagn då. När de blir inridna brukar de gå samma sträcka i intervalljobben men jobbas i galopp under själva intervallerna, detta ska börjas med efter påsk, däremot brukar man köra motionen i vagn fortfarande.

Men om jag nu ska träna henne för distans, hur ska jag lägga upp träningen då?

Då tycker jag du ska träna mer långt o långsamt än snabba intervaller. Hon är redan så upptränad i kondition att du inte behöver göra så mycket åt det innan hon ska gå "riktiga tävlingar".
Träna mer hållbarhet och uppsutten tid i sadeln än längd på passet och snabba intervaller.
Skritta 2-3 dagar i veckan först korta stunder och förläng till 3h. Gör ett blandat pass med trav o galopp och varannan vecka ett längre men långsamt pass.
Träna veterinärgrindar med pulsning och springa upp i trav.
// Linda

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 312
Senast: Kiwifrukt
·
Träning Jag har ett litet projekt inför hösten för mig och min häst. Hon är en frieser på 7 år som är ganska outbildad, blev inriden sent och...
Svar
16
· Visningar
1 935
I
Hästmänniskan Skriver under anonymt nick, måste få "prata" av mig lite... Har väl egentligen inget ovanligt problem, jag är en av de som alltid...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: amanin
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 365
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025