tips för stadigare skänkel!

aprilia

Trådstartare
jag har en helt kass hoppsits :o så jag skulle behöva lite tips på övningar (både med och utan häst) för att få en stadigare skänkel o bättre balans. jag måste verkligen ta tag i min hoppsits nu :crazy:

så här är det:
* jag slutar att rida precis innan hindret, o lutar mig då framåt o släpper skänkeln = det blir väldigt obalanserat o orytmiskt, jag överlämnar allt åt hästen så att säga.. :angel: jag känner att jag inte hänger med alls i hoppet, o min pålle hoppar med ganska mkt rygg så då har jag problem med att sitta kvar..
* när jag rider i hoppsits känner jag att jag lutar mig för mkt framåt, o mina skänklar flänger lite hit o dit.. dessutom har jag en ovana att ha raka armar o ha fram axlarna. mina händer blir ostadiga. :crazy:

det är så att jag har inte hopptränat mkt så jag är ganska orutinerad o blir då lite passiv o "tillbaka" i min ridning. har inte så mkt självfortroende heller då jag är medveten om att jag inte rider bra. ;)
hästen är orutinerad själv och inte mkt utbildad (kallblodstravare som jag började utbilda för ca 1,5 år sedan), men han har talang för att hoppa o har ett hjärta av guld! :love: räddar mig i många lägen, men jag måste bli bättre på att stötta honom (o inte bara "överge" honom innan hindret)..

ska också säga att vi kommit igång med hoppträningen igen (för tränare)! vi har inte hopptränat så mkt, men nu är vi på g!

forts. med bilder i nästa inlägg

Senast ändrad:
Sv: tips för stadigare skänkel!

forts.

en bildserie från samma hopp, här flängde högerskänkeln utåt så att knät fick ta landningen...gjorde riktigt ont. då fattade jag verkligen att jag hade dålig sits.
terrngtrning14april08025_0002.jpg

terrngtrning14april08025_0003.jpg

terrngtrning14april08025_0004.jpg

terrngtrning14april08025_0005.jpg

terrngtrning14april08025_0006.jpg

terrngtrning14april08025_0007.jpg

haha, typiskt mig måste jag säga :angel:

så fram nu med tips o råd :banana:

Ner med hälarna innan hindret, så får man genast bättre balans.
Sitt stadigt och driv hästen. När den hoppar av, det är då du ställer dig upp. (hoppas du förstår min konstiga förklaring) Om detta funkar förståss, vissa hästar fungerar bättre om man står i lättsits, men det är inget som är bra för din balans. Men tänk på ner med hälarna, håll om, sitt stadigt. Så ska det nog gå bra :)

Du kan även stå i lättsits under en gallopsträcka eller en travsträcka, så tränar du genast upp balansen.

Lycka till! :laugh:

/Evelina

Tänk också på att du inte behöver kasta dig fram över hindret. De är ju inga höjder ni hoppar så detta behövs inte. Släpp bara efter för hästen så han/hon kan sträcka ut sig över hindret. Ställ dig lätt upp och följ med. Träning ger färdighet! :)

Mycket av stabiliteten i sitsen sitter i starka vader/vrister och BRA balans!

Jag har fått i tips av min hopptränare att stärka upp min skänkel ytterligare. Inget är så bra att det inte kan bli bättre! ;) Tipset är en övning utan häst.
Ställ dig på ett trappsteg med stegets kant ungefär där på foten du har stigbygeln och ca 50 cm mellan fötterna! Som om du satt till häst. Sen reser du dig upp på tå och sjunker ner lite nedanför trappsteget, upp och ner helt enkelt. Vanlig hederlig vadgympa "with a twist"!
Du behöver hålla dig i något till en början, men målet är att du ska kunna göra detta UTAN stöd, dvs grym balansträning. Det suger duktigt i vaderna, men efter några gånger börjar man märka skillnad. Jag gör 30x30, dvs 30 st sen vila och 30 st till för att utöka när jag blir starkare. Har inte hållit på särskillt länge men börjar redan märka att det hjälper.

Sen krävs det också teknikträning på hästryggen! ;)

Lycka till!

//Alice

tack för tipset! :bow:
jag har tränat vaderna, men har inte tänkt på att stå med lite bredare mellanrum mellan fötterna - smart! då kommer man ju åt mer de muskler man använder vid ridning. :laugh:

tack för tipset! :bow:
jag har tränat vaderna, men har inte tänkt på att stå med lite bredare mellanrum mellan fötterna - smart! då kommer man ju åt mer de muskler man använder vid ridning. :laugh:

Vassego! :D

Genom att stå bredare blir det en mycket effektivare balansträning. Det är ruskigt svårt att göra det utan att ta stöd av en vägg eller dyl när detta görs på en trapp. Själv står jag på insteget till porten i området vi bor i eller i trapphuset. Undrar vad grannarna tänker...? :rofl:

//Alice

Gjorde just 30 sådana när jag läste ditt inlägg, Fy så jobbigt! Hoppas nu det gör lite resultat om jag upprepar detta några gånger i veckan!

Gjorde just 30 sådana när jag läste ditt inlägg, Fy så jobbigt! Hoppas nu det gör lite resultat om jag upprepar detta några gånger i veckan!
Ja, det är skitjobbigt! :D Men det fungerar. Man måste bara komma ihåg att samtidigt öva balansen....

Go for it!

//Alice

Rid lätt utan stigbyglar det kan man sysselsätta sig med under uteritterna när hästen bara ska ha det skönt....
Det ger bra muskler i vaderna och tränar balansen!

Handbolls klister! Spraya insidan på dina ridstövlar innan du sitter upp. Har sett "eliten" göra så.

haha, ok ;) men det är väl lite av att ta en genväg ändå.. :angel: men tack för tipset. ;)

Det fungerar rätt bra att använda handbollsklister men det förstör sadeln och stöveln rätt bra, måste tvätta och smörja mycket ordenkligt för annars läggs klistret som en hinna över lädret.
Så det är en fungerande genväg men det är alltid bättre att jobba från början problemen hinner alltid ifatt sedan.

Ibland när jag känner att min skängel bara hänger och är helt passiv brukar jag lägga en krona mellan benet och sadeln. då måste man verkeligen anstränga sig för att pressa ihop med benen så mycket att kronan inte trillar, jättesvårt i början!!!:D

Ibland när jag känner att min skängel bara hänger och är helt passiv brukar jag lägga en krona mellan benet och sadeln. då måste man verkeligen anstränga sig för att pressa ihop med benen så mycket att kronan inte trillar, jättesvårt i början!!!:D

Men pressar du inte med låren då??? :confused:

//Alice

jag tror hon menar att hon tvingas hålla om med underskänkeln då, eller?

jag tror hon menar att hon tvingas hålla om med underskänkeln då, eller?

Jag måste vara knäpp, men om hon ska hålla om med underskänkeln så fattar inte jag var hon lägger kronan? :o :confused:

Du ska ju slappna av i knä och lår för att nästan bara använda underskänkeln. Använder du för mycket knä och lår pressar du automatiskt rumpan upp ur sadeln. Så fungerar det iaf för mig....

//Alice

Liknande trådar

L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 966
Senast: frittan
·
Träning Jag övervägde att be om tips i tråden "Hur går det för era 05:or?" men jag ansåg att tråden är så "stor" att det skulle bli svårt att få...
Svar
6
· Visningar
1 079
Senast: Jate Volim
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Fossing
·
M
Dressyr Hejsan! Har problemet som säkert många andra här också har. Det är det att när jag tränar dressyr så vill jag ju rida så bra och likt...
Svar
3
· Visningar
884
Senast: melinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka