Tips inför avelsbedömning??

M

mii

Planerar att visa mitt sto i sommar. Någon som kan tipsa om dokument med regler och riktlinjer mm.

Sen vore det intressant med era egna tips inför visning, om erfarenheter ni fått. :bump:

Mvh Marie

Sv: Tips inför avelsbedömning??

Jag lät en tränare visa mitt sto, känner att det krävs en väldigt stor erfarenhet för att visa det bästa av hästen. Men du kan gå in på SIF:s hemsida och slå upp avelbiten, där finns mycket nyttigt att läsa.
Nya FIPO innehåller väl också regler för avelsbedömning, det sista FIPO jag såg hade dessa regler i varje fall. Ta konstakt med avelskansliet och fråga, isåfall har du stor nytta även av det.

Annars finns FIZO - avelsreglementet - under just avel på SIF:s hemsida :) Kolla underrubriken "Bedömningar".

Plan och Riktlinjer, som har en egen underrubrik är också läsvärd.

Nu är det ju nåt år sen vårt sto visades, men du kan få se videon vi filmade då. Om du kan komma på medlemsträffen på lördag kan jag försöka komma ihåg att ta fram den. Vår gemensamma vän HM har jag bestämt för mig filmade när hennes sto visades något år senare.

Det är ju lite skillnad på hur man visar hästen på en avelsbedömning och på en sporttävling.

Har du anmält dig till Grundkurs Avel som Odinn arrangerar nu snart? Annars tycker jag absolut att du ska gå den, och de två påföljande avelskurserna.

Utöver det tycker jag att du ska ställa en massa frågor till vår tränare på kurserna i vår. Även tala om för honom att ditt mål är att visa henne själv.

Jag vet inte än om vårt yngsta sto kommer att visas i vår. Vi ser ingen hälta längre, men jag vill att kiropraktorn ska titta på henne en gång till först. Måste få upp lite styrka och kondition på henne innan vi skickar tillbaka henne på träning också, så jag är jätteglad att det har kommit mycket snö. Det ger styrka och flås att pulsa fram... På onsdag blir hon skodd, så till helgen menar jag att sitta upp på henne...

Hej!
Har redan försökt att få liv i en avelsbedömningstråd....
Om du vill kan vi pm:a då folk inte verkar att vilja dela med sig här!?

Det är inte så himmla lätt att förklara!

Åk på en avelsbedömning och titta hur dom gör, det lär man sig nog mest på.

Jag anser inte att jag har kunskaper så det räcker till en avelsbedömning, därför väljer jag att lämna iväg min häst till en tränare jag litar på för träning och visning. För mig är en avelsbedömning en mycket viktig händelse i min hästs liv, därför vill jag ge den så goda förutsättningar till ett bra resultat som möjligt.

Jag känner Marie, och jag vet att hon är en jätteduktig ryttare och respekterar hennes vilja att visa sin häst själv. Hon frågade här om tips och råd och eftersom jag anser att mina kunskaper är begränsade och jag inte vill "låtsas" veta en massa och därmed inbilla henne en massa saker som inte stämmer, erbjuder jag henne istället att se på videofilmer samt tipsa henne att fråga nån som jag tycker har erfarenhet och som jag tycker är duktig.

Det är INTE att "inte vilja dela med sig".

Det är inte så himmla lätt att förklara!

Åk på en avelsbedömning och titta hur dom gör, det lär man sig nog mest på.

Jag anser inte att jag har kunskaper så det räcker till en avelsbedömning, därför väljer jag att lämna iväg min häst till en tränare jag litar på för träning och visning. För mig är en avelsbedömning en mycket viktig händelse i min hästs liv, därför vill jag ge den så goda förutsättningar till ett bra resultat som möjligt.

Jag känner Marie, och jag vet att hon är en jätteduktig ryttare och respekterar hennes vilja att visa sin häst själv. Hon frågade här om tips och råd och eftersom jag anser att mina kunskaper är begränsade och jag inte vill "låtsas" veta en massa och därmed inbilla henne en massa saker som inte stämmer, erbjuder jag henne istället att se på videofilmer samt tipsa henne att fråga nån som jag tycker har erfarenhet och som jag tycker är duktig.

Det är INTE att "inte vilja dela med sig".

HAR SKICKAT DIG ETT PRIVAT MEDDELANDE...KRAM

Vänder mig till dem som har kunskap eller ska visa sin häst.

Skatan, du behöver inte förklara att du inte kan bidraga.

Du måste hålla hästen i lagom hull och den ska vara välmusklad och ha bra kondition. Detta är något man måste förbereda långsiktigt. Det är inte bra att snabbanta någon månad innan.

Det som är otroligt viktigt är att du har hästens fulla uppmärksamhet och att den är mycket lyhörd för hjälper.

Bra är att åka ut med hästen på arrangemang, tex mindre tävlingar, så att du vet hur den fungerar då och testa hur uppmärksam den är. Skulle det vara så att hästen inte är uppmärksam, fundera på hur du ska jobba vidare, träna på det och prova igen vid ett nytt arrangemang.

Senast ändrad:

Hej! Fick mitt sto visat förra våren, valde att låta en proffesionell tränare visa henne då jag bedömde det som störst potential att hon skulle komma in i stambokdå. Mina tips baserade på den erfarenheten är att kolla upp så att tränaren har ett lagom antal visningshästar i träning, för många hästar blir lätt "löpande bands-principen" tyvärr.

Om jag förstod dig rätt så är dock ditt mål att visa stoet själv och då är det som tidigare nämnts viktigt att hon redan nu är i idealvikt ev.+ 20 kg (försvinner när du intensifierar träningen de sista månaderna) samt att hästen är i balans i alla gångarter. Viktigt att konditionen byggts upp, avelsvisning kräver att hästen skall orka gå på max under 10 raksträckor ca200-250m (kan inte måttet mellan konerna exakt), värmas upp samt visas i öppen bedömning, att visa flåsande svettiga hästar under en avelsvisning är inte seriöst. Hovarna skall vara välskötta och lagom i storlek i förhållande till hästens storlek, viktigt att man har kontakt med en duktig hovslagare i god tid innan bedömning, kan ta flera skoningar att korrigera ev. brister och fel. Naturligtvis skall hästen vara väl rengjord och gärna tvättad i både man och svans innan visningen.

Ridmässigt så är jag inte alls så kunnig men jag har förstått att domarna önskar att man visar den gångart man skall visa inom konerna (när första konen passeras skall hästen ha den gångart som visas ända tills man passerat den andra konen) Här gäller det att man planerar var max ligger så att det inte hamnar utanför andra konen! Kort tölt skall vara kort tölt i lågt tempo och likaså tölt i vanligt tempo skall ha ett bra tempo så att domarna inte blir vilsna på vilken gångart ryttaren visar. Viktigt är också att genomföra avsaktningar och vändningar snyggt, detta tas i beaktande när man bedömmer hästens vilja och lynne, viljan att samrbeta och lynne att lyda. Glöm inte att slänga in viloperioder under hela våren tills datum för visning är bestämt, det är inte kul att komma till visning med en trött övertränad häst. Bra är nog också som tidigar nämnts att åka på lite miljöträning, kanske en eller annan tävling. Kontrollera vaccinationer, kan krävas extra influensavaccin. Pass och chipmärkning krävs för att få visa på avelsbedömning.

Lycka till!

Glömde ett par tips,

Leta upp en trevlig raksträcka, hemma eller hos din tränare, be ngn filma när du rider dina uppvisningssträckor, ta hem, titta och begrunda.

Köp en visningsfilm, SIF har nog en eller annan hingstvisningar till salu på sin hemsida, här kan man få en hel del tips samt se hur proffsen lagt upp sin visning.

Fundera över vilken gångart du skall börja med och vilka som följer bäst med varandra, tex, har du en fyrgångare kanske det inte är bäst att börja med trav för att övergå till tölt pga risk för travtakt och hästen kanske har benägenhet att falla på bogarna!??! Bara ett exempel ! Påstår inte att alla fyrgångare har det problemet, beror ju naturligtvis mkt på ryttaren!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 344
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 725
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·
Hästvård Hej, Är det någon som har erfarenhet av anaplasmos föredetta erlichias fästingsjukdomen? Min häst har fått denna hemska sjukdom. Han...
Svar
18
· Visningar
2 484
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka