Tips för nybörjare på ridskola!

loote

Trådstartare
Hej!
Jag är 15 år och ska snart börja på en intensivkurs på en ridskola nu under våren. Står även i kölistan på två ridskolor för att förhoppningsvis komma in till höst. Jag har gått på 4H förut så det är därifrån jag har fått mitt hästintresse.

Skulle gärna vilja ha lite tips på vad man kan tänka på som nybörjare och så. Antar att det är väldigt stor skillnad på ridskola och 4H!

Jag har ridit en del men på hästar som inte har någon ''utbilding'' utan mest bara ridids i skogen.
Mvh/Mikaela:)

Sv: Tips för nybörjare på ridskola!

Nu är det väldigt länge sen jag började på ridskola men jag tycker nog att något av det viktigaste är att våga fråga. Är det något du inte vet hur man ska göra så fråga! Både i ridningen och i stallet, men också om det är så att du inte hittar något!

Något annat som är bra att tänka på är att lyssna på de instruktioner ni får. Även det gäller både i stallet och i ridningen!

Hoppas det går bra för dig! :)

Jag tycker bara att det är positivt att du har lite sadelvana sedan innan, även om det nu "bara" var 4H. En komplett nybörjare kan ha fullt sjå med att bara lära sig att hitta takten i skritt. Jag tycker att du ska bara ska se till att ha roligt :) Då brukar saker och ting sjunka in lättare, när man har en positiv känsla i sig själv. Jämför bara hur det är att plugga till ett prov - om du känner dig ödmjuk och positiv inför uppgiften brukar det gå bättre, som med allt man ska eller vill lära sig.

Som sagt - ridlärarna på kursen du ska gå har säkert ett bra upplägg för hur du ska kunna slussas in till en nybörjargrupp. Det kommer gå bra! Och som Addicted skrev - fråga, fråga, fråga! Det är ju trots allt en ridskola, deras jobb är att lära dig, så inga frågor är för dumma! Kom ihåg alla ponnybarns föräldrar som knappt vet vad som är bak och fram på en häst - personalen har nog hört det mesta ;)

Lycka till!

Som sagt vad, våga fråga. På de flest ridskolor så brukar det funka bra att fråga första bäste person som går förbi i stallgången.

Om du är mer intresserad än av bara ridningen så fråga om de har skötar-system och om hur man blir skötare. Det är fantastiskt roligt att ha "sin" sköthäst eftersom man får bättre kontakt med den hästen än vad man får då man bara rider.
på en ridskola så brukar det alltid finnas gott om utrymme att utvecklas och lära sig massor om hästar för den som vill och är intresserad. Men eftersom många som rider "bara" vill rida en gång i veckan och ha det lite trevligt så måste man visa att man vill lära sig mer om man nu vill det =)

Sen tycker jag att det är viktigt att våga berätta om man blir rädd eller osäker. Det händer alla att man någon gång hamnar på en häst som man kan uppleva som lite läskig, ridlärarna sätter aldrig upp en på en för svår häst men man kan ändå bli lite rädd om man inte känner att man har full kontroll. Då är det bra om man säger det för då kan man få hjälp med hur man ska hantera hästen så att man känner sig trygg. =)

Tack!
Jag skulle jätte gärna bli skötare på någon häst där om jag får någon favorit o så, fast eftersom jag inte har kommit in på själva ridskolan utan de bara är en intensivkurs nu under våren så tror ja inte det skulle gå. Man måste väl ändå vara medlem på ridskolan för att bli skötare och det är nog många som vill bli det så kanske blir lite svårt.
Jag älskar att bara vara runt hästar, behöver inte bara rida. Jag brukar vara i rönningeby och hjälpa till med ponnyridningen så på det sättet har jag också lärt mig en del om skötning. Jag har ridit en del där men som sagt så är det bara uteritter (typ i skogen), och hästarna där kan vara väldigt busiga. De gör ibland lite som de vill och det känns inte alltid helt säkert. Har mest hållt mig till de lugnare hästarna!
Nu vill jag lära mig att rida ''på riktigt''. Ser verkligen fram emot på söndag då kursen börjar :)
/mikaela

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama