tips för lång ättid/fri tillgång!

Linnea_

Trådstartare
Nån som har tips att dela med sig av? Jag har en överviktig islandshäst på lösdrift. Nu får han i s.m. hönät men det hindrar honom inte mycket. Inte ens dubbla eller att lägga dem löst på marken.
Han är och kommer nog att vara oskodd, som sagt överviktig och kommer att äta ca 7 kg/dygn.
Jag har en vagn i nät, vet inte hur jag ska förklara det... men det är för små rutor i den, så det funkar varken att lägga in löst eller hänga upp det på insidan....

Så jag vill ha tips på hur jag kan göra! Fri tillgång är ju bäst men han kan fodras 2 gånger per dygn också :)

Sv: tips för lång ättid/fri tillgång!

Hur länge räcker 7 kg hö? Dvs hur snabbt äter han upp det nu?

Fritillgång passar sällan islandshästar. Jag vet bara ett fåtal ridhästar som fixar det utan att bli överviktiga.
Fodra 7kg om dagen om det är det han behöver, och lägg det i nätet så tar det längre tid. :)

Fritillgång passar sällan islandshästar. Jag vet bara ett fåtal ridhästar som fixar det utan att bli överviktiga.
Fodra 7kg om dagen om det är det han behöver, och lägg det i nätet så tar det längre tid. :)

Vad grundar du det på? Jag jar i princip bara träffat isisar med fri tillgång. Det handlar inte om ras utan individ. Även min shettis går på fri tillgång utan att bli fet.

Vad grundar du det på? Jag jar i princip bara träffat isisar med fri tillgång. Det handlar inte om ras utan individ. Även min shettis går på fri tillgång utan att bli fet.

Jag jobbar med islandshästar, sett många olika typer av islandshästar och de som jag sett på fri tillgång har blivit överviktiga. Men det beror också på vilket hö/hösilage man använder... men det ska vara ganska dåliga värden om de ska klara fri tillgång (om de inte är unghästar, dräktiga, digivande eller hingst med mycket "spring i benen" -de brukar kunna gå på fri tillgång).

Om hästen är överviktig - hur smart är det då med fri tillgång på ett foder som bara göder ännu mer?

Se till då att antingen införskaffa ett hö/ensilage som har sånt näringsvärde att det inte ger för mycket eller blanda ut redigt med halm om hästen verkligen proppar i sig och att nät exempelvis inte hindrar ättakten.

Alternativet är ju att portionera ut givor eller trots fri tillgång - öka mortionen på hästen markant.

Jag är helt för fri tillgång, men man måste tänka sig för ang det som stoppas in också och se till att det är anpassat till individen eller individerna..Blir det för mycket av det goda så är det omöjligt att komma runt övervikt.

Ett stall nära oss har gjort så att ponnysarna har fri tillgång på halm men portionerar ut ensilaget för att det inte funkade att ha det på fri tillgång utan att de blev som bollar.

Senast ändrad:

Har aldrig sett en normalviktig islandshäst eller shettis som gått på fri tillgång hö.

Ge halm istället om du vilö ha fri tillgång och ge hö några ggr om dagen är mitt tips.

Har aldrig sett en normalviktig islandshäst eller shettis som gått på fri tillgång hö.

Ge halm istället om du vilö ha fri tillgång och ge hö några ggr om dagen är mitt tips.

Inte jag heller om det inte varit ett gäng växande unghästar på lösdrift.

Även min lättföddare pålla inte (islänning) klarar fri tillgång på hösilage på vintern då det vad jag tror går åt mer energi när man ständigt är ute.

JAg blandade hösilaget med halm i näten förra året, då tog det längre tid att pilla ur! Speciellt fint och bladrikt hösilage går blixtsnabbt att pilla ut!

Inte en chans att våra islandshästar bortsett hingstarna kan ha fri tillgång på hö. När dom är runt 3 år och över så blir dom flesta feta av för mycket hö eller bete.
Analysera höet och fodra därefter, kan man ge halm att tugga på så är det bra.
Fortsätter man att överfodra en redan betesfet häst så är risken stor för följdsjukdomar, överbelastning på hjärta och leder mm.
Jag har sett många smällfeta hästar och jag lider med dom stackarna.

Kanske därför islänningar o shettisar får mycke fång, tycker det är mycke av det nu. Dom är väl av RASEN lättfödda dom kommer från 2 ställen där det är kargt. Jag kan ha fel men att dom inte är gjorda att äta kraftigare gräs/hö av sin natur.

Okej vi lämnar fri tillgång. Jag menade aldrig att han skulle proppa i sig så mycket han ville utan i så fall mkt begränsat men att det skulle räcka ett dygn.
Men nu längre ättid Bara. Ska lägga in bild hur jag gör nu och tar just nu tid hur länge han äter frukosten. Ser inte ut att bli länge tyvärr.

Leta efter ett grovfoder med så lite energi i det bara går, så att du kan ge mer.

Mina kommer ha löst hängande nät på två vitt skilda platser i hagen så ät de måste förflytta sig en bra bit för att kunna fortsätta äta.

Ligghallen är strödd med halm så det går att pilla där också. Om det inte blir så mkt snö i år kommer mina kunna gräva fram gräs hela vintern att knapra på.

Sista möjligheten är att göra timerstyrda lådor som släpper ner hönät ett par gånger per dygn så att tillgången sprids ut över dygnet de dagar båda jobbar vilket är max fyra dagar i veckan, oftast tre.

Jag har två rätt lättfödda hästar och skulle aldrig ge fri tillgång. Däremot har jag hittat ett sätt som passar för oss.

Jag hänger ut ett rätt stort nät (finmaskigt) med 8-10 kg hö på morgonen i hagen. Hästarna går ut mellan 6-7. Det räcker en bra bit in på dagen för mina 2 hästar. När jag kommer hem från jobbet får dom 4 kg hö på marken. Vid insläpp, kl 21, får stoet 3 kg hö i nät och valacken får 4 kg. Ett ca-värde är 10 kg hö/häst/dag. Utöver det får dom lucern i individuell mängd. Det här exemplet gäller när det är rejält med minusgrader ute. Jag har bra hö för övrigt.

Jag tillägger också att hagen är 2,5 ha stor med mycket att plocka i.

Ett tips om hästen äter för fort är att se till att hönätet hänger fritt så det inte tar emot någonstans. Är alltid svårare att snappa åt sig hö i en påse som dinglar omkrig. Mina har sina nät mot vägg och det funkar för oss.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama