Tips om ohanterad shettis tack!

Maris_

Trådstartare
Tänkte be om lite tips! En i princip ohanterad shettis på sju år, ska bli en trygg och säker barnhäst med tiden! Den är leden, och verkad (med vissa problem). Verkar tycka om att stegra.
Hur går vi tillväga, visst är det bara att ta den tid det tar, och att börja om från början som om det vore en unghäst? Har ni tips, knep, egna erfarenheter osv så lyssnar jag gärna på dem!

/ Maris

mitt tips är att vara rättvis men bestämd! NH är mycket användbart till hästar med alla personligheter!
lycka till

Som föregående skrev, var rättvis men bestämd. Ett nej ska alltid vara ett nej men glöm för allt i världen inte berömmet när han gör rätt.

Ja det tror jag med på!

Senaste problemet är att hon drar ut under tråden när jag tar ut min shettis! Hon har gått med något annat stängsel förut, sånt där högt rutigt ni vet. Vi kommer nog att få behöva sänka vår tråd lite, för nu knallar hon under trots att strömmen är på. (hon sänker huvudet och får tråden på ryggen men går framåt ändå)

Vet dock inte vad hon kommer göra sen ändå om vi sänker tråden, om hon tar sig igenom ändå, har ni några knep isåfall?

/ Maris

Att blöta ner henne, och sen släppa ut henne. Då får hon ju lättare en stöt om hon kryper under. Eller så ger ni henne själva en stöt.

Antagligen kanske hon inte är van att gå själv? eller bli lämmnad. När ni sänkt tråden så börja vänja henne sakta. Börja med att ta in båda hästarna för att sne släppa ut henne ensam en stund och sedan ta in henne igen och ge henne beröm.

Vad dte gäller i övrigt så har den här shettisen antagligen inte så jätte stort förtroende för människor eftersom hon nästan inte är hanterad av nån. Så börja med att bygag upp dte. om de gick att leda gå promenader m.m gör roliga saker.

Sen när förtroendet börja komma så smått så kan du börja med 7games. det är bra lekar för att bygga förtroende och respekt.

Hejsan!
Jag har också en shettis som är åtta år, vi köpte honom när han var sex år och han var i princip helt ohanterad.
Det första du måste ha är TÅLAMOD det är super viktigt för de där små busarna är riktigt envisa :smirk:
Men det går om man vill.
Vår shettis har tyvärr blivit lite illa behandlad, han ska vara inriden av barn och det förklarar mycket av hans beteende :crazy:
Jag antar att shettisen precis som min inte har särskillt stort förtroende för människor så det första jag hade gjort var att bygga upp förtroendet som föregående skrev :) och att sedan fortsätta med seven games är en bra ide det med.

Det där med problem vid verkningen känner jag igen, i början var vår shettis inte så pigg på att man skulle röra hans bakredel eller benen, men med förtroendet han har fått för oss så går det numera bra.

Lycka till med den lille! och du, mata den inte en massa ur handen för jag lovar dig, det är inget kul med en godis galen shettis, vår var hemsk när han kom till oss :D

Tack för alla svar! Det är inte min shettis, men den står i samma stall och vi kommer att assistera lite vid hantering och så, så alla tips är jättebra!

Vi ska fixa en lägre tråd och tills dess så tar vi ut den nya shettisen och ställer i en box när jag ska ta in min häst, så att hon inte rymmer!

Det verkar vara en trevlig häst i grund och botten, och vi tar en dag i taget så får vi se vad det blir av henne!

/ Maris

Idag har vi haft henne i stallet och ställt upp henne i uppbindningsgrejorna, såna där tjocka svarta gummiband. Det gick över förväntan! Hon stegrade några gånger, men fick aldrig riktig panik. Vi stod där inne ca fem minuter och borstade henne, min shettis var med som moraliskt stöd, och shettisen ifråga bajsade två gånger under dessa fem minuter och var alldeles svettig sen av nervositet. Men det gick iaf bra!

/ Maris

Jag har precis fått hem en ohanterad korsningsponny på 5 år. Aldrig verkad :crazy: Kastrerades i maj tror jag det var så han e lite hingstig ibland och har bara gått ihop med max en annan häst dom senaste 3 åren.
Tålamod, ta små steg i taget när man vänjer honom att hanteras och inte låta NÅGON som e lite rädd ha med honom att göra överhuvudtaget så gör jag!!
Men oj vilket charmtroll han e!! :love:

Fundera över varför hästen gör vissa saker. Är de för den tror sig ha högre rang än er? Då måste ni säga åt på skarpen. Hade själv hemma ett shettis sto i höstas. Hon vägrade backa. Så våra bråk började i transporten. Sen vägrade hon lyfta hovarna, lyfte man framhovarna gick hon ner på knä för hon var så envis och bakhovarna slogs hon med. Men de gäller vara envis och visa att man inte tolererar vissa saker. Nu när jag lämnade henne. Backade jag henne lätt ur transporten och kan även backa henne utan problem på andra ställen. Och hon gick att lyfta hovarna. Visst att shettisar är som andra hästar men dom är tusen ggr envisare och ibland hjälper inget annat än att slåss. När han stegra sig får du försöka få honom ur balans så han förstår att de är obehagligt. Tänk tillbaka i flockbeteendet. De tyder på att han försöker få ha högre rang men då måste du visa han att du kommer alltid ha högst rang av er två!

Det kan jag garantera att det gör! Min dam är rymlingarnas expert, så numer får hon leva med att se ut som ett UFO :D

Vi ska börja med att sätta upp en till tråd så får vi se om det håller damen i hagen. Hur funkar det annars med "antennen"?

/ Maris

Jag har inte riktigt fått kläm på än varför hon stegrar. Hon gör det inte när man går med henne, men när man står stilla ett tag. Ungefär som om hon blir otålig och inte vet vad hon ska göra. Sen stegrar hon i situationer då hon är osäker, tex lastning, om hon ska stå i boxen osv.

/ Maris

jag har varit i samma situation fast med en större häst. kom ihåg att se den som en unghäst men bli inte för snäll när han protesterar (stegrar) mot något du vet han kan. Ett bra tips om du kan känna när han funderar på att resa sig. Innan han gör det: Ta då en tygel och snurra genast in honom på en liten, liten volt. På detta sätt kan han inte resa sig eftersom du har balansen i hans huvud. Och dessutom kan du bara rida vidare, utöka volten och det blir ingen stor grej av det hela. Detta har funkat för mig. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar