Tips för LÅNG resa??!

milly

Trådstartare
Ska köra min häst 25mil och har aldrig tidigare åkt så långt med henne. Har ni tips på vad jag ska tänka på så att det blir så behagligt och bra som möjligt för framförallt HÄSTEN??

Hur brukar ni göra?! Skydd o sånt, hur mkt pauser, vattning? osv.
Funderar på att låta mellanväggen stå på sidan så att hon bättre kan balansera sig (stå brett med benen) eftersom hon verkar ha lite problem med det... Hur gör man då med bommen i bak?? Ska jag försöka strunta i den och/eller fästa fast mellanväggen med bara rep eller så?

Linda benen och/eller transportskydd??! Tycker det känns som transportskydden gör det "klumpigt" för henne och därmed svårare att hålla balansen...?

Halm, spån som underlägg?? (för att bli så stabilt som möjligt att stå på!!)

Kan nämnas att det är en ca 600kg nordis-sto på 21år...

:smirk:

När vi har åkt långt så har vi vanliga skydd på..står på spån, om vi tar mellanväggen åt sidan beror på vilken häst vi kör,men brukar dom stå vanligt så får dom göra de..har med lite hösilage & vatten...stannar och ger vatten å så efter typ 3timmar..

när vi hämtade hem min pålla åkte hon ca 20 mil.
hon hade inga skydd eller nåt och var broddad med sex broddar i varje sko..
jag hade inte tänkt på att köpa några skydd och dom sa att hon inte behövde. :crazy:
vi stannade bara en gång och kollade henne. hon är som travare van att åka runt.

på sommaren är det en annan sak, har åkt ca 10 mil med min pålla när det var riktigt varmt, då stannade vi 3 ggr för att kolla att hon levde..noga med att kolla om hon ville dricka och så.

hon brukar åka på torv, jag tycker det är det bästa faktiskt, eller spån.

25 mil är ingen långfärd.
Gör precis som du brukar göra annars när du lastat & åkt.

Brukar hon hoppa omkring i transporten och stryka sig kan du väl ha skydd, funkar det utan så skippa dem.
Är hästen en bredåkare så bind upp mellanväggen om du inte har en kortare bom, andra hästar gillar att få stöd från denna.
Spån är definitivt bäst i transporten, ladda mest under bakhovarna (tanken är att hästarna inte vill kissa annars för att det stänker).

Hur många raster du ska ta beror på hur hästen är att köra.
Är hon orolig kan du kolla till henne oftare, åker hon bra så stanna en gång på halva vägen och se efter hur hon har det.
Då kan du också prova att vattna hästen, fast det är inte ofta de gillar att dricka i transporten överhuvudtaget.

Hö kan du skippa helt, så blir det inte så dammigt därinne. Kan ge lite hö när ni stannar istället.

Lycka till!

Min häst stog 6½ timme på transport här om dagen, det var lite längre resa det ;)

Tycker inte 25 mil är speciellt långt, ju längre man åker desto lugnare blir hästen tycker jag mig märka. Det där tar väl inte mer än 3½ timme och det ska inte vara några större problem.

Jag brukar för långresa ha lindat. Min häst har alltid hö i transporten, annars tycker hon det är skittråkigt. Går det så är shettisen med som sällskap (i förrgår åkte hon själv pga gränspassering och det gick bra det med). Jag är noga med att ha så god ventilation som möjligt. En svettig häst blir lätt stressad. På sån långresa som jag gjorde nu sist har jag med vatten, hon vill ändå inte ha men då är hon bjuden i alla fall. Min häst vill köra upp rumpan i mellanväggen som stöd, så hon står nog bättre trångt än brett, men det där är ju olika från häst till häst.

Lycka till med resan, det kommer nog gå hur bra som helst!

Instämmer med Caballus i allt!! =)

Tillägger bara att du kan ju plocka ur mellan väggen och bommarna om du vill ge henne plats att bredda sig. Men som sagt alla hästar vill inte stå brett, jag har en som bara stökar runt om hon får stå brett/utan mellanvägg och står som ett ljus när hon står trångt!!! Hö prövar jag bara om de är oroliga i kärran (typ står och skrapar) men alla bryr sig inte om höet ändå...

25 mil är ingen långfärd.

För mig är det LÅNGT... :crazy:
Åker väldigt sällan överhuvudtaget och det brukar handla om max 10mil i sånna fall.

Men tack för era lugnande svar! :bow: Jag oroar mig väl i onödan... :angel: som vanligt... :o

Vad gäller mellanväggen så vet jag inte hur jag ska göra...
Men har hört att det KAN vara lättare för hästen att balansera om den får stå BRETT. Eftersom hon verkar ha lite problem med balansen så tror jag att jag ska PROVA iaf, kan ju stanna o ändra på det annars ...(eller går inte det?! :eek:)

Hö har jag alltid, hon äter en del iaf och blir LUGNARE av det.

Jag trodde att spånet/ströet hjälpte mot "halka" i transporten... Därför tänkte jag ha det. Tycker att golven i transporten verkar så hala :confused:

Ja, herregud, vad jag oroar mig! :o :angel:
Men man vill ju att hästen ska få det så bekvämt som möjligt när den ska stå där i ca 3-4timmar! Och vill göra allt som går för det... :smirk:

Egentligen är jag väl mest orolig för det där med BALANSEN för henne... Eftersom hon trampar omkring väldigt mkt i kurvorna/svängarna (står annars jättstill) ÄVEN om vi kör jättelugnt...

Trampar hon lika mycket på bägge sidor om mellanväggen? En del hästar har en dålig sida att stå på.

Verkar som om hon kanske skulle gilla att åka brett.

DOCK är det inte ovanligt att en gång bredåkare= alltid bredåkare. Många klarar inte att åka smalt sen.

Tänk på det.

Om du ställer hästen trångt och den inte står still i kurvor osv utan trampar omkring och "lever rövare" på andra sätt (och det märker man!!) kan man misstänka att den tycker det är jobbigt att stå trångt då kan man testa att ställa hästen brett och se om det hjälper...

I ditt fall hade jag nog tagit bort mellanväggen och låtit hästen åka brett.
En vän har ett äldre sto som är precis likadant. Om hon står smalt så slår och sparkar hon i varje sväng och kurva, hur försiktigt man än kör.
Men får hon stå brett så står hon helt stilla och är lugn.

I övrigt tycker jag att man inte ska stanna alltför ofta. Många hästar som vi transporterat, blir bara oroligare då. De tror varje gång, att de är framme och ska få komma ut ur transporten.

Beroende på resans längd bjuder jag på vatten någon gång (de har ALDRIG velat dricka). Vid korta resor (mindre än 15 mil) har jag nästan aldrig hö i transporten, men det beror ju på individen. Vissa blir ju lugna av att stå och tugga och då kan de väl få göra det. :)

Använder sällan transportskydd förutom på broddade hästar.
Har *peppar, peppar* aldrig haft någon häst som trampat eller sparkat sig vid transport, trots att det ibland har gått "lite vilt till"... :crazy:

På en resa på 25 mil hade jag stannat en eller två gånger och erbjudit vatten samt känt av temperaturen i släpet osv.

Hade min häst varit orolig i kurvor hade jag provat att ha mellanväggen bredare än vanligt, men jag föredrar mjuk mellanvägg så de kan trampa ut men ändå åka trångt.

Jag hade haft transportskydd - men så är min häst en klumpeduns av stora mått och lyckas ofta snubbla när han skall gå av. Han bajsar stora högar, trampar i det, och så halkar han ner på knä - känns bäst med höga transportskydd då.

Jag hade haft hö i höpåse i släpet under resan, men det resonerar ju alla olika kring.

När jag kör en häst långt (och jag tycker inte heller att 25 mil är så farligt) brukar jag helst packa ordentligt med ensilage, eller om det inte finns, blöta höet ordentligt. Jag tycker att det är rätt så shysst, ofta brukar de inte vara så sugna på att dricka, och kör man långt kan det bli lite känsligt med eventuellt damm. Erbjuder man dem ensilage eller blött hö får de i sig lite vätska i alla fall och slipper dammet.

När jag kör hem hästen(lov sommarbete och dyl) är det 35 mil i ett svep som gäller. Nu låter detta väldigt hemskt men jag stannar och kollar hon en eller i ovanlighetens fall två gånger. Hon blit bara värre ju mer man stannar då hon tror att det är färdigåkt då. Har aldrig velat ha vatten så jag har slutat kolla. Är en sån som inte äter så mycket heller. Har boots bak och ev. lindat fram, blit mkt irriterad på skydd och finns dessutom inga som passar till dessa telefonstolpar :D
Men känner man hästen märker man snabbt om det är nåt fel så lycka till ;)

När vi har åkt långt så har vi vanliga skydd på..står på spån, om vi tar mellanväggen åt sidan beror på vilken häst vi kör,men brukar dom stå vanligt så får dom göra de..har med lite hösilage & vatten...stannar och ger vatten å så efter typ 3timmar..

:confused: efter 3 timmar bör man ju vara framme, 25 mil är ju inte direkt långt :crazy:

*lånar knapp*

Oj, vad mkt svar det har inkommit plötsligt...o diskussion...

Nu kan jag berätta att resan är gjord och hästen på plats! :)

Hon fick stå BRETT och hon stod som en ÄNGEL hela vägen! Vi hörde inte ett ljud på hela vägen... Hon hade t.o.m. KISSAT, har aldrig hänt förut, men det klart... hon har ju aldrig åkt SÅHÄR länge heller. (ibalnd har hon vart jättekissnödig o ställt sig o kissat DIREKT när hon lastas ur men nu KUNDE hon ju göra det i transporten :smirk:)

Inte för att hon har varit JÄTTEKRÅNGLIG förut, det har BARA varit att hon trampat omkring mer eller mindre i SVÄNGARNA.

Vi tog TVÅ pauser under vägen och första gången blev hon lite stressad o trodde att hon var framme... Sen var hon lugnare nästa gång. Hon tog sig en tugga hö då o då när vi stod still... och åt antagligen en del under resan eftersom höet var nästan slut vid framkomsten.

Jag tittade o såg att hon stod BRETT med sina bakben. Vatten fick hon när vi kom fram.

Transport-skydden struntade vi i! Tror det blir bara KLUMPIGT o VARMT för henne annars...
Och vi fick ha HALM i transporten, de hade inte spån i stallet.

Iaf, det gick jättebra och hon verkade trivas med detta sätt att åka! :D

Men det är ju givetvis väldigt individuellt för varje häst. Man får prova sig fram!

TACK för alla svar! :bow:

Men en sak förstår jag INTE. VARFÖR VILL EN DEL INTE GE HÖ UNDER FÄRDEN?? Det är väl alltid TRYGGAST o avstressande för hästen att ha MAT framme även om den inte ÄTER av det...
Vad gör det om det blir "DAMMIGT i transporten"?? Det är väl det SISTA man tänker på?? :confused: Om det nu är ett så himla dammigt hö kan man väl blöta lite då...

Det är inte bra för hästar att vara i en dammig miljö då de är känsliga för att andas in damm! Det är därför många tar slangen och "sprayar" stallgången innan de sopar när det är torrt och varmt!
Har man ett hö som tenderar att vara dammigt blir det snabbt väldigt dammigt i ett sånt begränsat utrymme som en transport...

KUL att resan gick så bra i övrigt!! =)

Anledningen till att man ska vara försiktigt med dammigt hö just i transporten är att dammet ökar risken för att hästen ska drabbas av transportsjuka (sjukdom i luftvägarna som kan leda till lungsäcksinflammation).

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 506
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
Träning Det gäller alltså när vi tränar backning. Vi håller på med bruks/trail och tränar då backning en del, både rätt bak och backning i...
Svar
10
· Visningar
1 181
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama