Tips från er kunniga gårdsägare/ekonomer=)

V

Valencia

Jag och min sambo funderar på att ta över mina föräldrars gård där jag har mina hästar och där jag är uppväxt. Den består av ett hus på 200 kvadratmeter boyta + garage (2 bilar +traktor) och förvaringsutrymmen. + "mitt" stall (4 boxar + 1 spilta och sadelkammare) med en lösdriftdel för Highlandcattlekorna och hö+maskinförvaring som är 12 år gammalt ca. Marken består av några åkrar och skog, sammanlagt 20 ha. Vi har en sammanlagd inkomst just nu på 35000 kr efter skatt. Jag beräknar att stiga några tusen i månadslön då jag ska läsa vidare snart. Säg att vi köper gården ungefär för taxeringsvärdet 1,5 miljoner vilket är MINDRE än marknadsvärdet, dvs vi kan lägga allt vi lånar i bottenlån. Hö har vi alltid odlat själva. De stora utgifterna blir pendlingskostnader på ca. 6000 tkr/månad (värdeminskn.+förs mm inräknat) och kostnaden att föda hästarna (2 halvblod, 1 shettis, 1 welsh just nu). Ungefär 3000kr/mån. Avbet. på lån blir ju en del oxå...Vi behöver låna hela summan. Har inga barn (än). Någon som vet hur det är att äga en gård och ha ungefärliga utgifter som vi ev. kan komma att få?? På bankens kalkyler får vi ungefär 6000 kr över när ALLT är bet. i månaden med driftskostnader, mat, bensin, hästar (vet. förs). Räcker det till oförutsedda utgifter? Vore glad för lite svar!

Sv: Tips från er kunniga gårdsägare/ekonomer=)

Vi driver runt en gård på 53 hektar + en liten gård på 4 hektar med betydligt mindre inkomster än ni.Våra lån är på nästan samma summa som ni tänker ta.
Vi har en rejäl buffert för oförutsedda utgifter, men inget över varje månad på inkomsten.
Med 6000kr över varje månad så kan ni ju bygga upp en buffert ganska snabbt.

Vi driver runt en gård på 53 hektar + en liten gård på 4 hektar med betydligt mindre inkomster än ni.Våra lån är på nästan samma summa som ni tänker ta.
Vi har en rejäl buffert för oförutsedda utgifter, men inget över varje månad på inkomsten.
Med 6000kr över varje månad så kan ni ju bygga upp en buffert ganska snabbt.

Tack för svar. Har ni pendlingskostnader till jobb också?

De jobbiga utgifterna för oss har varit inköp av traktor och jordbruksredskap samt en del större renoveringar. Om ni inte behöver investera i sånt så är det nog inga problem. Våran gård är samma storleksordning, vi har lite mindre lån men ganska stora pendlingskostnader och liknande hästutgifter och vi går runt på aningen lägre löner trots all "shopping"... Några stora utgifter att kolla upp är uppvärmningskostnader och försäkringar. Men eftersom gården redan ägs av släkten borde ni ju veta alla driftskostnader!

Svårt att säga hur stora marginaler man behöver, det beror ju t.ex. på om det finns ytterligare låneutrymme om något stort skulle gå sönder.

De jobbiga utgifterna för oss har varit inköp av traktor och jordbruksredskap samt en del större renoveringar. Om ni inte behöver investera i sånt så är det nog inga problem. Våran gård är samma storleksordning, vi har lite mindre lån men ganska stora pendlingskostnader och liknande hästutgifter och vi går runt på aningen lägre löner trots all "shopping"... Några stora utgifter att kolla upp är uppvärmningskostnader och försäkringar. Men eftersom gården redan ägs av släkten borde ni ju veta alla driftskostnader!

Svårt att säga hur stora marginaler man behöver, det beror ju t.ex. på om det finns ytterligare låneutrymme om något stort skulle gå sönder.

Lösöret kommer vi bet. senare och det blir nog inte så mycket för det i kostnad. Driftskostnaden är inte så mkt. Eldar med ved. Billigt! Byggnaderna är i mkt bra skick. Inga större renov. förutom tapeter och golv +toa så småningom.

Om det inte är några stora renoveringar på gång, så borde det inte vara några problem. El är jättedyrt att dra om i stall t ex och tak på stora byggnader är det också. Men å andra sidan finns det väl utrymme att ta mer lån i så fall.

Det enda jag är skeptisk till i din beskrivning är "På bankens kalkyler...". Är det bankens standardkalkyl? Banker verkar ha bara en mall när de räknar på vad man gör av med, men min erfarenhet är att har man gott om pengar (som ni ju har med 2 hyffsade löner) så gör man av med mer pengar på allt.

Räkna själv istället på vad du tror att ni gör av med på hästarna och den privata konsumtionen och lägg till bankens beräkningar för lån och drift av gården, så kommer ni nog närmare sanningen.

Jag tycker det låter som om detta ska gå. Gör som nån sa förut. Spara på er en buffer så fort ni kan. Den är nödvändig, jag lovar. Har gård utanför Göteborg. Vi sparar på oss en stor buffert o när vi ka så använder vi delar av den till förbättringar.
Kort sagt lycka till med livet på landet. Jag lovar det är toppen!:bump:
/ C

Om det inte är några stora renoveringar på gång, så borde det inte vara några problem. El är jättedyrt att dra om i stall t ex och tak på stora byggnader är det också. Men å andra sidan finns det väl utrymme att ta mer lån i så fall.

Det enda jag är skeptisk till i din beskrivning är "På bankens kalkyler...". Är det bankens standardkalkyl? Banker verkar ha bara en mall när de räknar på vad man gör av med, men min erfarenhet är att har man gott om pengar (som ni ju har med 2 hyffsade löner) så gör man av med mer pengar på allt.

Räkna själv istället på vad du tror att ni gör av med på hästarna och den privata konsumtionen och lägg till bankens beräkningar för lån och drift av gården, så kommer ni nog närmare sanningen.

Vi har använt bankens utökade kalkyler och skrivit in allt som vi kan komma på med bensin, hästar, driftskostnader(el vatten mm) (eldar med ved från egen skog så det är billigt, 1000 kr utöver det i elräkn. per månad), mat etc. INGA större ren. ska göras för allt har mina föräldrar gjort under årens gång, byggt stall, garaget, underhållt byggnader osv. Det vi ska göra är att ren. toaletter och byta golv och tapeter på div. ställen. Det kostar ju lite men man får väl ta det pö om pö...=)

Jag tycker det låter som om detta ska gå. Gör som nån sa förut. Spara på er en buffer så fort ni kan. Den är nödvändig, jag lovar. Har gård utanför Göteborg. Vi sparar på oss en stor buffert o när vi ka så använder vi delar av den till förbättringar.
Kort sagt lycka till med livet på landet. Jag lovar det är toppen!:bump:
/ C

Jag tror också det ska gå! Men när man inte ägt det själv förut så är man lite "nervös". Har ju bott där hela min uppväxt så jag kan ju alla små vrår om man säger så...ÄLSKAR mitt stall och land! ;) Ska spara, spara nu :) Tack för svar.

Uppdaterar tråden...Någon mer?=)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka