Tips mot getingar

Getingar lär sig vilka som är "hemfolk" och är inte aggressiva om man inte stör dem.

Nej jag brukar fånga dom och släppa ut dom om de kommer in. Har en ventilationstrumma av något slag i mitt sovrum och där kommer det kvällstid ibland in en bålgeting.

Men jag undrar vad jag hade gjort för ont idag eftersom jag nog blev stungen :o
De gillade nog inte att jag städade stallet men där är ju inga getingbon :confused: vad jag vet i alla fall
 
Nej jag brukar fånga dom och släppa ut dom om de kommer in. Har en ventilationstrumma av något slag i mitt sovrum och där kommer det kvällstid ibland in en bålgeting.

Men jag undrar vad jag hade gjort för ont idag eftersom jag nog blev stungen :o
De gillade nog inte att jag städade stallet men där är ju inga getingbon :confused: vad jag vet i alla fall
Risken finns ju alltid att man råka klämma någon utan att man sett dem.
 
Nej, det är inte sant. Och när de bosätter sig i träväggen vid min yttertrapp och ger sig på både mig och alla hundarna så har de gjort bort sig. Det finns nog 100 andra aktiva bon på gården, de överlever utan ett samhälle i min entré.
Antagligen så känner de sig störda då. Mina som bor vid dörren, tror jag, har aldrig rört varesig mig, hundarna eller katterna, Det finns inte någon som blivit stucken heller under de >10 år jag bott här och då är det grannar, hantverkare och vänner som ofta är här.
 
Antagligen så känner de sig störda då. Mina som bor vid dörren, tror jag, har aldrig rört varesig mig, hundarna eller katterna, Det finns inte någon som blivit stucken heller under de >10 år jag bott här och då är det grannar, hantverkare och vänner som ofta är här.
Jaha?
 
Jag har alltid bjudit mina getingar på annat en bit bort om de stört mig, jag slår varken ihjäl eller sprutar dem "trots" att jag har både hundar och katter då de gör så mycket nytta i trädgården genom att äta upp skadeinsekter och flugor. Jag har heller aldrig blivit stucken av någon, inte ens när jag lyft bort dem ur hallonhinkar.

Getingar lär sig vilka som är "hemfolk" och är inte aggressiva om man inte stör dem.

Våra har sitt bo precis vid ytterdörren och kommer ut så fort man öppnar dörren, nog blir dom störda av dörren men det är ju oundvikligt. Går man in och ut mycket på raken tex om man storhandlat så svärmas det av getingar där. Jag tänker inte riskera att någon blir stucken så de ska väck.
 
Jag gödslade mina tomater idag med flytande gödsel. Den luktar rätt sött, lite melassaktigt. Jösses vad getingar som helt plötsligt infann sig! Jag tror att jag har hittat det ultimata lockbetet.
 
I Grekland häller man upp lite nescafepulver i ett folieklätt askfat (eller nåt) och sätter fyr på kaffet. Alla håller inte med om att det funkar, jag tycker dock att det är förvånansvärt effektivt.
 
Hemleverans av diskmaskin idag. Getingarna blev inte glada, flög in i huset, stack maken. Fick stänga in barnen i ett rum.
Jag hade tänkt prova något snällt alternativ att få dom att flytta men nu skiter jag faktiskt i det, dom är farliga.
 
Blir dom påverkade direkt dom får spray på sig eller kommer de ha möjlighet att bli förbannade och jaga mig om jag sprayar ner i springan?
 
Blir dom påverkade direkt dom får spray på sig eller kommer de ha möjlighet att bli förbannade och jaga mig om jag sprayar ner i springan?

Tänk på att det ingår skadedjursbekämpning i många hemförsäkringar. Kolla med ditt försäkringsbolag om det ingår i din och vilket företag det är du i så fall kan kontakta. I vår hyresrätt är det Anticimes man ska ringa. Hyresvärden har det i sin försäkring men jag vet att många villaägare också har det.
 
Vi brukar försöka ta död på de drottningar som letar bo för nära inpå. De får bo nån annanstans tycker jag. I år var det en som flög runt och ville bygga bo precis vid vår ytterdörr. Det kändes onödigt så den dödade vi. Vi måste ju kunna gå in och ut utan att behöva gå igenom ett moln med getingar. De är så otrevliga!
 
Blir dom påverkade direkt dom får spray på sig eller kommer de ha möjlighet att bli förbannade och jaga mig om jag sprayar ner i springan?

Det finns nog viss risk att de blir arga... Vi hade ett getingbo inne i någon slags ventilationsspringa på fasaden alldeles vid vår altan. Till en början var de fredliga och bara åkte in och ut utan att bry sig om oss, men så började de bli griniga när vi stod där och grillade plus att det kändes uteslutet att faktiskt sitta där så bestämde vi oss för att göra något åt dem.
Sambon gjorde en planka med ett hål i som han satte nät över, och placerade över springan och sprayade sedan. Detta gjordes sent på kvällen när de flesta var inne i boet för nattvila.
Det lyckades väldigt bra, men några förvirrade själar hade varit ute och flugit och var INTE särskilt glada när de kom tillbaka och såg sitt hem fördärvat. Kom och knackade ilsket på fönsterrutorna där vi stod och tittade t.ex. De irrade runt där någon dag men då kunde vi ju undvika att vistas där, svårare för er kanske om det sitter vid ytterdörren.
Nu är getingarna borta, men även om vi lyckades bra så skulle jag rekommendera att försöka ta hjälp.
 
Det finns nog viss risk att de blir arga... Vi hade ett getingbo inne i någon slags ventilationsspringa på fasaden alldeles vid vår altan. Till en början var de fredliga och bara åkte in och ut utan att bry sig om oss, men så började de bli griniga när vi stod där och grillade plus att det kändes uteslutet att faktiskt sitta där så bestämde vi oss för att göra något åt dem.
Sambon gjorde en planka med ett hål i som han satte nät över, och placerade över springan och sprayade sedan. Detta gjordes sent på kvällen när de flesta var inne i boet för nattvila.
Det lyckades väldigt bra, men några förvirrade själar hade varit ute och flugit och var INTE särskilt glada när de kom tillbaka och såg sitt hem fördärvat. Kom och knackade ilsket på fönsterrutorna där vi stod och tittade t.ex. De irrade runt där någon dag men då kunde vi ju undvika att vistas där, svårare för er kanske om det sitter vid ytterdörren.
Nu är getingarna borta, men även om vi lyckades bra så skulle jag rekommendera att försöka ta hjälp.

Smart! Nät finns, om nu inte maskorna är för små. Kan lägga över springan/stenen och lägga tyngder på sidorna och sen spraya.
Ja getingar som ilsket vill komma in och sticka oss vid fönster har vi haft också när jag råkade stänga in några av dem mellan en dubbeldörr på baksidan. Vågade ju inte öppna och släppa ut dem så då kom backup...
 
Smart! Nät finns, om nu inte maskorna är för små. Kan lägga över springan/stenen och lägga tyngder på sidorna och sen spraya.
Ja getingar som ilsket vill komma in och sticka oss vid fönster har vi haft också när jag råkade stänga in några av dem mellan en dubbeldörr på baksidan. Vågade ju inte öppna och släppa ut dem så då kom backup...

Lycka till, håller tummarna för att ni lyckas vräka dem! De är såå jobbiga.
Jag har dessutom en form av getingfobi som bara blir värre och värre för varje år. Utomhus är det inga direkta problem, så länge jag inte "sitter fast" vid t.ex ett matbord och de börjar surra runt en. Då är det väldigt svårt att slappna av.

Men alltså inomhus... Jag får panik. De känns så himla oberäkneliga där när de bara far runt utan någon riktig plan för hur de ska hitta ut (hur kan de vara så korkade? De gånger vi har fått in humlor har de varit MYCKET duktigare på att lokalisera utgången själva). I vår förra lägenhet brukade vi få in getingar varje dag i princip och om de flög runt brukade jag gå in och gömma mig på toaletten i väntan på bättre tider. :o

Droppen var förra året när det kom en geting flygande mot mig i köket och min reaktion var att kasta, det tack och lov tomma, vinglaset jag hade i handen på den. Kanske kan skylla på att jag var något påverkad av det tidigare innehållet i nämnda vinglas, men knappast my proudest moment...:down:
 
Jag har alltid bjudit mina getingar på annat en bit bort om de stört mig, jag slår varken ihjäl eller sprutar dem "trots" att jag har både hundar och katter då de gör så mycket nytta i trädgården genom att äta upp skadeinsekter och flugor. Jag har heller aldrig blivit stucken av någon, inte ens när jag lyft bort dem ur hallonhinkar.

Getingar lär sig vilka som är "hemfolk" och är inte aggressiva om man inte stör dem.

Bullshit! Sådär säger folk jämt; "De sticker bara om man stör dem". Jomenvisst... Häromdagen låg jag på mage i solsängen och solade, halvsovande, någonting (visade sig vara en geting) landar i knävecket och sticker, inte bara en gång, utan två! Och det är inte första gången; jag blir ofta getingstucken, trots att jag sitter/ligger helt still och inte ens är medveten om att det finns en geting i närheten (har jag uppmärksammat någon geting så springer jag därifrån, då brukar jag klara mig).
Getingar verkar hata mig och vid det här laget är det ömsesidigt!
 
Bullshit! Sådär säger folk jämt; "De sticker bara om man stör dem". Jomenvisst... Häromdagen låg jag på mage i solsängen och solade, halvsovande, någonting (visade sig vara en geting) landar i knävecket och sticker, inte bara en gång, utan två! Och det är inte första gången; jag blir ofta getingstucken, trots att jag sitter/ligger helt still och inte ens är medveten om att det finns en geting i närheten (har jag uppmärksammat någon geting så springer jag därifrån, då brukar jag klara mig).
Getingar verkar hata mig och vid det här laget är det ömsesidigt!
Jag blev stucken i handen när jag stod blick still och undervisade här om kvällen. Mitt på ett fält. Ej vid jordgetingbo.
IMG_20180711_091148_595.webp
 
Vi har haft jätteproblem här så flera år i rad har Nomor fått komma och sanera. Via villaförsäkringen.
De berättade att de blir aggressiva vid en viss tidspunkt (minns inte nu exakt) men poängen är att blir de störda då så sticks de. Helt enkelt. Spelar ingen roll om man bara är eller går förbi utan anser de man är ett hot så attackerar de.

Jag visade ett bo, utan att vara närgången men lyckades ändå blir stucken.


Sist nu hade vi ett bo i väggen under elementet i sovrummet. De gick in under fönsterblecket och tuggade trä(vi trodde det var möss, det hördes hur de åt av träet)
Knackade där det lät, det gick hål i väggen (😳)och hela boet flög ut utåt, såg sambon (rörelse) i fönstret och t o k attackerade fönstret.
Vi hade tur att de flög utåt då barnen sov i det rummet. Sambon fick ta båda barnen under armen och löpa från rummet ifall de hittade in.
Livsfarligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp