Tips från coachen!? Dags att bö... snöa in på bogarna??

malinsky

Trådstartare
Kort:

Hästen har gått från att ha sin högra sida som stelare/mer ovillig till vänster. Det blir lätt att hästen är rak, jag vänder runt honom för ytter och ställningen blir bara i nacken.

Har någon tips på lösgörande övningar från backen och hästryggen? Finns det ngr "checkpunkter" el kontrollövningar som ger mig feedback på att han är ordentligt "lösgjord" i bogarna (detta är hans akilleshäl, rätt stel i bogpartiet) Jag utgår just nu från min känsla och den litar jag inte speciellt mkt på. Får lite sporadiskt med hjälp just nu.

Jag ska tillägga att jag vet inte om det är jag som är svagare och därigenom inte får till urskålningen lika bra.

Tränare är det ont om ngr veckor framåt, därav min frågeställning till er.

Sv: Tips från coachen!? Dags att bö... snöa in på bogarna??

alltså, ställning i nacken, men för övrigt är hästen rak...

..jag var lite otydlig

Utifrån den förra diskussionen, om tyngdpunkten....
De flesta ryttare har sin tyngdpunkt förskjuten åt höger.

(Det skapar olika problem i de båda varven, men brukar vara lättare att komma över /hantera i högervarv.)

Den förkjutna tygdpunkten brukar vara att
/Antingen kollapsar ryttaren i höger sida och viker sig i vänster - så att en större kroppsmassa är till höger om mittlinjen.

/ eller /Sedan brukar de byta till att kollapsa i vänster sida och vika sig i höger så att en större del av bäckenet är förkjutet åt vä.

Men vi är inte vana att balanera så - så därför så förskjuts börstkorgen åt höger - så den sammanlagda vikten fortfarande förskjuts åt höger. Ryttaren sitter då i en scolios.

Detta är de två normalfelen - det kan ha varianter - sadeln kan vara inblandat - rotation av bäckenet - det vanligaste är att höger sittben är placerat längre fram vilket försvårar ytterligare för hästen.

Bra övningar är att kontrollera hästen med sin tyngdpunkt -för att lära sig känna var hästen är.

Om du inte har några normalavvikelser så skulle du säkert i vä varvet vara behjälpt av att föra fram ditt vänstra sittben samt flytta in bröstkorgen ovanpå bäckenet. Gärna lite extra lyfta och vrid - så får du in framdelen på bakdelen och hästen är på yttertygeln.

Om hästen är i balans bakifrån så är bogen fri

Frågan är om du har nytta av det här?

När jag har problem med innersidan brukar felet sitta i yttersidan. Går han fram ordentligt på yttersidan? Om de inte vill länga den så kan inte böjningen i bogen bli bra. Prova lite övergångar mellan förvänd sluta och öppna?

Massera före passen, stretcha efter ridning... :idea:

Var noga med att du själv är avslappnad i nacke/axlar.
Försök rulla tillbaka axlarna och låt armarna bli tunga och hänga rakt ner från axlarna innan du tar tyglarna. Andas med magen.

Håll lika mycket i båda tyglarna, känn efter var du har sittbenen. Precis som F säger bröstkorgen placerad rakt över bäckenet, vrid dej i midjan var noga med att du inte viker dej.
Vrid mycket/vrid lite. Prova i traven. Du länger din yttersida - följer hästen med?
Överdriv gärna! Ta tillbaka ytterskänkeln när du länger/vrider och låt inner hänga kvar.
OM det får dej mera avslappnad i axelpartiet så tillåt dej själv sitta och ha brett mellan händerna :o - allt för att undvika spänning i din egen kropp.

Testa i skritt först, sen i trav.

Senast ändrad:

tack alla för svar! ska lusläsa snart :)

Jag får till det i skritt, har svårare för trav. Jag jobbar vidare med traven och får till det, och tar det i galopp och får samma problem där. Rider oftast lätt i traven och ibland går det lättare i lättridningen och ibland vid nedsittning, jag hittar inget "mönster" tyvärr.

Går jag tillbaka till skritt eller trav efter "misslyckade" försök i galopp så har det förbättrats avsevärt i trav.

Hmm.. så frustrerande.

Rider inte så mkt skolor, lite öppna och sluta i skritt och påbörjat i trav.

kankse jag skulle ha lagt tråden på grundutbildning eller "fritidsridning" i stället :(
Tack för skvar, ska kolla extra på ytter nästa gång!!

Senast ändrad:

Massera före passen, stretcha efter ridning... :idea:

Var noga med att du själv är avslappnad i nacke/axlar.
Försök rulla tillbaka axlarna och låt armarna bli tunga och hänga rakt ner från axlarna innan du tar tyglarna. Andas med magen.

Håll lika mycket i båda tyglarna, känn efter var du har sittbenen. Precis som F säger bröstkorgen placerad rakt över bäckenet, vrid dej i midjan var noga med att du inte viker dej.
Vrid mycket/vrid lite. Prova i traven. Du länger din yttersida - följer hästen med?
Överdriv gärna! Ta tillbaka ytterskänkeln när du länger/vrider och låt inner hänga kvar.
OM det får dej mera avslappnad i axelpartiet så tillåt dej själv sitta och ha brett mellan händerna :o - allt för att undvika spänning i din egen kropp.

Testa i skritt först, sen i trav.

Massera innan måste vara ypperligt :idea:
Ska skriva ut detta till jag rider nästa gång så jag kommer ihåg det du skrev :)

Om du inte har några normalavvikelser så skulle du säkert i vä varvet vara behjälpt av att föra fram ditt vänstra sittben samt flytta in bröstkorgen ovanpå bäckenet. Gärna lite extra lyfta och vrid - så får du in framdelen på bakdelen och hästen är på yttertygeln.

Om hästen är i balans bakifrån så är bogen fri

Frågan är om du har nytta av det här?

ska testa detta!

Svaret på frågan är - det vet jag inte än då jag inte har testat än

Ett tips till, rid fram ordentligt!

Det tar ca 40 minuter innan hästen är riktigt genomvarm och egentligen redo för att arbetas (sättas lite press och krav på)... Men i praktiken är det ju sällan man värmer så länge.

Ett tips till, rid fram ordentligt!

Det tar ca 40 minuter innan hästen är riktigt genomvarm och egentligen redo för att arbetas (sättas lite press och krav på)... Men i praktiken är det ju sällan man värmer så länge.

*host, harkel*

Öh, jo... jag brukar rida min häst i ca 40-45 min.. och det är inte mer än att rida låg form i början, få honom att följa med, rida skänkelvikning, serpentiner, volter.. små övningar där jag fokuserar på att få honom mer "på baken". Galoppen gör mumma för hästens kropp. När det har gått 40 min är han rätt "loss och ledig" lyhörd och jag har känslan att hästen är "under mig" och jag har lite koll på var han börjar och slutar - mellan hand och skänkel.

Men där börjar jag avsluta passet genom att rida lite lägre och stretcha ut hästen i trav och skritt :angel: Och DÅ har jag fått honom betydligt mjukare i vänstra sidan också.

Dags att tänka om för min egen del kanske.. får lägga in 5-10 min extra då när han "släpper till" och inte lägga av då (jag är rätt trött vid det laget - nada muskler och ork :( )

..tänker till.. då har han också fått mer bjudning.. jag får helt enkelt jobba med min egen ork för att "börja rida" då han är så fin...

Näe, vem rider väl bra skolor? Ställ om i stället på volten om den inte lärt sig skolor än. Men tänket i rörelserna är det viktiga, dvs vad som händer i ryttarens huvud.
Jag brukar visualisera när jag rider. Tänkt dig att du sitter längst bak på en banan när du vill böja. Mycket banan framför dig, och du måste ha en jämn böjning och vända bananen på bakdelen litegrann för att svänga.
Yttersidan ska inte bara akta på sig så du kan vända inåt, den måste sträcka sig och bli längre också för att böja sig. Den ska följa yttertygeln framåt när man lättar ur, men inte gå emot den. Tränger hästen utåt så har den svårt att böja sig - då kommer du ta in yttersidan för att hindra den och då behöver den inte bli lång.

Men det går ju alltid dåligt ibland. Ofta behöver man bara härda ut tills man får hjälp från marken om det känns olösligt. Jag brukar ta ut min kille och be honom titta om jag inte har en tränare till hands. Han kan inget om hästar men är också träningsintresserad och kan se saker som om hästen spårar, hur den rör benen osv.

hmm.. jag har nog tänkt "böja inner" mer än "länga ytter".
Tror att jag lätt "släpper" hästen då.. jag har svårt för finliret.. Har just jobbat bort "släppa hästen i galoppfattning i min iver att lämna plats för bakbenet". Men jag ska väl få in liiite mer cykelstyretänk, så jag vågar släppa ut yttersidan mer.

Bra bild det där med banan!! Tackar :)

Om du använder släpp fram ytter och bara vrider dej i kroppen (du behöver inte ställa o greja för det blir med automatik) och ser till att du har skänklarna rätt placerade (jag glömmer ofta ytterskänkeln..) så kan du rida öppnor bara du tänker öppna/rakt fram med bibehållen böjning istället för att du hamnar på en volt (- vilket du bör göra om hästen följer vridning/din yttertygel) och såklart sluta på samma sätt.
Denna öppnan känns ofta otvungen och inte jobbig att rida = mindre spänningar i både dej/häst.

Säg till om det känns rörigt... Jag fick ett underbart pass med stort AHA när jag red övningen

(Allt kommer från Toini, övningar jag fick rida för henne sist hon kom)

Senast ändrad:

Hello!
Då jag haft problem med cementerat rak hästkropp som bara böjer i nacken har jag jobbat mkt bakifrån.

I början då böjningen var omöjlig kunde jag få göra hästen observant på sin innersida genom att peta lite lätt på inner baklår då inner bak lyfts. Då kom några rejäla steg med innerhöften fram och böjning som gick genom kroppen så mkt hästen kunde.

Sedan övningar som att flytta ut från volten, för att töja mkt på utsidan och röra loss på inner bak.

Oj, måste kila, spånar på mer sen!

Om du använder släpp fram ytter och bara vrider dej i kroppen (du behöver inte ställa o greja för det blir med automatik) och ser till att du har skänklarna rätt placerade (jag glömmer ofta ytterskänkeln..) så kan du rida öppnor bara du tänker öppna/rakt fram med bibehållen böjning istället för att du hamnar på en volt (- vilket du bör göra om hästen följer vridning/din yttertygel) och såklart sluta på samma sätt.
Denna öppnan känns ofta otvungen och inte jobbig att rida = mindre spänningar i både dej/häst.

Säg till om det känns rörigt... Jag fick ett underbart pass med stort AHA när jag red övningen

(Allt kommer från Toini, övningar jag fick rida för henne sist hon kom)

Tack!!! jag brukar rida öppnan som att "bara vrida axlarna - låta händerna följa efter" men det har gått lite stå i det mesta, ska testa det du skrev. Jag spänner mig ju lätt själv också så det är nog en bra övning för mig.

Ser fram emot att få träffa denna Toini :bump:

Hello!
Då jag haft problem med cementerat rak hästkropp som bara böjer i nacken har jag jobbat mkt bakifrån.

I början då böjningen var omöjlig kunde jag få göra hästen observant på sin innersida genom att peta lite lätt på inner baklår då inner bak lyfts. Då kom några rejäla steg med innerhöften fram och böjning som gick genom kroppen så mkt hästen kunde.

Sedan övningar som att flytta ut från volten, för att töja mkt på utsidan och röra loss på inner bak.

Oj, måste kila, spånar på mer sen!
Min häst vill gärna "dissa" mig, så jag har plockat av sporrarna då jag kan sitta och "gnussa" i onödan innan han lyssnar. Jag har spö i stället, och efter lite duttande fokuserar han om... Han har efter detta blivit bättre rent allmänt - jag är mer konsekvent. Men i "duttandet" har jag fått med mig baken och han blir bättre.. så att baken är med är helt klart en förutsättning för att öht kunna rida denna sprakfåle.

flytta ut från volten!! Jättebra idé, enkel övning som jag totalt har glömt bort. Jag ska också dutta på "rätt" ställe och i rätt moment och se om det blir bättre. Tack!

Så här ser DET ut, om man som jag har normalavvikelser...

Min dam, som är en mkt intelligent gammal dam. Hon stannade och frågade mig och MH, vad jag egentligen menade när jag var otydlig...

En stund senare, blev det så här...

3/4 del av volten kan väl diskuteras... :o Men sen när vi går in i bortre delen av volten, så börjar det i alla fall likna något... och det är de stunderna jag "får suga på"... :love:

Min nomalavvikelse är ju att jag har svårt att känna hur jag sitter och att "aktivera" magmusklerna eftersom det är bålen jag har känselbortfall i bland annat.

Bra illustration

Som det ser ut så "burkar" du utåt (dvs vikten är förskjuten utåt) i det här fallat vä.
(de flesta gör så här i högervarvet)

Om man tittar på ett benpar i taget - så ser man att takten är ojämn - ( benen är olika lång tid i luften och på marken) den belastar de vänstra benen mer.

Tips på övningar som komplement till Fs inlägg om din kropps position.

Rid på fyrkantsspåret, på kortsidorna har du hästen rakställd.
Går ur hörnet in i en svag förvänd öppna, någon meter innanför med tänk "bogen mot spåret".
Mitten på raksidan lägger du en volt innåt, och innan du når långsidan ställer du om utåt i en förvänd öppna.

I denna övning så behöver du en stadig men elastiskt yttertygeln som hästen kan lita på och sedemar finna stöd på när du ska börja samla.

Våga "flexa" lite och "leka" med hans bog och hals.

Min är ju stel i bogpartiet, dem är ju ganska lika våra två.
Jag masserar ofta innan jag rider, den muskeln som sitter som en triangel framförbogbladet och som "lyfter" bogen frammåt.

Fredrik och Lusidor vet säkert vilken jag menar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka