Tips om täcke

C

C_V_B

Behöver tips om täcken med bra passform till min smalbogade häst. Har testat lite olika men inget av dom jag testat sitter helt bra. :mad: Han är holsteiner med mkt fullblod i därav stora bogblad men smal bog, ganska hög "vass" manke (som lätt får skav) + att han lätt får bogskav, han har även långa ben om det kan ha någon betydelse av täckets passform. :p Vill ha tips på täcken med bra passform för denna modell av häst, om ni vet några? :)

Sv: Tips om täcke

till våra spinkiga travare har vi bucas, om det är vintertäcke du menar är det smartex som gäller.

Okej tack, ska prova det då! :) Men har för mig att det inte är glansigt innerfoder på dom, hur funkar det med skav och så?

Nån som har några fler tips?

Har faktiskt kollat lite på dom, han har ett Horseware regntäcke som jag har för mig sitter ganska bra (han får ju inga skav på sommaren:p). Men kollade lite på Rambo Wug, det ser ju ut att gå upp lite vid manken och det verkar ju käckt om han får skav där?

Alla tips mottages tacksamt :bump:

hw med den där v knäppningen eller bucas nyare modeller med omlott fram .. har fungerat super på min lille skit..

Jag hittade ett skit bra tecke faktiskt på city cross av alla ställen . Det sitter jätte bra inga bog skav elr ngt. Det fanns i blått , svart , becht . :P

Har faktiskt kollat lite på dom, han har ett Horseware regntäcke som jag har för mig sitter ganska bra (han får ju inga skav på sommaren:p). Men kollade lite på Rambo Wug, det ser ju ut att gå upp lite vid manken och det verkar ju käckt om han får skav där?

Alla tips mottages tacksamt :bump:

Min häst är också jätte skavkänslig och han får liite skav av rambo wug på sin höga manke. Rambo supreme satt däremot skit bra på honom :) HW med vanlig knäppning sitter bra på honom med, fast det kanske bli lite stort i bogen på din häst. Jag upplever att den vanliga knäppningen kanske gör de lite större i bogen än med V-knäppning.

På min verkar bucas funka bäst. De med veck sydda i bogen. Köpte även ett med helhals, men det blir faktiskt lite för trångt. Så ska börja spara redan nu till ett smartex all in one till nästa vinter tänkte jag.
Min kan inte ha HW. Sitter jättedåligt både v-knäppning och amigo.

KL

Tack alla för svaren! :bow: Inhandlade först ett brunrutig Rhino Wug i strl 145 (hans vanliga) men det såg jätteurväxt ut och var på gränset till för tajt i bogen. :confused: Försökte byta det till en strl större men då var det slut, så då blev det ett Amigo Heavy vintertäcke och det sitter super! Det var också lite slutsålt och fanns bara i 155 men det är bara lite stort på längden så det får funka :p Det skaver iaf änsålänge inte :bump::bump:

Ska införskaffa Rambo lite senare om jag är fortsatt nöjd med detta :banana:

Liknande trådar

Utrustning Ska införskaffa mig ett flugridtäcke eftersom hästen blir helt stissig av alla insekter som är runt om. Men vilket är det bästa? Han är...
Svar
2
· Visningar
378
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179
Utrustning Jag har ett halvblod som passar perfekt i stl 145 HW Rambo Original med v-knäppning (Supreme fungerar också, i alla fall på äldre...
Svar
11
· Visningar
689
Senast: Lemeie
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar