Tips mot dubbla spår?

_Sascha_

Trådstartare
Jag har haft min häst i lite mer än 1 ½ år nu och hon har precis börjat få upp konditionen och musklerna efter över 6 månaders sjukdom, har både hon och jag tappat det mesta inom dressyren och nu har hon lagt till en jätte jobbig ovana, och det är att hon går på dubbla spår.

Hon skjuter ut rumpan och det är oftast i galoppfattningarna/galoppen, jag försöker hålla henne så rak som möjligt men rumpan flyger liksom ut ändå..

Det kanske låter lite suddigt, men är det någon som förstår och har några tips eller övningar ?

Sv: Tips mot dubbla spår?

Komplettera skänkelhjälperna med tydligare vikthjälper, är mitt tips.
Lägg över lite ner av din vikt på den sida hon skjuter ut rumpan åt. Se bara till att du är RAK i sidled också, så att du inte viker dig alltså.

Försök att använda din ytterskänkel så lite som möjligt i galoppfattningen. Fatta för inner så att hon inte "flyttar sig" för ytter!
Lycka till :D

Rid stora volter, halva volten som vanligt och den andra halvan i öppna, så att du sätter framdelen innanför bakdelen. Har du kollat så att hon inte är sne i ryggen och går på dubbla spår för att hon har ont eller har en låsning. Låsningar är mycket vanligare än vad man tror...

Dubbla spår brukar vara en ländproblematik hos ryttaren eller hos hästen, förmodligen hos båda. Eller, så trycker sadeln snett. Är sadeln jämnt stoppad? Är dina ben lika långa? vilar hästen med ett ben under sig? Skruvar hästen med ett av bakbenen?

Finns lite olika frågor man kan ställa sig, och framförallt, kolla upp det!

:p

rid öppna i fattningen

och alltid gäller att man ska flytta framdelen till bakdelens spår

Jag sitter lite snett eller gjorde det men nu har jag börjat tänka så mycket på det (hör min tränares ord ringa i öronen:D ) så jag sitter rakt i sadeln nästan hela tiden:d

Men jag för prova några tips å se hur det går!
Tack!:banana:

Öppnor och framför allt slutor i galoppen. Lär du dig kontrollera både fram och bakparti så kommer det ge med sig. Har själv haft en häst med samma problem, tog tid men nu går han mycket trevligt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132
Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 209
Dressyr Jag har som mål att starta en lätt klass dressyr med min häst i år. Hon är orutinerad och otränad men ingen unghäst. Jag fokuserar mest...
2
Svar
29
· Visningar
7 903
Senast: leoparden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V