Tips inför tandläkar besök.

E

elifet

Ska och kolla tänderna på hästen nu i veckan, samt att hon ska vaccineras vid samma tillfälle.
Men behöver lite tips ;)
vad är bra att tänka på?
hästen ifråga är/har varit svårlastad men senaste gången gick hon på utan att tveka, hur lång last tid kan behövas?
vad behöver man ha med sig egentligen (papper, men även adnra saker, som extra grimma lr så ;) ) vad brukar du ta med dig?
Vad brukar du låta din häst åka i? täcke?skydd? osv.
tacksam för svar :)

Sv: Tips inför tandläkar besök.

Hur lång lasttid du behöver vet bara du ;) Om du inte vet så ta god tid på dig.
Du behöver passet om du ska vaccinera, annars inget.
Min häst åker utan några skydd eller täcken, bara grimma. Också det är individuellt, välj det hästen är bekväm med. Är det varmt så ta inget täcke.

Ett träns har jag med mig i bilen, och i släpet ligger alltid en extra reflexgrimma+grimskaft samt lite andra prylar.
I bilen ligger också alltid en vass kniv.

Det är klart att de är idividuellt med lasttid osv. men det jag är lite orolig för säg att man startar att lasta ett tag innan och hästen går på, alldeles för "tidigt" vad gör man då? lastar ur igen låter som en dum idé.
När använder du tränset?
en liten följdfråga igen ; hästens tidigare vaccinationer står i vaccinations intyget, kan man börja skriva de nya vaccinationerna i passet "bara sådär" eller krävs det att hästen är grundvaccinerad i första rutan?
haha oj blev lite rörig förklaring, hoppas ni fårstår ändå ;)

om nu hästen går på direkt så kan du ju ändå åka och vara där i god tid, låt den stå i släpet eller så finns det plats att stalla in den i en box dit du ska, det brukar det finnas där min tandläkare håller till.

Om ni åker på morgonen kan man utesluta pelleterat kraftfoder till frukost(om ni vanligtvis ger det) för det kan packa in sig i tänderna.Det kan vara svårt att skölja ut.

Det är bara att be att veterinären skriver över de vacc du har i intyget till passet.Inga problem.

Om du tar med dig gamla vaccinationsintyget och passet så kan veterinären föra över de gamla vaccineringarna i passet. Du ska inte göra det själv.
Om det är en klinik du ska till så brukar det finnas boxar som man kan ställa hästen i , om ni skulle komma i god tid. Annars är det väl inte mycket mer att tänka på, och du behöver egentligen inte ha med mer utrustning än en grimma.

Kliniker har som sagt oftast boxar du kan låna om du är där i god tid.
Annars låt hästen stå kvar i transporten tills det är din tur?

Tränset har jag bara med mig för säkerhets skull, har inget med tandis att göra, kanske skulle sagt det.
Inte för att man alltid skulle hinna/kunna tränsa vid en olycka då man måste lasta ur hästen vid en väg t.ex, men känns bra att ha med sig.

Tack för bra svar :)
Ingen mer som har lite mer små tips som är värda att tänka på?

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 982
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 269
Senast: Angel
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar