Tips inlärning skänkelvikning!

E

Etimanyd

Nu behöver jag era allra bästa tips! Har just börjat på allvar med skänkelvikningar med min lilla 04a(lilla och lilla snart 5:eek:). Det går sisådär:angel: Vi har gjort så att vi rider in på medellinjen och flyttar ut mot långsideväggen. Vi får till ngt okej steg här och där men mest så förböjer hon sig i halsen och springer fortare. Insåg när jag provade i skritt hur mkt hon fuskar egentligen, för i skritten går det inte alls. Det känns lite som "Men mamma du trycker ju med skänkeln, ska jag inte springa fortare då?;)".

Jag försöker förtvivlat med halvhalter på yttertygeln, men hon blir väldigt stark och liksom springer ifrån. Ska testa med sporrar nästa träning, har bara ridit med det två ggr förrut. Får se om det bli lite mer reaktion på damen.

Så tips och trix mottages:bump:

Gott nytt år !!

Sv: Tips inlärning skänkelvikning!

Hästen kan ju inte fuska om den inte förstår.....Klart den inte kan fatta vad du vill när du börjar med det svåraste! Dvs trav på diagonal. Du måste backa 10 steg cirka.:idea:

Börja i skritt, med att till att börja med inte tänka några linjer alls, utan bara lägg till ena skänkeln och beröm minsta tendens att svara åt "rätt hål" Gör det flera gånger, utan att göra något annat samtidigt så att hästen verkligen förstår att det betyder att den ska svara med att gå undan för skänkeln. hjälp tilll lite med din egen vikt men inte för mycket, unghästar är viktkänsliga.

Därefter kan du ta stöd av väggen och rida längs spåret fortfarande i skritt och flytta några steg sidvärts. Bara 3-4 steg först. Var noga med att använda vikten o sitsen lite som vägvisande vad du vill. På treåringen behöver jag tex bara vrida mej en aning själv och lägga till sidförande, så förstod han även på långsidan att gå undan några steg.
När den verkligen förstår i skritt kan du lägga in trav och efter det kan du rida en diagonal några steg bara även där och börja i skritt. Låt tygeln vara i början, det är skänkeln den ska lyssna på och förstå på det stadiet.
Beröm massor!

Så gör jag i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skule bärja med att rida innanför spåret ett par steg och därifrån flytta ut till spåret sidvärts. Hästen söker sig naturligt till väggen. Utnyttja det i inlärningen av skänkelvikning.

tjuvåker lite på tråden. Jag har en blivande 6-åring som efter 2 månaders vila helt och hållet glömt bort skänkelns innebörd. Han flyttar inte undan alls, utan vänder bara upp, ev går emot när han blir riktigt förvirrad. Vi har fått gå tillbaka till grunden, eftersom att han helt enkelt inte förstår vad jag vill och då bara stressar upp sig och blir blockerad. Vi jobbar mycket från halt just nu.

hojja, min lilla bebis är också 5 år nu!

vi är på det stadiet att skänken inte allltid är frammåt..
Jag brukar flytta i skritt då vi är på g upp till skogen osv, lägger in det i vardagsarbetet.
Vi började på så vis att jag lyfte upp innerhanden och flyttade den lite mot ytterh, på med innerskänkel och bara ett mjukt stöd på tyyertygeln, flyttade några steg sen bara frammåt
Det gick då in då iaf =)

Alla:

Tack för tippsen:bow:, ska rida i ridhuset i dag och försöka få till lite förflyttningar. Återkommer med resultatet:)

Bra övning för unghästar är att flytta för höger skänkel längs långsidan men i vänster varv. Väggen fungerar lie som broms och de förböjer sig mkt mindre

Lärde min -04a (han var iofs bara 3 1/2 dä....) på grusväg. Rid i mitten på grusvägen och så använd mkt vikthjälper och ledande på ytter tygeln, stöd på inne och så "putta" lite med innerskänkeln. Han lärde sig väldigt snabbt på det sättet.

Du får uppmuntra allt tänk åt rätt håll! Bättre att hästen svänger åt det hållet du vill, än att den går emot skänkeln. Uppmuntra alla små små framsteg med.

Bra övning för unghästar är att flytta för höger skänkel längs långsidan men i vänster varv. Väggen fungerar lie som broms och de förböjer sig mkt mindre

Fast när man lär in så tycker jag det är för svårt, man vill heller inte tappa framåtbjudningen när man lär in sidvärts dvs att förstå sidförande, det allra första. Hästen ska gå framåt och åt sidan inte bara åt sidan, vilket det lätt blir om man använder väggen där.

Man kan använda väggen när man lär in saker, bla övergångar neråt, skritt-halt eller trav-skritt, vid galoppfattningar osv, det allra första. Men inte just sidvärts, tycker jag.

Annars är det du föreslår en bra lösgörande övning för lite äldre hästar, tycker jag.

För mig har det alltid fungerat jättebra, börjar med mkt liten tvärning så att man kan rida framåt, och tar bara några steg åt gången.

När vi lärde min att flytta sej för skänkeln så fick jag rida i skritt längs fyrkanten. På längsidorna vänder man in lite mot mitten o svänger sen i en liten båge ut mot spåret igen så att man kommer mot väggen (inte rakt emot men nästan, väggen ska verka bromsande) sen flyttar du för skänkeln o berömmer jättemkt vid minsta tendens till att hästen flyttar sej. Flytta bara några steg, avbryt sen o börja på en ny "bubbla"...eh...hoppas du förstår ;) Detta görs i skritt.

Min "unghäst" lärde jag genom att flytta honom på volter, några steg och beröm. Sedan gick jag ut och började med att lägga en liten volt från diagonalen och flytta ut några steg från volten och sedan göra om det. Även gå in några meter från spåret och flytta ut honom igen. Så länge man inte gör för mkt åt gången så funkar de flesta tekniker.

Håller med om att det är enklaste sättet att lära en häst sidförande skänkel att rida undan ytterskänkeln med huvudet mot väggen. Börja i skritt.

Sätt igång sidoförflyttningen - sparkstötting o använd nästan bara yttersk- för att hästen ska fortsätta i samma tempo, inte falla åt sidan eller tvära för mkt.
Ta 5-6 steg o rid rakt fram o upprepa. Tänk- rak häst o flytta bogen.

Det är en bra check av att du kan kombinera dina hjälper.
SE dit du ska!
Mkt bra ute i skogen oxå där hästen sällan tar illa vid sig- om det skulle bli fel.

Sätt igång sidoförflyttningen - sparkstötting o använd nästan bara yttersk- för att hästen ska fortsätta i samma tempo, inte falla åt sidan eller tvära för mkt.
Ta 5-6 steg o rid rakt fram o upprepa. Tänk- rak häst o flytta bogen.

Det är en bra check av att du kan kombinera dina hjälper.
SE dit du ska!
Mkt bra ute i skogen oxå där hästen sällan tar illa vid sig- om det skulle bli fel.

Just det här med att börja med sidförande ute tycker jag är jättebra på de unga hästarna. Då har man bjudningen naturligt. Min tjej fick lära sig att flytta undan skänkeln när jag red sista 15 minutrarnas skritt hem efter en sväng i skogen. Framåtbjudningen fanns som sagt naturligt eftersom vi var ute och hon var avslappnad efter att ha fått röra på sig. Det blev väldigt korta moment av inlärning. Kanske 2-3 minuter varje gång, mer behövdes inte och det fanns inte mental energi kvar hos hästen för mer (hon var ju bebis). Vi gick sidvärts över vägen med lite tvärning. Ett-två bra steg och sedan klappa. :)

Hur lär man en 12-åring skänkelvikning i trav? I skritten gör han alla skolor utan några större problem men när det kommer till traven så finns det bara ett håll att röra sig --> Framåt :confused:

Han klarar det bara inte, bli spänd när jag ber honom och gör bara motstånd (inte ont och jag är säker på att han fattar vad jag menar)

Är du säker på att han förstår vad du menar? Jobbar han i en bra form innan han spänner sig? Gör han inte det har du nog en av nycklarna där - det är svårt att koordinera sin kropp och röra sig i sidled om man inte är hyfsat avslappnad. Jag tycker att det är svårt att föreslå problemlösning utan att ha sett ekipaget, men fundera över om du är tydlig i din hjälpgivning? Kräv inte perfekta skänkelvikningar från början, då hamnar man lätt i ett läge där man ger många signaler samtidigt (sidförande skänkel, framåtdrivande ytterskänkel, innertygel som ställer, yttertygel som hamnar i ett bromsande läge eftersom han springer ifrån dig). Då blir det svårt för hästen att förstå och det är lätt att hamna i spänning. Beröm istället varje antydan till att göra rätt - går han ett steg åt sidan, bryt snabbt av till skritt - lång tygel och klappa.

Vad säger din sits åt hästen? Många gör felet att de viker sig i sidan och släpper ena sittbenet när de ska flytta i skänkelvikning och då säger sitsen en annan sak än du vill.

När det blivit så där struligt med en rörelse då kan det vara bra att be sin tränare om hjälp med att bena ut vad det är som inte klaffar och vad man kan göra åt det.

Jag tror inte på patentlösningar av problem, det är därför jag inte är tydligare. :)

Lycka till!

Eftersom han förstår perfekt i skritten och jag ger precis samma hjälper i traven så är det konstigt om han inte förtår :crazy: Både jag och min storasyster (även kompisar) har provat många gånger med skänkelvikning i traven när han har haft bra form, vart avslappnad och ordentligt uppvärmd, men resultatet har bara vart motstånd. Med det att kordinera kroppen verkar han ha lite svårt för, särskilt i traven, skulle inte ens tänka mig att det är möjligt att göra en framdelsvändning i traven på honom. När man ber om skänkelvikningen så börjar han gå i otakt och bli okoncentrerad. Har tränat på detta för tränare men kommer inteihåg exakt vad hon sa, men det slutade med att hon själv hoppade upp på hästen och tvingade honom att göra en eftersom hon ansåg att han bara sket i mig. Det slutade med att han flyttade sig ngt efter att försökt gå igenom hela registret (galoppfattningar, bockat m.m.)

Ska se till att filma ett ridpass när vi har kommit igång lite mer och få med allt detta :)

Nej en framdelsvändning i trav blir nog svårt att göra, dem gör man ju i skritt. ;) Men du, det kan ju vara så att du tror att du ger de sidförande hjälperna på samma sätt i traven, men att du inte gör det för att du själv har svårt att vara avslappnad i traven när du ska ge en hjälp? Just eftersom du skriver att han blir otaktmässig och okoncentrerad - något som jag tolkar som att han blir spänd - så får jag känslan av att du inte riktigt ger hjälpen på exakt samma avslappnade och konsekventa sätt som du gör i skritten.

- Är det så att din häst är väldigt lyhörd för dina hjälper i övrigt, och det bara är skänkelvikningarna som inte fungerar? I så fall tror jag faktiskt inte att han förstår dina hjälper. Sidförande skänkeln är ju ganska grundläggande för mycket av skolningen och då får man börja träna sidförande på en väldigt basic nivå.

- Är det så att fler saker inte fungerar, att din häst kanske inte är så känslig för gas, broms och de vändande hjälperna som du skulle önska - då är det fel ända att börja i att träna på skänkelvikningar. Då är det viktigt att med tränarhjälp att förstå dessa hjälper och reagera snabbt och lätt på hjälpen. Här behöver man tränarhjälp för att kunna utvecklas.

Förstår du skillnaden? :)

Fint att du analyserar och försöker komma vidare i ridningen! :bow:

Haha ojdå :)

Men även om jag ger hjälperna fel så kanske inte min syster eller några kompisar till mig gör det?

Han är väl inte överdrivet lyhörd för hjälperna men han brukar lyssna.
Det är fler saker som inte fungerar ja, galoppen fungerar inte men det tror jag handlar om att jag måste hjälpa honom att bygga upp ork och muskler för det. Framåt går det, men det kunde vart mer bjudning och bromsen fungerar utmärkt. Något bra tips på hur man kan få honom mer känslig?

Iom att jag inte har ridit ordentligt på 8mån och nu har bestämt mig för att börja igen så är vi båda ur form, så jag hade tänkt att börja "från början". Börja med att bara göra dressyrpass i skritt och träna lydnad och skolorna, när detta känns bra så börjar jag så smått bygga upp traven och även lydnaden i trav. Alltså hade jag inte tänkt börja med skänkelvikningen i trav än, men försöka klura ut vad felet kan vara.

Jaa jag försöker hela tiden gå vidare i min ridning :)

Liknande trådar

Ridning Behöver lite tips när nu nya lilla ponnyn kommer i veckan om allt går som planerat. Det är ett sto på ca 130 dvs för stor för mig att...
Svar
14
· Visningar
1 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka