Tips mot mugg

Väldigt farligt råd. Det kan bli riktigt illa. Värst var arbetskamratens lånehäst som hade mugg som övergick till rasp. Det blev sedan så illa att de slutligen fick ta bort hästen då det inte gick att häva utveckligen.

Det var inte så att jag bara sket i min hästs mugg utan givetvis så höll jag stenkoll på det. Veterinär var inblandad i beslutet med. Det varierar nog från fall till fall vad som funkar. Men jag håller fortfarande med min veterinär som säger att vi ofta överbehandlar när det gäller mugg. Ville bara dela med mig av min erfarenhet!
 
Sen tror jag på detaljer. Att tex Hibiscruben får sitta minst 10 minuter.
Använd plasthanskar och engångsprylar att tvätta med som slängs efteråt. Behandla ett ben i taget med rena prylar, kasta innan nästa ben, så du inte snor runt bland bakterierna.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 353
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag behöver hjälp i djungeln av sårvård. Jag har en liten tvååring som har blivit hagens nya tuggleksak.. Som tur var så är alla sår...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: asaria
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp