Tips och råd om katt som bestämt sig för att bo hos oss..

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare biven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 032
B

biven

Hej

Vi har ett hus på landet, där min far är varje dag (pensionär) fast han sover inte därute.
Nu är det så att en familj lite längre bort har flyttat, och struntat i sin katt. Katten har nu kommit till min far, som är jätteglad åt en nyfunnen vän. Dock är det så att katten aldrig har varit nära min far eller någon annan, utan är jätterädd för människor (undrar vad som har hänt)
min far har köpt kattmat och ger den varje dag, och han ser hur den tissar ut från husets grund där han bor, och äter upp maten med god aptit. Men min far vill ju lära känna den lite närmare.
Hur ska man gå tillväga?
Vi hade tidigare en katt där som blev 25år gammal, och dog som döv och med diskbrock (dränkte sig, iallafall hittade några barn henne i vattnet...trött på livet? )
Men den var ju kärvänlig och van vid människor.
Vi är rädda att den kanske har någon skada eftersom ingen har kunnat se hur den mår. Den haltar inte på något sätt.
Men hur ska vi göra för att få den att inte vara rädd för oss?
Går det?
Mvh Olivia

Sv: Tips och råd om katt som bestämt sig för att bo hos oss..

Är det inte någon som har råkat ut för samma grej och har något litet tips??

Enda jag kan komma på är att din pappa får flytta ut tills vidare så katten får en chans att lära känna honom och upptäcka att han inte är farlig. Så länge han bara åker ut och ger den mat kommer det att hålla distansen länge än, även om den kommer att komma så fort den ser att din pappa kommer. Bor han där kommer det att gå fortare för katten att våga lite på honom.

Vilka :devil: idioter som lämnade katten när de flyttade, borde polisanmälas! :mad:

Senast ändrad:

JO.. det hade kanske varit det bästa.
men då blir nog min mor inte så glad om han flyttar ut dit på nätterna med :crazy:
håller med dig.. gällande katter som lämnas kvar..
men vad ska man göra med dom? vet inte vem det är som har dumpat katten....
tyvärr

Liknande trådar

M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille... 2
Svar
20
· Visningar
4 056
Senast: bengeten
·
E
Övr. Katt Hej! Jag behöver verkligen råd av någon som har vana med katter och att flytt av katt. ALLA råd är guld värda! Jag skall försöka att...
Svar
6
· Visningar
1 237
Senast: gentleknight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Importera från USA
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10