Tips hitåt!

MsSleepalot

Trådstartare
Vill ha tips på hur man lär unghästen huvudets placering och stabilitet. Hur gör ni?

Låt säga ni har rätt begränsad tillgång till ridbana, ridvolt osv.

Hur skulle ni gjort?

Sv: Tips hitåt!

Var konsekvent, så fort hästen gör fel, så visa tillbaka till rätt position, lugnt och vänligt. huvudets placering skall ju vara avlsappnat och omptimalt för formen, alltså borde det komma naturligt allteftersom formen blir stadigare och hästen lär sig att det är skönare att ha huvudet i rätt position.

Detta måste man inte ha ridbana för att träna. Det går lika bra i skogen!

Jo självklart, men tänkte om jag kunde göra något annat som tömköra eller ta repgrimma eller något och knyta fast i tex sadel som jag sett vissa tränare gör eller om det fanns något annat tips.

Rider nu i skritt och trav och han börjar bli mer stabil nu. Men som sagt tänkte om det fanns något annat knep än att "rida in i formen" på en unghäst:)

Jahaja :rofl: Missförstod lite :P

Jo alltså jag föresspråkar att binda in hästen med tyglarna, men jag kan inte förklara över nätet hur man gör. man får ju inte binda så att man tvingar hästen att gå med huvudet i en viss position, utav bara visar vägen. När jag longerade min förra häst band jag ofta yttertygeln i stigbygeln och innertygeln genomm ringen där man sätter sadelgjorden och upp till hornet för att lära henne att ställa sig innåt på volten. Man får binda, longera ett varv, justera och så om igen :)

Men som sagt, går inte att förklara över nätet så.... jag ska hålla käft nu :rofl:

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 231
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Söker tips på veterinärklinik i närheten av Laholm. Vill göra en klinikbesiktning med röntgen på en unghäst. Gärna om någon vetrinär...
Svar
18
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 315
Senast: Gunnar
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 584
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross