tips??! Galoppfattning

manpila

Trådstartare
Så här är det att min dam kan fatta galopp inne i paddocken utan att öka jääääte myk utan ökar litegrann bara. Så där är hon super duktig:). MEN när vi rider ut och ska fatta galopp så ökar hon bara traven jätte snabbt och tar jätte lång tid innan hon slår över till galopp, vilketr välldigt frusterand. Har försökt att sakta in henne och fatta när hon travar sakta, men det hjälper lixom inte. Så tips hur jag får henne att fatta lika bra galopp i paddocken som ute i skogen????

Hon är en hetlevrad klb travare:p
 
Sv: tips??!

Det här låter kansle elakt

Men det är träning som gäller mkt dressyr även ute och en vacker dag utan du vet order av går det super, så forsätt kämpa det går med tiden, bara man ger det tid och inte stressar fram det
 
Sv: tips??! Galoppfattning

Jag har haft det "problemet" med ett antal hästar. Just då (många år sedan) brydde jag mig inte nämnvärt eftersom de tränades för start. Min egna dam lät jag gå i snabb galopp i början (första åren?, minns faktiskt inte...) så att hon insåg att det var ok att galoppera, dessutom saknade hon styrkan för att bära mer - på ridbanan fick vi knappt plats då...

En kompis häst (samt bästa kompis med min häst) som var tvungen att vara först (annars kickade han bakåt och bockade så ryttaren flög av - dessutom krävde ganska bra avstånd till herrn...) tvingade oss att ta ner travtempot och galopp blev det sällan. Särskilt som hästen i fråga gick väldigt långsamt (med våra mått) om han var först...

Tänker att detta kan vara en variant om du har lämplig häst att ha före (den jag hade tillgång till var kanske inte bästa varianaten...)

På senare år har jag upptäckt att i uppförslut där vi galopperat flera gånger, och överhuvudtaget på "galoppsträckor" är hon ganska taggad så där kan vi starta från skritt (och få kanonfina fattningar - de har definitivt stärkt galoppen generellt). Dessutom ingårr ofta att vi saktar av/stannar efter en kort bit och fattar igen. Förvisso laddar det nästan ändå mer, men är ett sätt.

Avslutet brukar bli en bit rejs sista delen. För det har jag också tyckt varit viktigt - att man inte hela tiden kräver lägsta tempo utan då och då tillåter (upppmuntrar) lite mera speed. Har upplevt att många travare behöver "blåsa ur" energin för at vara trevliga och vilja jobba. För det kan vara en annan variant - låt hentne galoppera/trava och när hon är trött (om hon blir det...) ber du om galopp - eller så vänder du bort hemifrån när ni nästan är hemma och ber om galopp (kan fungera om hon blir piggare på hemväg och lite seg om du vänder när hon trodde att ni nästan var hemma).

Det är vad jag kommer på nu. men jag har aldrig haft någon press på att träna upp mina hästar fort så det kan finnas snabbare och bättre metoder. :angel:


..härromdagen galopperade jag barbacka på min travardonna med hundkoppel i ena handen...Lungt och sansat, men är hon på rejshumör får jag (oftast) tillåta henens tempo om det inte verkar farligt.. Plats på ridbanan får vi också nuförtiden.
 
Sv: tips??! Galoppfattning

Var tydligare o låt den inte springa iväg för mkt. Gör om- gör rätt o beröm när det ger sig. Tålamod är en annan viktig faktor som du måste ha med en pigg en som helst bara vill trava... fort.!
 
Sv: tips??! Galoppfattning

Måste du fatta från trav?
Det är alltid bra att träna mycket tempoväxlingar, mellan samtliga gångarter och även halter. Det får hästen att vakna till och vara lyhörd.
Försök att inte låta hästen springa in i galoppen, om du nu måste fatta från trav. Var tydlig, och beröm när det blir rätt.
 

Liknande trådar

Dressyr Nu skulle jag verkligen behöva lite hjälp av alla duktiga dressyrryttare som hänger här. Jag har fått mental härdsmälta när det gäller...
2
Svar
20
· Visningar
4 563
Senast: ylvalill
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Träning Hej har lite undringar om någon har tips på hur jag ska få min häst att galoppera lättare. Hon går super fint i höger varv och svänger...
Svar
8
· Visningar
948
Senast: Buck
·
Ridning Jag har börjat rida ett sto, hon hade inte varit igång på några veckor så vi tog det lugnt i början och jag har även longerat henne ex...
Svar
3
· Visningar
723
Senast: Joelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp