TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Boll

Trådstartare
Min lille son, 12 dagar gammal suger dåligt, så jag har svårt att få igång amningen. Han har lite dålig teknik (suger inte så starkt och effektivt) och lägger gärna tungan fel om jag har fattat det hela rätt. Detta gör att jag inte har fått igång min mjölkproduktion. Det kommer mjölk men bara lite. Har som mest lyckats pumpa ut 30 ml och det blir ju ingen fet av... :crazy:
Har nu hyrt en eldriven pump från BB för att försöka få igång produktionen. Någon som varit med om liknande och lyckats få det att fungera och som kanske har några tips??
Jag vill verkligen amma honom. Det är ju det optimala, både var gäller det praktiska och rent "nyttighets mässigt" för den lille killen.

Har haft pumpen i snart två dygn och känner ännu ingen skillnad :(
Jag dricker även amningste.

Min äldre son ammade jag helt utan roblem.

// Anna
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Hur ofta pumpar/ammar du?

Jag har precis fått underhålla tuttarna med pumpen i ett par dagar
för sonen har sovit så långa pass & knappt orkat tutta så länge vilket minskade ner mjölken & då blev han inte mätt när han väl ville/orkade äta mer igen.

Fick pumpa/amma varannan timme istället för var tredje (han själv som velat äta ungefär var 3:e tim)

Han har lite dålig teknik (suger inte så starkt och effektivt) och lägger gärna tungan fel om jag har fattat det hela rätt.
Har ni kollat hur hans tungband sitter?
Min lillebror hade för långt tungband när han föddes (kunde inte räcka ut tungan) vilket resulterade i att han inte kunde amma ordentligt.
(Har för mig att farmor sa att även min farbror hade haft detta när han föddes)
 
Senast ändrad:
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Drick mycket vatten oxå, amma/pumpa ofta.

När min son var för trött för att äta (han blev lite gul) så visade bm hur vi matar honom med sked, då fick han lite extra energi och kände att han blev riktigt sugen på mera mat och orkade då suga tag ordentligt.

Testa olika amningspositioner. Har du testat att ligga ner? Mjölka ur lite för hand (eller pumpa) i början så han inte behöver kämpa så mycket för att få igång utdrivningsen i bröstet.

Han ska ligga mage mot mage med dig med överläppen vid bröstvårtan så han får luta huvudet lite bakåt medans han äter.
"Kläm" om hela bröstvårtan så han verkligen får in allting i munnen, att massera i handflatan gör att de öppnar munnen ordentligt. Se till att han ligger med huvudet på din underärm och inte med huvudet i armvecket. Lägg t.ex. en större kudde under armen och bebisen som stöd.

De är väl det jag kan komma på.
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Mina tva ar likadana fast av olika anledningar, C foddes med tajt tungband och kunde darfor inte fa till sugtekniken ordentligt (kunde inte stracka ut tungan ordentligt). Detta upptacktes redan pa sjukhuset och tungbandet klipptes nar hon var tre dagar gammal. Men hon orkar anda inte suga ordentligt, antagligen for att hon ar sa liten fortfarande. A sog bra pa sjukhuset, sen har det gradvis blivit samre - tror hon ar lite lat och bekvam av sig :p

Kampa pa med pumpen, jag pumpar varannan-var tredje timme med elektrisk dubbelpump (for att det ska ga fortare) och far mer och mer varje dag. Borja pa lag "volym" och dra pa mer efter ett tag, det gjorde susen for mig iaf. Sen fick jag tipset av bm att alltid lagga barnen till brostet innan flaskmatningen, aven om de inte lagger an ordentligt eller suger sa gor de forhoppningsvis kopplingen att tutte = mat. Jag har ocksa blivit forsakrad att alla barn ar olika och det kan ta tid for en del att fa in tekniken - upp till 2 manader i vissa fall!
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Det är inget fel på hans tungband, det är kollat.
Jag pumpar/ammar varannan, var tredje timme cirka. Då gör vi så att han ammar först, så intensivt som möjligt, i 10 minuter på varje sida. Har provat olika ställningar, sittande, liggande, stående, gående. Fått hjälp från ammningsmottagningen för att hitta rätt teknink.

När han har ammat får han äta upp det som jag pumpade ut föregående gång, sedan får han äta sig mätt på tillägg. Min barnmorska sade också att det var viktigt att han ammade innan han fick flaska för att inte sluta ta bröstet.

Känns som han är något bekväm av sig... Vi har bytt till en trögare sugnapp på nappflaskan, kanske kan detta vara bra? Så att maten inte kommer lika lätt, så han får jobba lite mer.

Jag försöker att dricka mycket, dricker amningste två ggr per dag, försöker äta regelbundet, vila... vad mer kan man göra? Finns det mer tips jag kan prova?

Hur lång tid tar det med pumpen innan man börjar märka någon skillnad på mjölkproduktionen?

// Anna
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Det man får ut med en pump år inte ett mått på hur mycket mat man har. Jag hade mjölk så att det sprutade men fick aldrig ut mer än några droppar med pump. Så du kan ha mer mjölk än du tror. Fast att pumpa är ju inte fel, även om mjölkproduktionen stimuleras mycket mer av amning än pump. Även om han inte suger ordentlig utan bara ligger och snuttar så kan produktionen stimuleras rätt bra, om det inte är något annat som är fel vill säga.
Om du behöver ge tilllägg kan du försöka ge det med drickkopp istället för flaska. Att ge flaska kan förvärra problemet om du nu verkligen vill amma.
Min som hade inte riktigt rätt tag i början. Men jag fick bra hjälp den veckan vi var kvar på BB och senare av en amningsrådgivare. Första tiden var jag tvungen att kittla honom på hakan och runt munnen med bröstvårtan till att få honom att öppna munnen ordentligt, sen fick jag vara snabb att trycka in bröstet i munnen. Efter ca. en månad hade han fattat hur det gick till.
Har du fått någon hjälp med att konstatera hur han tar fel tag och att det inte är något annat som gör att mjölken inte kommer igång? Om barnet växer och blöjorna blir blöta får han i alla fall i sig mjölk.
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Han lägger tungan framför bröstvårtan på något sätt. Det gör att han inte kan suga ordentligt.
Vi har fått lånat en våg från BVC över helgen och ska väga honom före och efter att han ätit en gång om dagen.
Både i går och idag hade han endast ökat FEM gram efter amning, så det är inga stora mängder han får i sig... :(

I början gav vi med kopp, men eftersom han behöver ganska mycket mat så tyckte de från BVC att vi skulle använda flaska istället eftersom det blir så mycket spill med kopp och så är det besvärligare vid större mängder.

Sen vet jag ju inte om det beror på mig också. Jag kanske har för låg hormonnivå eller något.
Stressad eller deprimerad är jag inte så det beror det inte på. Jag tycker inte heller att det gör ont eller är obehagligt att amma.

Jag har god lust att fåga en kompis som nyligen fått barn om hon kan amma honom en gång, bara för att se om han får i sig något hos henne. Men kan man göra så?? :o :crazy:
Är det "oetiskt" att fråga någon om de vill amma ens barn en gång?

// Anna
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Det beror väl på kompisen - jag hade nog gärna velat testa det - om en bäbis som kunde suga hade fått något ur mig. Tvärtom så att säga.

Jag fick ju ge upp då ungstackarn inte gick upp i vikt efter 3 veckor trots stödmatning (ville ju inte ge mycket ersättning då bvc sa att mjölken kommer så ge inte upp).
Första sonen sög uruselt men det gick inte bättre med nr två fast där gav jag mer tillskott och stödammade bara i några veckor.

Jag lyckades aldrig mjölka ur mer än någon matsked - det sprutade aldrig ur mina bröst - jag fick klämma ut droppar.
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Jag försöker att dricka mycket, dricker amningste två ggr per dag, försöker äta regelbundet, vila... vad mer kan man göra? Finns det mer tips jag kan prova?

Vissa har dåligt med mjölk eller tunn mjölk. Det finns de som har mycket mjölk också men som inte innehåller något.

Min kompis har dåligt med mjölk och hon ammar + ger ersättning för barnet gick inte upp i vikt, det var jobbigt för henne i början för hon kände sig som en dålig mamma men nu fungerar det bra.

Jag och andra sidan har mycket mjölk och sonen har gått upp regält, nu senast hade han doch bara ökat 75 gram/veckan så jag räcker nog inte till lika mkt nu när han är mer aktiv och vaken.

Jag kände att det tog emot tanken att amma någon annans barn, jag hade gärna pumpat ur, men inte lägga vid bröstet. Det känns lite som att gå i säng med någon annans kille för inte hon kan. Men det betyder ju inte att din kompis känner så.

För 2 månader sen skulle jag nog kunna ammat någon annans barn, men för varje dag som går stärks ju banden mellan mig och sonen. i början kände vi ju inte varandra så bra på "utsidan" eller hur man ska förklara.
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Hejsan.
hade lite bråttom så jag har inte läst allt alla skrivit.

Men min son fick inte tag i min vårta så jag köpte en plast napp att sätta på bröstet. Ser och känns ungefär som en napp på flaskan. Mjukare dock. Men eftersom han dricker ur flaska så kanske han vill ta plastnappen på dig med.

Vet inte om detta får han att suga bättre.

Den finns iaf på apoteket.

Jag själv tyckte förståss det var lite pinsamt att plocka fram den då det skulle ammas. Då han var 3mån började han iaf suga rätt.


mvh sara
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Om mjölken inte ökar fast att du pumpar så ofta så kan det ju bero på att du inte släpper mjölken. På tre dygn brukar man ha fått upp produktionen om man pumpar var tredje timme. Om du inte släpper mjölken så töms ju inte brösten när du pumpar och du kommer inte att få upp produktionen heller. Har du testat att hålla honom i famnen medan du pumpar, det brukar hjälpa. Annars finns oxytocin (hormonet som ser till att mjölken släpper) i form av nässpray. Syntocinon heter den. Det var en av de sakerna som räddade min amning i alla fall.

Annars, tja... vara envis och inte ge upp är väl det jag kan komma på. Jag tror att det kan vara lite lättare för dem att suga när de får större mun och blir lite större och starkare också. Därför kan man kanske stå ut med att mata med sked/kopp någon eller några veckor, för att inte riskera att de bara vill ha flaska sedan. Speciellt om din son kanske är lite omotiverad när det gäller sugningen.
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Hejsan.
hade lite bråttom så jag har inte läst allt alla skrivit.

Men min son fick inte tag i min vårta så jag köpte en plast napp att sätta på bröstet. Ser och känns ungefär som en napp på flaskan. Mjukare dock. Men eftersom han dricker ur flaska så kanske han vill ta plastnappen på dig med.

Vet inte om detta får han att suga bättre.

Den finns iaf på apoteket.

Jag själv tyckte förståss det var lite pinsamt att plocka fram den då det skulle ammas. Då han var 3mån började han iaf suga rätt.


mvh sara

Amningsnappen ja!
Har sett på Coop här i U-a att även de sålde dem.
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Jag har god lust att fåga en kompis som nyligen fått barn om hon kan amma honom en gång, bara för att se om han får i sig något hos henne. Men kan man göra så?? :o :crazy:
Är det "oetiskt" att fråga någon om de vill amma ens barn en gång?

// Anna

Kom hit så provar vi.
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Jag hade gärna testat att amma någons barn, om det kunde hjälpa.

Jag tycker inte alls att det är oetiskt. :)
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Amningshjälpen är bra ( www.amningshjalpen.se ?).

Men angående pumpning så kan jag knappt pumpa ur något fastän jag har mkt mjölk, mina bröst funkar inte att pumpa ur helt enkelt.
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Vill också slå ett slag för den suveräna amningsnappen!!!:bow:
Utan den hade jag fått lägga ner amningen innan jag ens börjat. Sonen VÄGRADE ta bröstet o i flera dagar på bb hade jag div barnmorskor, sjuksköterskor o undersköterskor hängandes i o klämmandes på mina bröst. De tvingade sonen att gapa o försökte få honom att suga men icke. Ibland gick de nästan brutalt till. Sen när jag fick en amningsnapp så trillade poletten ner på den lille o jäklar vad han sög o jäklar vad mjölken rann till o JÄKLAR vad ont det gjorde men jäklar vilka snygga tuttar jag fick. Såg precis ut som två silicontuttar. Stog precis rakt ut o var stenhårda.:rofl:

Så prova med en amningsnapp. Finns som någon tidigare skrev på apoteket o i de flesta större mataffärer.

Lycka till!!!
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Provade med amningsnapp nyss. Det funkade inte... :( Han liksom sög in sitt eget spott i den och ingen mjölk kom det ut... Konstigt.

Via - Skulle det kännas ok för dig att testa?
Vad skulle du tycka om att jag testade med din lilla då för att se om det är hos mig "felet/problemet" ligger?

// Anna
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Min dotter var så liten att hon inte orkade suga de första veckorna. Hade en sådan där elektrisk mjölkmaskin och matade med kopp och sedan med flaska tills hon kunde suga själv. Kopp är tydligen bättre eftersom de får fel sugteknik om man vänjer dem vid flaska.
Mjölkmaskinen var lite svåranvänd de första dagarna och det hände väl inte så mycket utan mjölken fick drygas ut med ersättning. Sen var det snarare överproduktion när det väl kom igång.
 
Sv: TIPS ÖNSKAS! Svårt att få igån amningen

Förresten. Akta dig för amningstéer. Både du och bebisen kan reagera på det. Bebisen kan tycka att mjölken smakar illa (för det brukar väl vara fänkål eller några örter i det) och är det ett örtté ska man inte använda det mer än en vecka i sträck för att slippa biverkningar. Min kompis fick nässelfeber och blev jättekass av amningsté.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 012
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år dottern är 5 dagar, amningen funkade inte alls på bb..Så fort hon blev lagd till bröstet så blev hon arg, fick inget tag om patten och...
2
Svar
20
· Visningar
2 465
Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 169
Senast: Mirre
·
Gravid - 1år Jag fick sent i onsdagskväll åka in akut till sjukhuset med hög feber och smärta i nacken/halsen. På akuten konstaterades det att jag...
Svar
13
· Visningar
1 605
Senast: EmelieR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp