Tips om hur man får hästen att äta medicien

C

CarolineB

Någon här som har ngt tips om hur man får hästen att äta sin medicin? Hon får pulver i fodret, men var inte alls så villig att äta upp det imorse, trots att jag gav det i betfor och rivna äpplen.

Ngn som har några bra tips? Hästen måste ju äta det även om det inte är så gott:( :(
 
Sv: Tips om hur man får hästen att äta medicien

Betfor har ju inte så "kraftig" smak, kan tänka mig att medicinsmaken tränger igenom.
Det som funkar på min häst är att blanda ut med uppblött lusernpellets eller krafft. Verkar dölja smaken bra.
Annars kan du blanda medicinen med vatten, hälla i större plastsprutor och spruta in direkt i munnen.
 
Sv: Tips om hur man får hästen att äta medicien

Blanda med vatten och spruta direkt i munnen. Det går snabbt och man vet att hästen får i sig allt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 430
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
867
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp