Tips för igångsättning!

W

waphine

Jag har precis köpt ny häst som är 6 år och har vilat flera månader pga. trampskada. Han har gått i lösdrift hela sin tid under hela viloperioden.
Min fråga är då, finns det någon som har ett bra träningsprogram för att starta upp honom på bästa sätt?
(Mitt mål är att få ner honom i vikte efter betet och få honom i god kondition.)

Sv: Tips för igångsättning!

Hej där.

Kul med en ny individ.:)
Du kan börja med att promenera med hästen med lite fart, både du och hästen får kondis.
Efter en vecka kan du longera, tömköra, lite trav och lite skritt.
Tömkör gärna på en volt så du kan jobba emellanåt i form. Men inte för länge åt gången, det kan vara jobbigt för hästen.

Efter 3-4 veckor kan du ut och skritta och gå gärna i lite kuperad terräng, samt lite trav.

Sen ser du hur hon tar det, öka succesivt.

Ja det låter finemang.
Ska precis ut nu med honom på först gårundan :love:
Man är alltid orolig att börja för hårt!

När man promenerar, menar du promenad för hand då? :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
579
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 772
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama