Tips om ridning av föredetta travare - kallblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Naru

Igår blev jag äntligen ägare till den underbaraste varelsen som finns på denna Jord - kallblodstravaren Balbinus. En vänligare själ får man leta efter. Tror gott om alla och är underbar mot varje ny själ han möter. Och som sagt: igår blev denna dröm min för evigt ^^ Han är underbar i all hantering från marken och följer mig som en hund. Däremot så är han inte i kondition och har ridits väldigt sparsamt, knappt alls, av tidigare ägaren och har därför fullt av energi som ger utlopp i att han inte alls vill skritta utan hela tiden ska trava eller galoppera, och blir därför jobbigt att rida långt på honom i längden.

Dessutom gick han trav som yngre, men slutade där eftersom han galopperade i nästan alla lopp. Men det sitter ju i som sagt... Så fort man smackar på åker huvudet upp bland molnen, ryggen sänks och han sätter iväg i en rejäl slängtrav och kastar bara med huvudet när man försöker sig på halvhalter och samling och dylikt. Jag vet att han kan gå på tygeln hur bra som helst vid rätt ridning, något jag än inte funnit och jag bara undrar om ni har några tips på hur jag ska göra? Ska ta hjälp av min privattränare så fort hon har tid, men tills vidare skulle jag uppskatta lite tips och råd, gärna från er med egna kallblodstravare. :]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Hej, Jag har precis blivit medryttare på en "unghäst" på fem år som jag har problem med att rida och hantera. Vi har kört ett pass där...
2
Svar
26
· Visningar
3 463
Senast: eemmalk
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30