Tips om hur man får i hästen butta?

L

Lucky

Min nordisvalack på 15 år har nu fått ngt "knas" i benet(tjock i senan), har aldrig varit halt eller skadad innan :crazy: , iallafall så åkte vi till kliniken där dom böjde, röntgade och gjorde ultraljud på senorna och hittade... ingenting! man var altså inte smartare när man åkte därifrån :confused: , kom hem och skulle ge honom butta i 14 dgr, det gick i 3 med hjälp av betfor, kraft etc, sen var det stopp, och han blev naturligtvis inte bättre, det spred sig snarare till 2.a benet, där har det dock nästan försvunnit nu, men det första benet ser ut som en elefants och han är halt. Måste nu försöka få i honom en kur till med butta, men hur?! kan man bara blanda det med vatten ock ta en spruta(utan kanyl så klart) och spruta in det i munnen eller?

Sv: Tips om hur man får i hästen butta?

det kan man, är hästen inte jättekräsen så kan du blanda det i maten, men jag ger alltid i spruta med vatten.

Lycka till!

Min häst vägrade oxå äta maten med butta i så jag blandade ut det med vatten och tog en stoor spruta (utan kanyl :angel: ) och det gick jättebra :D

lycka till :D

Jepp det kan du göra! Jag hällde i fil(med smak av blåbär :d) i en stor spruta(från apoteket), och sen i med medicinen. Och så fick pålla gapa stort.

Holka ur morötter eller äpplen och fyll med medicinen. Dela eventuellt upp dosen i ett par stycken, och varva med "rena" äpplen/morötter när du matar hästen.

Min häst är VÄLDIGT kräsen, och det har inte varit lätt förr att få i henne nåt äckligt onödigt pulver (som hon ser det :D ). Har provat med det mesta - betfor, massa betfor blandat med MASSA rivna morötter, rivna äpplen, äppelmos, uppblött lusern, vetekli, urholkade äpplen, nyponsoppa mm mm. Hon ska INTE HA! Hon skulle hellre svälta!
Men - konstigt nog så funkar det hur bra som helst att blanda med uppblött krafft, fråga mig inte varför men det glupsar hon i sig direkt. Kanske tar det bort smaken bra???

Lycka till iaf, jag vet att det inte är lätt :)

det går bra,annars om pållem äter vitlök ös i rikligt med vitlök-dödar all annan samk efektivt

Hej, min häst är också petig men till min stora förvåning så lyckades jag lura i honom buttan i maten genom att hälla i vitlök och äppelcidervinäger i betforen. Detta tog bort smaken av buttan.
Mvh/ Ida

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 505
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 097
Senast: Ray
·
Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
36 996
Senast: Toxid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka