Tips från coachen!? Dags att bö... snöa in på bogarna??

Sv: Tips från coachen!? Dags att bö... snöa in på bogarna??

Tack för bra tips! Nu är jag också helt inne på att massera innan!! :bow: Har någon bild på området som mimus menar?

I morgon ska jag testa era tips och se vad som passar oss och vad jag, the big klant, kan åstadkomma :angel:

Om bogarna är på plats så känns det genom att hästen "hänger ihop", genom kroppen, det känns att den arbetar sammanhängande genom hela kroppen och att du har "mycket häst under dej". Eller hur jag ska förklara.

Det svåra är att få tag på dem, särskilt på hästar som har lätt för att peta ut en del här och en där:angel: Och sen ännu svårare att hålla kvar och där kommer bla ramen in. Och ramen är både hand och säte och ben. Dvs den egna kroppen.

Jag måste tänka på att vara rak själv och inte vika i sidan. Sitta rätt över hästen osv. Men det har andra gett bra tips om.

Kanske inte så mycket hjälp, mer hur man känner om den är rak.:cool:

Så, dags att sätta sig till häst.

Åsså glömde jag allt :mad: ...nästan :smirk:

Något som däremot satte sig på hjärnan var mimus "våga leka med bogarna". Så i skritten där jag verkligen kommer åt honom testade jag att "flexa" och "leka" och brydde mig inte så mycket om vad vi gjorde, och hur det ev skulle se ut. Han blev jättemjuk och fin och blev mkt snabbare lyhörd för skänkeln!!! :bump: Jag överdrev en del mest bara för att våga testa och tog det sedan i trav. Det var inte klockrent, men vilken skillnad!!! :bow:

Jag testade också att öka och minska volten och det funkade jättebra!

För mig personligen är detta jättebra att få input härifrån, jag är lite "ridskoleskadad" fortfarande och gör mest bara som "fröken" har sagt och har ingen leklust och vågar inte testa - rädd att göra fel.

Fler tips emottas tacksamt.

Något jag också vill tillägga att jag snabbare fick grepp om hela hästen på detta viset, vilket synliggjorde att det är just bogarna jag måste få "till" sen har vi mest "bara normala" problem :p

Tack alla!!

Ställning ska vara just i nacken och bålen/kroppen ska vara rak. böjning ska vara från nacke till svansrot, alltså genom hela kroppen. Bra att bena isär uttrycken tycker jag så att det inte blir onödiga missförstånd.

precis.. det blir också lite slarvigt skrivet med begreppen, från min sida iaf..

tack :)

Vad bra att du vågade testa lite!!

Min dressyrfröken sa en gång till mig, jag är lika försiktig som du, att gör som hoppryttarna:o

Med det inte menat att man ska sitta och rida så, men att göra det någon gång ibland är mycket bra, mest för en själv.
Hästen blir inte skadad eller förstörd på något sätt av att man vågar flexa.
Målet är att kunna sitta i galopp och överdrivna ställningen åt båda hållen utan att hästen tappar takt och tempo, och att ryttaren tappar balansen.

Långa galopper är med bra för att lösgöra bogen.

Jag red ju för ett proffs i början på mars, ska dit igen till helgen.
Hon sa till mig att du måste får igenom bogen så den arbetar.
Stretcha bogen fast man rider.
Jag svarade att det gör jag från marken, men vet att duktiga ryttare klarar det under ridpassen.
Då skrattade hon och sa att målet måste vara för varje ryttare att klara det PÅ hästen.

Dressyrmupp tycker jag ofta beskriver de diagonala hjälperna på ett bra sätt, och genom att använda dem, ex i voltarbetet så får man fatt på bogen och hästen blir rak i kroppen.
Prova att rida så och även ställa lite lätt utåt.

Jag brukar "känna" i handen (eller vid arbete från marken eller med bettlöst snarare se än känna) om hästen låser sig (stretar emot) i någon del, framförallt i hals och nacke och det sätter sig ju även i ryggen. Får du mer motstånd i ena sidan eller om du tar ett tygeltag från en viss vinkel? Spänner hästen sina halsmuskler olika beroende på vilket varv du rider i? De verkar gärna kompensera med sina halsmuskler på olika sätt beroende på vart de fuskar så att säga.

Precis i början när man tränar med en häst eller om den plötsligt ändrat sig i ridningen så brukar jag börja med att checka av från marken. Bara testa lite enklare saker (sökning framåt/nedåt på volt, ta tygeltag från olika vinklar för att se vilka muskler hästen spänner som motreaktion) i vissa fall får man en låsning i bogen som reaktion när man tar vissa tygeltag, men jag gissar på att det snarare är de bakre halskotorna som då är blockerade. Då kan jag testa lite olika lägen för att se vad som gör att det försvinner - att man testar överböja - böja mindre - flytta bakdel inåt - flytta bakdel utåt - trycka lite på sidan av halsen eller bogen - peta ut hästens huvud lite så höften åker in osv. Ett alternativ är att "flexa" bort spänningen man får i halsmusklerna genom att lägga ett fixerat tryck i denna riktning och hästen då ger sig själv eftergift när den börjar slappna av. I lindrigare fall kan då blockeringarna försvinna, men man får tänka på att handen måste vara fixerad - den får inte dra för då är det omöjligt att ge hästen rätt eftergift. Tänk också på att man automatiskt får en låsning i de bakre halsmusklerna iom att man spänner sadelgjorden. Därför är det bra att stretcha hästens hals och huvud i sidled när man dragit gjorden för att hästen ska få lossa dessa blockeringar innan man sitter upp.

Men rent generellt så tror jag du är inne på rätt spår. Att hästen ändrar sin bra sida till dålig sida tyder ju på att du kommer åt den och det låter helt naturligt i mina öron. Hästar har ju också sina bra och dåliga dagar. Sen ska man såklart inte låta den fuska i ena varvet för det, om man kör på som vanligt bara med fokus på avslappning och rakriktning och att du jobbar vidare med skolorna så kommer det säkert reda upp sig successivt :)

En övning som jag tycker funkar bra för oss med bogstyrda hästar (min är detsamma) är att sätta ut fyra koner som markerar en fyrkants hörn. Rida rakt mellan konerna och sedan flytta framdelen runt dem och bara koncentrera sig på att verkligen flytta bogarna. Flytta, bromsa, släpp fram, flytta, bromsa, släpp fram. Hästen får INTE vräka. (Och med vräka menar jag sätta ner ett framben hårt, flytta sig några cm mer än vad du tänkt dig osv - inte "vräka" så som andra menar "släng dig allt vad du orkar på bogarna"). Hästen ska efter ett antal repetioner kännas som en smörklick under dig. Tittar du ner på bogbladen ser du hur musklerna dallrar i en härlig lång "booooiiiing", inte "stamp".

(En liknelse som jag tkr funkar bra är att det finns ett sånt här labyrintspel du vet som var poppis när vi var små, med en järnkula, inne i hästens bogparti. Med dina lår och knän styr du kulan inne i bogen så att den aldrig aldrig aldrig nuddar din ytterskänkel. Självklart får man ta hästen i munnen också. Våga laborera och våga t o m bromsa den helt om det krävs. Nyttan kommer först när hästen tar dina förhållningar ända bak i bakhovarna, lägger om vikten och börjar lyfta runt sina bogar. Våga t o m kolla var dina händer ska vara för att få maximal effekt. Det är bara i skottlinjen bak som leder rätt ner i hoven som det kan hända något.).

Jag har ett ypperligt knep som jag lärde mig av min "fiskpassagefröken".

Hon hade alltid undrat varför hoppryttarna gjorde så, men fick bra effekt av det som hjälp även i dressyrarbetet.

Rid på en 10 m. volt med frånställd häst o flytta bogen. Innersk. gör att den inte vänder för snävt, för att samtidigt få en framåtgripande effekt oxå.

Ett varv åt ena hållet o sen åt det andra- sen brukar det vara klarttt....

Senast ändrad:

Flyttar du inåt eller utåt?

Jag har lärt det där för sådär 20 år sen - av en hoppryttare:idea: Fick rida mycket så på markarbetet och rider emellanåt så när det behövs. Ja det fungerar bra.

I skritten så är han väldigt eftergiven i halsen redan från start, men stum i sidan just vänster, det blir mer tydligt i traven, då blir han lite stummare i halsen och galoppen är han rak som en pinne... om jag inte försöker "göra ngt åt det".

Jag tycker just att "flexa" lite gjorde susen, samt mitt vimsande hit och dit i paddocken då jag bara fokuserade på att flytta, flytta, flytta bogen.. samt 100% fokus på att skåla ur honom i sidan och verkligen lyssna på skänkeln.
TACK, för svar :D

Ja, det var så jag gjorde, men bara vimsigt utan att ha en "ordnad" övning. Denna ska jag testa nästa gång, jättebra!!! :bow: Tack :)

Det låter som en bra och enkel övning för oss. Men visst menar du att flytta inåt? Att ha hästen lite som en banan med mitten inåt volten (typ :p )

Det låter som en bra och enkel övning för oss. Men visst menar du att flytta inåt? Att ha hästen lite som en banan med mitten inåt volten (typ :p )
Rak häst o flytta för ytter.
Det är bogarna som ska konditioneras.

men så blir ju volterna i galopp i vänster varv! Jag kommer inte åt honom och kan "skåla ur" få honom att forma sig runt spåret, utan jag har en rak häst i stället som jag vänder för ytter med. Du menar alltså att på en liten mindre volt kommer jag åt bogen bättre och den "lossar" då..? Svårt när du inte ser hur det ser ut det jag gör, men försök gärna att förklara så gott du kan :bow:

Om inte axel menar nåt annat som jag inte fattar, så ska du flytta bogen så ngt varv sen kunna ställa om och då ha bogen på plats och forma i volten.
För den tränare jag fick göra detta fick vi växla (i markarbetet före hoppningen) på det sättet, ett varv som axel beskriver, sen ställa om, och tillbaka igen ngt varv osv i båda varven tills hästen var rakriktad och mjuk.

Det blev som ett slags flexande kan man säga.

aha, då är jag med! *hade missat ditt svar flash :o *

kl

Tränaren red hästen i torsdags och hon sa att det hade hänt jättemkt positivt, men att han behövde "lossas" lite.

jag satt upp på honom efter det i lördags, och snacka om skillnad på häst!!! Lös och fin redan från början och riktigt staaaaaadig i formen - förutom vid övergångarna.

Ska fortsätta det lösgörande arbetet idag, så jag behåller min mjuka, fina och en mer lyhörd häst. ska testa allas tips och se vad som passar mig :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka