Tips! Hästtävling anordnad av privatperson...

kaffekart

Trådstartare
jag o en vän tänkte anordna en tävling för alla i denna trakten. Inte hopp eller dressyr, utan en rolig Hösttävling, typ "skattjakt".
Ett Ex:

jag skickar ut anmälningslappar att ALLA får vara med, så länge de sitter på en häst. Alla träffas på ett speciellt ställe. sen förklarar tävlingsledarna hur allt går till:

Jag tänkte att ett uppdrag var att de ska hämta ett rött löv, o den som har det rödaste lövet vinner, o när de kommer tillbax så får de an annan uppgpft- eller ännu bättre- de får alla 5 uppgifter samtidigt, så ska de rida runt o leta efter dom. det kan vara allt från röda löv till.....ja jag vet inte- det är det jag behöver ni smarta bukefalister till! :) :d

vi tänkte få ut lapparna innan snön kommer.
detta är en tävling som inriktar sig till de med kanske varmblod som de inte kan tävla, eller de om blivit för stora på sin ponny o kan därför inte tävla den heller, så ALLA kan vara med! alltså inget allvar, bara en kul grej!

vad tror ni?? lite tips o idéer om hela saken tack! :)

Sv: Tips! Hästtävling anordnad av privatperson...

Idén med aktivitet för de som inte vill tävla seriöst är ju en jättebra grej, men just den här typen av skattjakt hade jag nog tyckt var roligast om jag var runt 10år gammal (fast det kanske är barn du ska anordna för?)
Obs, bara min åsikt, någon annan kan ju tycka att det är skitskoj att jaga löv.

Något liknande gjorde de i någon av böckerna om Jill, tror det var Jills Ridklubb
(Var det Ruby Fergusson som skrev??)

Kul för alla åldrar tror jag! Ponnymammor och pappor, passa på!
Ideer : lite som hästorientering att de får rida till olika stationer. Utslagsfråga kan vara din ide om lövet.
- Gissa bajset (tycker jag är skitkul jag är 35 dottern 5 hästen 7 men vi har lika kul alla 3 när vi gör det)
- Vad heter trädet med löven som ser ut såhär?
- Mest antal löv på ett grässtrå på 1 minut
- Hoppa säck med hästen på sidan 20m
etc,etc
Själva skall vi ha banhoppningsträningstävling med eller utan häst nästa söndag! Oj vad vi har klurat för att räkna tempo på de över resp under 10år samt felberäkning etc.:D
Lycka till med er tävling :banana:

Tän på att inte skriva eller säga Tävling, det får bara dom godkända (tävlingarna) kallas, extremt viktigt att tänka! jag själv tycker det e små larvigt att den reglen finns..men men :P

hmm, ja.. det skulle vara kul.. men varför inte hitta på lite svårare grejer men som alla kan klara ändå.. t.ex att man ska fixa en rabattkupong, dvs rida till en affär och gå in och ta en som sitter nånstans längs hyllkanterna..
och sedan ha kanske 20-30 grejer med lite olika poäng efter svårighetsgrad(1-2-3 bara).. och att man har 1 timme på sig, den som har hittat grejer och får mest poäng vinner.. och blir det flera kan man ha utslagstävling, om allmänbildning, ex vilket löv ska sitta på vilket träd.. (här kan man ha 5 olika löv och 5 tallar (som det står ex Asp, Lönn, Al, Ek och Björk på) så ska man sätta upp rätt löv på rätt träd..)

Har varit på en liknande tävling med pållen, den hette Säbrå turen tror jag. elller något åt det hållet.. här i krokarna ordnas Landsjöritten som är något liknande tror jag..
Säbråturen var jätteskojj, man red en slinga i skogen och efter den fanns det olika moment som man fick poäng på utefter hur man klarat den.. sen så vann den med mest poäng..
bla så fick man rida över en gummimatta med hästen/eller hoppa ett litet hinder(mindre poäng för hindret), kasta boll i ett bollplank, rida fram till en läskig gubbe (närmast fick mest poäng), sista grejen minns jag väl, då fick man hoppa en bana på tid, UTAN häst :) skitskojj å se alla springa runt o hoppa omkring, jobbigt för dom som red i ridstövlar!
men det var skitkul och det tyckte även hästen :D

Nu kan jag inte nästa söndag men vilken klubb tillhör du? :angel:

Förresten, det finns ngt som heter Working Equitation, kanske ta lite ideer därifrån till en bana. Här
Eller titta på hur en bana för bruksridning är uppbyggd. Hade en bra länk till tips och ideer, men datorn är rensad på alla favoriter. :cry:
Och sen har du ngt som heter trab!!, tror jag. Finns mer om detta Här

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka