Tips och råd

V

Valkyriaa

Hejsan

Skulle behöva lite tips, råd och tycke från er sida.
Har precis fått hem en häst på prov som jag ev. ska köpa senare.
Den här hästen har fått 1kg havre morgon och kväll och även någon form av mineraler. Då han bara har gått och strosat i hagen en längre tid och bara tagits ut och körts med vagn ibland, så är detta alldeles på tok för mkt för honom. Har märkt nu vilka otroliga energier han har!

Nu är det tänkt att jag så småningom ska rida in honom och jag tycker inte att han ska behöva prestera allt för mkt i början. Vi ska ta det i lugn och sansad fart, så därför ska han inte få för mkt foder.. Nu till frågan, vad tycker ni är lämpligt för den här hästen?

Lite kort fakta om honom: Vbl, 6år, endast travtränad och tävlad, ca 160cm mkh.

Kom gärna med tips och råd..
 
Sv: Tips och råd

Kan du inte släppa honom på bete då? Då kan du ju dra ner på havren/ alt ta bort den efter hur han känns. Hur är han i hull, och allmäntillstånd. Dom flesta travhästar tål en del bete ( har jag fått för mig...) och då passar ju försommarbetet bra. Han mår bra i både kropp och själ, samt kan kanske få några kompisar att bralla runt med.

Jag skulle göra så här: Släppa på bete och ge havre el betfor efter behov, samt mineraler för att vara på den säkra sidan. Om du inte kan släppa på bete, så fixa ett bra hö och räkna lite på honom, hur mkt behöver han osv. Sista alternativet är att helt ta bort havren och sedan fodra upp honom igen till en nivå där han funkar. Tänk bara på att alla förändringar skall ske sakta och försiktigt för att undvika mag-tarm störningar, det gäller både havren och betet.
 
Sv: Tips och råd

Han ska snart släppas på bete, bara ett par veckor kvar :)
Han har ett lagom bra hull som jag gärna vill behålla, verkar må bra psykiskt också. Dock väldigt rastlös och full av energi efter att bara ha gått och strosat i ägarens hage utan hästkompisar ett tag.
Men nu har han precis fått en stor och fin hage med nya kompisar och jag kan tillägga att han är överlycklig :D

Hur tycker du att jag ska göra för att vänja av honom vid havren och vänja honom vid betet på bästa sätt?
Han kommer att till en början gå i bara en liten del av sommarhagen någon/några timmar om dagen, sen kommer det ökas på mer och mer.
Tycker du att jag ska ge honom mat under hela sommarbetet?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 993
Senast: Habina
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp