Tips inlärning skänkelvikning!

Sv: Tips inlärning skänkelvikning!

Själv lär vi dom alltid våra hästar skänkelvikning samtidigt som vi rider in dem. Från marken har man innan tränat sidförande genom att trycka med handen på samma ställe som man sen kommer trycka med skänkeln. Sen när man sitter upp rider man ett par steg innanför spåret (längs långsidan) och med hjälp av personen på marken så trycker både man med skänkeln och personen med handen. Hjälppersonen kan även hålla lite i tygeln för att bromsa så hästen inte skyndar på steget. Sitt rakt upp, vill man använda sig av vikthjälper så ska de vara små, de är mkt känsliga unghästar för vikten (eftersom de inte har den balansen ännu generellt).

Träna på samma ställe, om och om igen så det blir en trygg rutin. Sen kan du börja länga sträckan, gå nån meter in till osv. Sen när det funkar kan man börja lägga på andra håll.

Tack så mkt för alla tips:bow:

Ska rida för min tränare imorgon får se om vi lyckas lite bättre. Största orsaken till att det blir lite sisådär kan jag tänka mig är att hon skjuter mig åt vänster i sadeln och att jag sedan aldrig blir riktigt rak över henne. Som du säger Victovie så är de ju hemskt viktkänsliga och det lär ju bli 300 dubbla signaler och lillstackarn fattar ingenting. Allt annat med henne har gått som en dans så jag får väl står ut med att det tar emot lite:bump:

Precis, blir många signaler som motsäger varandra. Är väldigt lätt att hamna lite på sniskan vilket är en mkt vanligt orsak till att många ryttare har problem med skänkelvikningar.
Lycka till på träningen imorgon! =)

Lalalalaaa.. Ewelina är en glad flicka idag :D för just dena otäcka ovädersdag gjorde hon flertalet skänkelvikningar utan några problem ute på grusvägen i trav :D

Liknande trådar

Ridning Behöver lite tips när nu nya lilla ponnyn kommer i veckan om allt går som planerat. Det är ett sto på ca 130 dvs för stor för mig att...
Svar
14
· Visningar
1 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka