V
Valencia
Jag och min sambo funderar på att ta över mina föräldrars gård där jag har mina hästar och där jag är uppväxt. Den består av ett hus på 200 kvadratmeter boyta + garage (2 bilar +traktor) och förvaringsutrymmen. + "mitt" stall (4 boxar + 1 spilta och sadelkammare) med en lösdriftdel för Highlandcattlekorna och hö+maskinförvaring som är 12 år gammalt ca. Marken består av några åkrar och skog, sammanlagt 20 ha. Vi har en sammanlagd inkomst just nu på 35000 kr efter skatt. Jag beräknar att stiga några tusen i månadslön då jag ska läsa vidare snart. Säg att vi köper gården ungefär för taxeringsvärdet 1,5 miljoner vilket är MINDRE än marknadsvärdet, dvs vi kan lägga allt vi lånar i bottenlån. Hö har vi alltid odlat själva. De stora utgifterna blir pendlingskostnader på ca. 6000 tkr/månad (värdeminskn.+förs mm inräknat) och kostnaden att föda hästarna (2 halvblod, 1 shettis, 1 welsh just nu). Ungefär 3000kr/mån. Avbet. på lån blir ju en del oxå...Vi behöver låna hela summan. Har inga barn (än). Någon som vet hur det är att äga en gård och ha ungefärliga utgifter som vi ev. kan komma att få?? På bankens kalkyler får vi ungefär 6000 kr över när ALLT är bet. i månaden med driftskostnader, mat, bensin, hästar (vet. förs). Räcker det till oförutsedda utgifter? Vore glad för lite svar!