Tips mot getingar

Lycka till, håller tummarna för att ni lyckas vräka dem! De är såå jobbiga.
Jag har dessutom en form av getingfobi som bara blir värre och värre för varje år. Utomhus är det inga direkta problem, så länge jag inte "sitter fast" vid t.ex ett matbord och de börjar surra runt en. Då är det väldigt svårt att slappna av.

Men alltså inomhus... Jag får panik. De känns så himla oberäkneliga där när de bara far runt utan någon riktig plan för hur de ska hitta ut (hur kan de vara så korkade? De gånger vi har fått in humlor har de varit MYCKET duktigare på att lokalisera utgången själva). I vår förra lägenhet brukade vi få in getingar varje dag i princip och om de flög runt brukade jag gå in och gömma mig på toaletten i väntan på bättre tider. :o

Droppen var förra året när det kom en geting flygande mot mig i köket och min reaktion var att kasta, det tack och lov tomma, vinglaset jag hade i handen på den. Kanske kan skylla på att jag var något påverkad av det tidigare innehållet i nämnda vinglas, men knappast my proudest moment...:down:

Jag har också getingfobi. Jag beväpnar mig med en sprayflaska med diskmedel och vatten om jag måste ta död på en som kommit in! Sprutar man på dem (med duschinställningen) så kan de inte flyga. Men hårspray är nog ännu effektivare! Hatar dem!! Humlor får gärna finnas och bin. De sköter sitt och är inte intresserade av mig. Är lite rädd ibland att en klumpig humla ska krocka med mig av misstag men de flyger därifrån om man viftar lite. Getingar är så obehagligt påträngande :arghh:
 
Just det! Glömde ju berätta att jag förra året tom blev BITEN av en geting! Den kom flygandes, satte sig på armen och stack mig och när jag försökte svepa bort den, så fick jag bara undan rumpan, för den hade bitit sig fast i armen med käkarna! Fick dra med handen igen för att få den att släppa. Hade "tandmärken" + tagg-märket som syntes flera dagar efteråt. Ingen annan jag har pratat med har varit med om något liknande... Jag måste utsöndra någon doft eller något som triggar getingarna.

En del människor säger ju att de aldrig blivit stuckna av en geting. Jag har tappat räkningen, men det är nog någonstans mellan 50-60 stick som jag har fått under mitt liv. Då är det visserligen 20-30 stick som jag fick vid ett och samma tillfälle, så jag har inte blivit stucken varje år, bara nästan...
 
Lycka till, håller tummarna för att ni lyckas vräka dem! De är såå jobbiga.
Jag har dessutom en form av getingfobi som bara blir värre och värre för varje år. Utomhus är det inga direkta problem, så länge jag inte "sitter fast" vid t.ex ett matbord och de börjar surra runt en. Då är det väldigt svårt att slappna av.

Men alltså inomhus... Jag får panik. De känns så himla oberäkneliga där när de bara far runt utan någon riktig plan för hur de ska hitta ut (hur kan de vara så korkade? De gånger vi har fått in humlor har de varit MYCKET duktigare på att lokalisera utgången själva). I vår förra lägenhet brukade vi få in getingar varje dag i princip och om de flög runt brukade jag gå in och gömma mig på toaletten i väntan på bättre tider. :o

Droppen var förra året när det kom en geting flygande mot mig i köket och min reaktion var att kasta, det tack och lov tomma, vinglaset jag hade i handen på den. Kanske kan skylla på att jag var något påverkad av det tidigare innehållet i nämnda vinglas, men knappast my proudest moment...:down:
Humlor är ju dessutom snälla, det ska mycket till för att de ska försvara sig.
Getingar däremot :meh:....
Jag blev stucken i handen när jag stod blick still och undervisade här om kvällen. Mitt på ett fält. Ej vid jordgetingbo.Visa bifogad fil 17122
:crazy::nailbiting: Aj!
 
Antagligen så känner de sig störda då. Mina som bor vid dörren, tror jag, har aldrig rört varesig mig, hundarna eller katterna, Det finns inte någon som blivit stucken heller under de >10 år jag bott här och då är det grannar, hantverkare och vänner som ofta är här.
En till som har husgetingar :D
Tror det kan vara så att de känner igen oss med lukt eller något. Jag brukar bli lämnad ifred och annars räcker det att vifta bort dom men vissa i familjen ska de upp i ansiktet på:up:

Jag har svårt att ta död på djur och insekter men skulle de bli aggressiva måste de bort, på det mest humanska sättet.
 
Humlor är ju dessutom snälla, det ska mycket till för att de ska försvara sig.
Getingar däremot :meh:....

Ja! Vi har humlor som har gjort bo i en likadan springa som getingarna, två meter ifrån, och dom har vi inga som helst problem med. Och då får man också bo kvar, så getingarna har enbart sig själva att skylla. :meh:
 
Just det! Glömde ju berätta att jag förra året tom blev BITEN av en geting! Den kom flygandes, satte sig på armen och stack mig och när jag försökte svepa bort den, så fick jag bara undan rumpan, för den hade bitit sig fast i armen med käkarna! Fick dra med handen igen för att få den att släppa. Hade "tandmärken" + tagg-märket som syntes flera dagar efteråt. Ingen annan jag har pratat med har varit med om något liknande... Jag måste utsöndra någon doft eller något som triggar getingarna.

En del människor säger ju att de aldrig blivit stuckna av en geting. Jag har tappat räkningen, men det är nog någonstans mellan 50-60 stick som jag har fått under mitt liv. Då är det visserligen 20-30 stick som jag fick vid ett och samma tillfälle, så jag har inte blivit stucken varje år, bara nästan...
Jag har aldrig blivit stucken. Jag tror jag är för rädd för dem så jag flyr innan de hinner tänka tanken :laugh:. Finns somrar jag vägrar sitta ute och äta ex på grund av getingar.
 
Smart! Nät finns, om nu inte maskorna är för små. Kan lägga över springan/stenen och lägga tyngder på sidorna och sen spraya.
Ja getingar som ilsket vill komma in och sticka oss vid fönster har vi haft också när jag råkade stänga in några av dem mellan en dubbeldörr på baksidan. Vågade ju inte öppna och släppa ut dem så då kom backup...
Jag läste om en intressant metod där någon riggat en dammsugare och sög in alla getingar som åkte till och från boet :D Intressant, men hur länge måste dammsugaren stå på? Den borde bli varm?
 
Jag läste om en intressant metod där någon riggat en dammsugare och sög in alla getingar som åkte till och från boet :D Intressant, men hur länge måste dammsugaren stå på? Den borde bli varm?

Får ta en gammal som inte gör något om den går sönder :D blir nog några timmar. Rör sig ens alla getingar ut från boet?
En genomskinlig hade ju varit bra iofs så man ser om det funkar utan att behöva öppna..
 
Jag har aldrig blivit stucken. Jag tror jag är för rädd för dem så jag flyr innan de hinner tänka tanken :laugh:. Finns somrar jag vägrar sitta ute och äta ex på grund av getingar.

Jag har blivit stucken två gånger. Båda gångerna var vid tillfällen när jag tänkte att jag ska göra som alla säger till mig att göra: strunta i dem. En av gångerna satt jag stilla och läste. En geting kröp in innan för jackan in i ärmen och när det blev för trångt för den så stack den mig! Hur var det MITT fel??! Jag struntar aldrig i dem längre!

Vi har satt upp insektsnät i fönsterna vi vill ha öppna nu i sommar. Så skönt att slippa oroa sig!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp