Tips om bråkig häst

bonbond

Trådstartare
Har en sköthäst som är lite bråkig och skulle vilja ha lite tips om hur jag kan lösa det. När det blir lite jobbigt för henne eller inte går som hon vill när vi är ute och kör så börjar hon slå, stegra och backa. Det kan vara om vi är i en nedförsbacke och det skjuter på och blir lite jobbigt för henne då brukar hon börja slå, blir lite bättre om jag ger henne mer stöd i handen. Samma sak i uppförsbacke när det blir jobbigt då brukar hon också börja hålla på.
T.ex. idag så blev det en lite tvär sväng då börja hon stegra, backa och slå.
Annars är hon snäll och inte särskilt stark.
Någon som har några tips eller idèer att dela med sig utav? :)

Sv: Tips om bråkig häst

Hur känns hon i musklerna?

Jag tänker skum framhälta eller ont i spända muskler, till exempel bröstmusklerna, när jag läser ditt inlägg.

Hur känns hon i musklerna?

Jag tänker skum framhälta eller ont i spända muskler, till exempel bröstmusklerna, när jag läser ditt inlägg.

Jag vet inte faktiskt, har bara kört henne två gånger än så länge, ska känna på henne när jag ska köra imorgon. Men hon ser inge halt ut i fram :)

Min gaffelbandshäst fick jag åka till veterinären tre gånger med innan de gick med på att han var framhalt. :mad:

Han kändes inte halt heller men kastade sig rakt ut om han galopperade och slängde med huvudet i nerförsbackar.

Nu var han i och för sig dubbelt framhalt och då brukar det ju inte kännas.

Hur har hästen varit att köra innan du började köra hästen?? har den varit likadan när andra kört den tidigare?
Är de e betende som uppkommit nu eller innan det låter ju som om hästen skulle ha ont eller känna obehag på något vis..

Låter ju mycket skumt att det bara är i backar. Det låter onekligen som hästen har ont. Annars skulle ju dessa beteendestörningar visa sig annars också.
Som någon också sagt, det är inte alltid lätt för ens veterinärer att hitta felen, men så som din häst verkar protestera måste man kanske göra en riktigt grundlig koll hos fler än en veterinär.
Hoppas det löser sig!

Som de andra skriver håller jag med om att är det en eventuell kroppslig smärta som kan utlösa sånt uppförande, som man tänker på först.

Sedan har jag varit med om hästar, som tränats alltför hårt i sin ungdom och utan att varit förberedda för det, som betett sig jobbigt senare när det tar emot.
T.ex. en som snöpulsat hårt som unghäst i sin tidigare träning, blev helt fullkomligt okörbar när det blev tungt och jobbigt som vuxen. Alltså vad jag försöker säga så minns en del hästar smärta utan att det behöver göra "lika ont" i nuläget. Den blev dock en jätteduktig tävlingshäst, så det behöver inte vara kört alls.

Det kanske behövs en annan typ av träning som är "rolig" och tar längre tid så styrkan byggs upp sakta.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 320
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
714
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 810
Senast: ameo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 436
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar