Tips och råd, basjkirägare!

R

Rockypro

Jag var och tittade på ett basjkirsto i lördags och nu har jag lite funderationer så jag hoppas att ni kan ge mig lite tips.

Hästen i fråga var enligt annonsen 5 år, "ej fullt inriden", välhanterad osv.
När jag kom fram såg jag hästen som hade den värsta eksemen jag någonsin sett, manen var totalt avskavd, vilket också svansroten var. Hon hade eksem på bogen, manken och hela rumpan. Vad kan man göra åt detta?
Sen var hästen inte inriden alls, enbart sutten på och ganska ouppfostrad, inget problem för mig, men jag undrar hur mycket man kan pruta på 35.000 när hästen inte har stam, allvarliga eksemproblem, oinriden mm?
Ni som har Basjkirer och erfarenhet av denna ras kanske kan ge mig en vink?

Tacksam för svar!

Sv: Tips och råd, basjkirägare!

har ingen erfarenhet av just den hästrasen MEN en oinriden eksemhäst utan någon speciell stam skulle jag inte ge mer än 15tusen för.

Vet inte vad "rasen kostar" i allmänhet, men kolla på andra annonser med samma ras och se vad de tar där?

Jag skulle absolut inte ge mer än 15.000 just pga exemet. Hade den varit inriden och väluppfostrad skulle jag kanske kunnat tänkt mig att betala 35.000 (vilket är någorlunda billigt för en basjkir)

10.000kr,men frågar du mig skulle jag inte köpt den överhuvudtaget.

jag hade inte köpt den alls. Du köper bara på dig problem med en sådan exemhäst.

Jag skulle absolut inte ge mer än 15.000 just pga exemet. Hade den varit inriden och väluppfostrad skulle jag kanske kunnat tänkt mig att betala 35.000 (vilket är någorlunda billigt för en basjkir)

Nä jag känner att jag inte vill ge mer än 15.000. Angående eksemet så är det väl kanske att köpa på sig lite väl mycket problem men jag tycker fruktansvärt synd om hästen och vill köpa henne endå (jag är lite blödig). Får väl se om jag lyckas pruta, annars får det vara. :)

Black_Moon: Har du mer erfarenhet av Basjkier eller?

Har haft en häst med lindrigt exem och jag säger bara en sak: Aldrig mer! Det är oerhört plågsamt att se sin häst lida så hela sommrarna. Jag tänker aldrig köpa en häst med minsta lilla antydan till exem.

En inriden basjkir utan exem verkar kunna ligga på ungefär 35-40 000. Jag har kollat en del i annonser senaste månaden och bla på basjkir efter som att de verkar vara tåliga och trevliga hästar. En basjkir med så mkt exem och inte inriden skulle jag inte ge mer än 10 för helt ärligt.

jadu..jag säger som föregående talare, någonstans mellan 10-15000. Snarare åt det lägre hållet. Det är ju extremt mycket jobb med en exemhäst, så mer än så är den inte värd. Finns många andra basjkirer ute på marknaden som förmodligen är betydligt mycket bättre köp. Kolla på basjkirföreningens hemsida: http://www.basjkir.se/ eller PM:a om du vill ha andra tips. Har 24 st underbaringar på jobbet, varav en del är tänkt att de ska få nya hem.

Det är alltid svårt att säga vad som är ett lämpligt pris på en häst. När det gäller basjkirer finns det riktpriser som uppfödare/säljare försöker att hålla sig till. En eksemhäst behöver inte innebära problem om man är beredd att lägga ner tid och pengar på att få den att slippa klådan. Jag har själv endast haft en basjkir med lindrig sommarklåda och sålde honom något billigare än riktpriset, men inte till skampris. Hans ägare var helt på det klara med hästens allergi mot knott och införskaffade genast ett rejält och väl fungerande eksemtäcke. Hästen har helt sluppit lida av någon som helst klåda, han fungerar som en helt vanlig basjkir, förutom att han behöver ha sitt täcke under den varma årstiden.

Det hänger helt på ägaren huruvida en häst med eksem blir annorlunda att hålla och det behöver inte vara en "dålig" eller svårskött häst, bara man är beredd att ge den hjälp innan knottsäsongen börjar. En basjkir med eksem repar sig under den kalla årstiden, man och svans växer ut och du kan lugnt få en helt "normal" häst nästa vår om du sköter om den väl. Tanken är att mota symptomen innan de kommer.

Visst kan den se eländig ut nu, men det beror ju bara på att den kanske inte fått den vård som den behövt i god tid. Jag tycker dock inte att priset ska ligga mycket lägre för en vuxen basjkir än vad det redan gör. Du har förmodligen en fin och snäll häst under skorvet och om den är i den åldern har du nog snart en mycket trevlig kompis att rida, trots att den kanske är lite oerfaren just nu.

Hur kändes det annars? Förutom eksemet och att den inte var så utbildad som du trodde? Ibland får man ju helt enkelt lita till magkänslan när man träffar en häst och se förbi det du tittar på just då. Ibland känns det rätt, ibland inte, eller hur?

Hur du än gör med denna häst, så tycker jag att det är kul att du ändå funderat på rasen. :) Basjkirantalet stiger sakta men säkert i vårt land och just nu finns det faktiskt väldigt många fina hästar till salu! Välkommen att sälla dig till oss basjkirvänner!! ;)

Jag skulle inte gärna en köpa en häst med exem överhuvudtaget, men jag skulle DEFINITIVT inte ge mer än 10 000 för den. Du vet aldrig hur bra den blir, oavsett exemtäcken och dylikt.

Kraftig eksem, ingen stam, oinriden, ouppfostrad.
Max 10-15.000 då baserat på eksem och härstamning.
Ja, inte mkt över 10.000 iaf.
Låt inte snålheten bedra visheten;).
Mycket arbete och tålamod med eksemhäst.

/J.

Det är alltid svårt att säga vad som är ett lämpligt pris på en häst. När det gäller basjkirer finns det riktpriser som uppfödare/säljare försöker att hålla sig till. En eksemhäst behöver inte innebära problem om man är beredd att lägga ner tid och pengar på att få den att slippa klådan. Jag har själv endast haft en basjkir med lindrig sommarklåda och sålde honom något billigare än riktpriset, men inte till skampris. Hans ägare var helt på det klara med hästens allergi mot knott och införskaffade genast ett rejält och väl fungerande eksemtäcke. Hästen har helt sluppit lida av någon som helst klåda, han fungerar som en helt vanlig basjkir, förutom att han behöver ha sitt täcke under den varma årstiden.

Det hänger helt på ägaren huruvida en häst med eksem blir annorlunda att hålla och det behöver inte vara en "dålig" eller svårskött häst, bara man är beredd att ge den hjälp innan knottsäsongen börjar. En basjkir med eksem repar sig under den kalla årstiden, man och svans växer ut och du kan lugnt få en helt "normal" häst nästa vår om du sköter om den väl. Tanken är att mota symptomen innan de kommer.

Visst kan den se eländig ut nu, men det beror ju bara på att den kanske inte fått den vård som den behövt i god tid. Jag tycker dock inte att priset ska ligga mycket lägre för en vuxen basjkir än vad det redan gör. Du har förmodligen en fin och snäll häst under skorvet och om den är i den åldern har du nog snart en mycket trevlig kompis att rida, trots att den kanske är lite oerfaren just nu.

Hur kändes det annars? Förutom eksemet och att den inte var så utbildad som du trodde? Ibland får man ju helt enkelt lita till magkänslan när man träffar en häst och se förbi det du tittar på just då. Ibland känns det rätt, ibland inte, eller hur?

Hur du än gör med denna häst, så tycker jag att det är kul att du ändå funderat på rasen. :) Basjkirantalet stiger sakta men säkert i vårt land och just nu finns det faktiskt väldigt många fina hästar till salu! Välkommen att sälla dig till oss basjkirvänner!! ;)

Tack för ett underbart peppande svar! :bump:

Jag har varit intresserad av basjkirer tidigare också men då det är en ganska dyr ras har det aldrig varit aktuellt förrän nu då jag efter att ha växt upp med djur, hållit på med hästar i mer än halva mitt liv plötsligt blivit kraftigt allergisk. Jag skulle hellre hugga av en hand men vad gör man.
Nu får det kosta vad det kosta vill för jag tänker inte ge upp mitt liv bara för att ett blodprov säger vad jag ska och inte ska göra.

Att ha en eksemhäst verkar vara bland det värsta som finns enligt de flesta här, men då jag är villig att lägga ner extra tid och arbete för att hästen ska få må bra så ser jag inte det som något större problem, och nu är ju snart vintern här så det är ju en bra tid att börja få bukt med problemen. Har börjat kolla upp lite olika salvor och andra homeopatiska preparat.

Stoet i övrigt är en riktig skönhet. Den "lättare" typen av basjkir med ett nätt fint huvud och hon kommer nog att bli en riktig pärla med lite mer hantering. Det verkar vara en mycket klok dam.
Det kändes helt enkelt riktigt bra! :laugh:
Kommer att få ta henne på foder ett tag för att försäkra mig om att jag verkligen tål henne.

Kul att hitta fler basjkirmänniskor här! :banana:

jadu..jag säger som föregående talare, någonstans mellan 10-15000. Snarare åt det lägre hållet. Det är ju extremt mycket jobb med en exemhäst, så mer än så är den inte värd. Finns många andra basjkirer ute på marknaden som förmodligen är betydligt mycket bättre köp. Kolla på basjkirföreningens hemsida: http://www.basjkir.se/ eller PM:a om du vill ha andra tips. Har 24 st underbaringar på jobbet, varav en del är tänkt att de ska få nya hem.

Skickar PM! :)

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar