Tips för Nya Hästen???

L

lolo19

Hejsan!

Jaa på lördag kommer han, min häst. En varmblodsvalack på 10 år som har haft lite otur i livet med skador. Detta (hovspricka) gör att han inte håller för travets snabbjobb. Därför ska han få bli ridhäst hos mig istället=) :banana:

Längtar så klart halvt ihjäl mig. Någon har satt klister i klockan tror jag. Men har ju massa att pyssla med och förbereda ändå=)

Nu undrar jag om det är någon som har lite tips och råd för min nya pålle. Han har stått mkt den senaste tiden, så lugn igångsättning är planerad. Han kan ju inte heller galoppskänkel osv, men det ligger långt långt fram i tiden. Vi vill ta det lugnt!
Men hur tycker ni att den första tiden bör se ut? Hästen kommer barfota då han hade guldskor med fasta broddar, så hovis kommer efter ett par dagar. Så det är ju en punkt den första veckan=)

Men sedan, hur lång tid tycker ni det bör gå innan jag rider första gången? Har tänkt att promenera med honom först, alltså leda, låter det vettigt? Sedan blir det långa skritt turer=) Hoppas på att snön smälter snart.

Hästen blir väldigt lätt mobbad i hagen, och i vårt stall går alla hästar ( 5 st) i hop. Några tips för att underlätta för honom i hagen?

Andra tips och råd mottages Tacksamt :bow:

Hur gjorde ni första tiden med er nya häst??

MVH
Lollo & Nille Delicious

Sv: Tips för Nya Hästen???

vad spännande med ny häst. :) vet själv hur det känns som att tiden går långsammare bara för att man längtar & väntar. ;)

det är nog en bra ide att ut & gå med honom till att börja med om han har stått länge, kanske tömköra lite? & sedan långa skritturer låter ju bra. det där när man bör rida första gången är nog väldigt olika beroende på vad man har för häst. han är väl riden innan? för när min kompis kom till vårat stall med sin häst så red vi ut på en skrittur redan första dagen, men då är denna hästen van vid att åka runt på tävlingar mm. en annan häst som kom väntade vi kanske upp till en vecka innan vi red. man får helt enkelt se till hästen, hur snabbt hästen vänjer sej vid den nya omgivningen osv.

det där med att släppa ihop ny häst med andra, då tycker jag att man kanske ska ta ut alla hästarna ur hagen & leda den nya hästen runt längs med staketet så att han vet vart gränserna går. sedan släppa lös honom & släppa in en & en av hästarna så alla hinner hälsa & bekanta sej med varandra. så brukar vi göra & vi har aldrig haft några problem.

hoppas att du fick svar på några av dina frågor iallafall. lycka till nu med nya hästen!! ;) :bump: :banana: :bump:

Hej!
Tack snälla för ditt bra svar! :bow:

Joo han är ju riden innan, bara det att han har stått länge med sin hovspricka osv. De förra ägarna hade inget intresse av att rida annat än för att variera travträningen, så han är ju inte jättemkt riden. Men jag har ridit honom (förstås) hemma hos ägaren och även om han var pigg och lite lik Bambi så kändes det bra=)

Bra tips du hade vid hopsläpp me de andra hästarna! :bump:

Tack igen! :)

Det är bra att du vill ta det lugnt. Tålamod är en värdefull egenskap. :bow:

Jag tycker absolut att du ska ta honom på promenader i början om du vill det. Det viktigaste är att ni har trevligt. Däremot tror jag inte att det är så stor skillnad för honom att ha ngn på ryggen. Gör det som fungerar bäst för er.

När jag började med min travare så var mitt första mål att få honom att tycka om att bli riden så jag tog det lugnt och red lagom långa stunder ute i skog och natur. Jag tror att det är bra att börja ute, framförallt nu när det är så fantastiskt vårväder! :) Iaf här i uppland.

Jag började även att försöka få honom att hitta en form han trivdes med - på lång tygel dock - så att jag inte fick några problem sen när vi provade ridbanan. Med form menar jag avslappnad överlinje, gärna med sänkt huvud för att underlätta när jag i framtiden skulle be honom att höja ryggen. Mycket klokt gjort upptäckte jag sen. ;)

Att skola en travhäst är inte svårare än något annat, det är bara färre som vet hur man gör. Men sen finns det ju lika många tillvägagångssätt som det finns människor när det gäller det mesta här i världen. :D Du får gärna pm:a om du vill bolla lite ideer sen.

Lycka till med kusen din!

Hej!
Tack för ditt jättebra svar :bow:

Du kan nog ha rätt i att det inte spelar så stor roll för honom om jag går brevid lr sitter på ryggen.. det är nog mest jag som känner att det är skillnad;)

Det låter jättbra som du skriver- att få honom att trivas med att bli riden. Det måste ju vara målet- att man trivs och har roligt ihop=)

Tack igen! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
823
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat