Tips mot kliande svans

LinnéaL

Trådstartare
Mitt sto har ovanan att klia sig i svansroten så att den ser ut som ett stort burr. Hon började med detta förra våren och har sedan inte slutat. Det spelar ingen roll om det är varmt eller kallt ute, om hon har täcke eller inte, om det är knott eller inte. Hon har inga inälvsparasiter.

Är det någon som har ett tips hur man ska få damen att sluta? Finns det något bra klådstillande medel som man kan använda? Anything else?

Hennes tjocka vackra svans är nu mer ett minne blott.. :angel:

Sv: Tips mot kliande svans

om du inte ser någon irritation i svansen kan mask vara en orsak till kliande svansar.:crazy:
ser du skorv, ovanligt mycket sådant, alla hästar har lite, eller sår tror jag du bör kontakta vet då det kan handla om svamp, infekterat småsår, eller dylikt.
lycka till!
ps: vissa hästar kliar sig ju oxå bara för kliandets skull, och kan ha irriterat svansen på det sättet. ds

Hon har inte inälvsparasiter och har bara normala mängder stöv i svansroten.. Egentligen tror jag bara att hon har kommit på att hon tycker att det är jätteskönt att klia svansen och så gör hon det därför. :D Men jag skulle gärna vilja att hon slutade..

Medlet heter AVS14 och finns de flesta välsorterade hästbutiker. Medlet är mer som en "lotion" och kladdar inte.

Kanske olivolja?
Rekomenderas ju till exemhästar.
Kan ju ta bort ev klåda, dessutom blir det ju mindre riv när hon kliar sig, då glider hon mer än river vilket gör mindre skada...

jag igen;)
om det är inne hon kliar sig kanske de hjälper om du skaffar en "klimatta" att sätta upp i boxen, hjälper ju inte mot kliandet, men kanske skonar lilla svansen:idea:

PROB schampo + PROB olja hjälpte min häst att bli av med svansklådan.

Immer

Jag använder nåt som heter Equidoux om dom kliar svansen, funkar bra! Och färglöst och inte kletigt alls.

Min häst slutade med "punksvans" när jag bytte kraftfodret mot ett "havrefritt" samt uteslöt korn ur hans mat.

Inget av alla de olika saker jag smorde eller tvättade svansen med hjälpte, inte heller blev det någon skillnad med avmaskningar.

Nu händer det att han kliar svansen någon enstaka gång under fällningstid, men det är stor skillnad mot hur det var förut.

HeJe

Min häst kliade sig när vi hade spån i boxen, när vi bytte ut det mot halm så slutade han att klia sig. Det kan vara för proteinrikt grovfoder också.....

Liknande trådar

F
Islandshäst Måste fråga om tips och råd från er kloka, erfarna bukare:) Jag får i slutet av denna månad hem en vallack med exem. Jag tycker att...
Svar
2
· Visningar
1 377
Senast: IslandsMalin
·
Hästvård En gång i tiden var jag ägare till en häst med världens vackraste svans, idag är dock den svansen ett blott minne :( Min lilla madame...
Svar
4
· Visningar
869
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama