Tips och råd inför fölvisning!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

malumbub

Trådstartare
Vad har ni för tips och råd att ge till nån som ska visa sitt föl för första gången? ALLT mottages varmt!
Kläder, förberedelser, visningsdagen m m. Vad brukar ni "alltid följa" även om det inte finns nerskrivet som nån skriftlig regel?

Sv: Tips och råd inför fölvisning!!!

Glöm inte hjälmen på visningsdagen, ska vara på hela tiden när du hanterar hästarna.
Ha med dig hästvana medhjälpare.
Sätt nummerlappen på stoet (glöm inte nummerlapparna hemma)
Akta dig för att komma bakom fölet med förlångt grimskaft (många blir sparkade av sina egna föl på visningarna)
Se till att fölets grimma inte åker bakåt på nacken (pannband) eller se till att den är mycket van med av och påtagningar av grimma på lite större ytor.
Tänk på att hålla fölungen på insidan om stoet eller före/efter så att domaren ser fölet bra.
Snygga knoppar/"knorvar" på fölis eller helt fri man.
Prata inte om "orättvisa" domare utan ta kritiken för vad den är... ......."precis de få minuter du har i ringen"

Det här kommer säkert att gå jättebra. Inne i ringen säger domaren åt dig vad du ska göra. Lycka till och var glad för din fina fölis.

Lill / Stall Nöbbeled ( som kommer vara enbart funktionär på fölmönstringen )

Sv: Tips och råd inför fölvisning!!!

Det FINNS redan minst en tråd i detta ämne, om du letar några dagar bakåt. Läs och fortsätt DÄR i stället... ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 050
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 182
Senast: valy
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka