Tips om bett??

L

Liian

Hej!

Vi har en ponny som vi behöver ett nytt bett till i hoppningen. Vi har provat en massa bett och på de flesta skarpare betten "knycker" han bara av och man får inget i handen. Vi har provat rida på hackamore och vanligt tredelat och det är det som fungerat bäst. Finns det något sådant kombinationsbett som är godkänt för ponny? Pessoa, jaktstång, pelam är för skarpt och två- och tredelat för lite... Finns det någon guru som kan hjälpa oss??!! :bow:

Sv: Tips om bett??

Innan du provar att betsla upp så hade jag provat ett rakt syntetbett. Det kan göra underverk!

Nej, jag har inte provat syntetbett. Ett ytterligare problem är att han är känslig i munnen. Han spricker inte i själva mungipan utan lite längre ner där han har ett veck. Jag har hört att syntetbett kan förvärra sprickor då de är strävare än metallbett. Han har nu ingen spricka men det är väldigt lätt att den går upp så vi är väldigt försiktiga! Tror du att det kan vara idé att prova iallafall?

Har du prövat ett rakt gummipelham? Det brukar kunna fungera bra på de som lätt släpper bettet men ändå är starka. Du ska ha kedjan mycket lös.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka