Tips inför sadelköp

opus

Trådstartare
Hoppas nu få lite hjälp då jag ska köpa westernsadel.

Vad ska man tänka på??
Om man tar hem en sadel hur vet om den ligger bra/rätt??
Vilken/vilka modeller är bra att kolla på som första sadel??
Vad ska man kolla på när man provar den hemma??

Alla tips /råd är välkomna.

//Opus

Sv: Tips inför sadelköp

Hej!
Jag köpte för ett tag sedan en lite billigare sadel, simco. Kändes bra från början men nu känns Kvaliten inte så bra och den har börjat klämma. Så mitt tips: köp inte den billigaste sadlen och kolla så att kvaliten är ok.
Vad det gäller hur sadlen ska ligga så ska den inte tippa framåt eller bakåt. Känn längs hela sadlen under så att den inte klämmer. Du ska få in ungefär en hand vid manken så att den inte tar i när hästen höjer huvudet.
Jag är inget sadel proffs men hoppas det är till lite hjälp!

Ok, tack för tipset. Vet inte riktigt i vilken prisklass och modell det blir än.
Tycker det är så svårt att veta exakt hur den ska passa.

Är det någon som har erfarenhet av Hööks westernsadlar??

höök´s sadlarna är inte att rekomendera.

fast BigHorn sadlarna tror jag ska vara ganska OK, vad jag HÖRT (har ej provat själv) och säljs inte enbart på hööks utan på kings mm.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 179
Senast: Shilton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar